Kava

Kava is een legaal genotsmiddel in Vanuatu, gemaakt uit de wortel van de Kava plant. Tegenwoordig is het commercieel verkrijgbaar en in Port Vila zijn er zelfs gewoon bars waar je het kan drinken.

Persoonlijk wilde ik dit commerciële product niet drinken, maar toen ik op Tanna de kans kreeg om authentiek bereide Kava te drinken, kon ik deze kans toch niet laten voorbijgaan. Eigenlijk is het op Tanna nog steeds verboden voor vrouwen om Kava te drinken. Toch heb ik, als vrouw, het geluk gehad hier de bereiding te zien en mee te kunnen drinken (dankzij een vriendelijke Tanna-man die in Australië studeerde en z’n Tanna-vrienden kon overtuigen). Deze man heeft ons ook wat bijkomende informatie gegeven over de bereiding:
Tegenwoordig zijn er verschillende manieren (malen of stampen), maar de authentieke methode is “kauwen”. Een aantal jonge mannen kauwt de wortel en spuwt alles dan uit in een kom. Er wordt water toegevoegd en alles wordt gemengd met een stok of met de hand als er een jongeman is die nog maagd is bij het ritueel aanwezig is! Zodra een jongen voor de eerste keer seks heeft gehad, mag hij geen kava meer mengen met z’n handen.
Het goedje wordt gefilterd met behulp van een doek en is klaar om gedronken te worden uit een uitgeholde halve kokosnoot.

De Kava in Vanuatu is overigens de sterkste ter wereld. Op andere eilanden van de Pacific is het drankje ook verkrijgbaar, maar in Vanuatu moeten de wortels minstens vier jaar oud zijn (elders twee jaar) en dat maakt het veel sterker.

Het effect (kalmering, spierontspanning, euforie,…) vond ik persoonlijk slechts gering, zelfs na twee porties (de misselijkheid daarentegen…) en het smaakt verschrikkelijk. De Tanna-man vertelde ons ook dat je verwacht wordt om Kava te drinken met je gezicht weg van de omstaanders, op die manier zien ze niet welke gekke bekken je trekt (omwille van de slechte smaak) en het is ook normaal dat je een deel terug uitspuwt.

En hoewel het lichamelijk niet verslavend is, heb ik toch Tanna-vrouwen horen klagen dat hun man elke dag z’n Kava moest hebben. En toch nog even een waarschuwing: het effect begint pas na 30-60 minuten, dus drink niet te snel meerdere porties!

Wie heeft er ook al Kava gedronken (in Vanuatu of elders?). Wat is jouw ervaring?

Ook ik heb Kava gedronken op het eilandje Matamanoa, dit is natuurlijk de commerciele versie, werd wel door 6 mannen bereid in een houten kom op de grond met zang. De Kava werd gestampt en met houten lepel geroerd.
Wel moesten de mannen eerst drinken en als er dan over was mocht het verdeeld worden over de vrouwen.
Ik vond het een beetje flauw en modderig smaken, effect bijna niet, behalve een zeer goede nachtrust! Maar leuk om gezien en meegemaakt te hebben.

Ik heb ook Kava gedronken op een paar plaatsen op de Fiji eilanden. Het was een “modderige water”, smaakte eigenlijk nergens naar maar ook niet vies ofzo. Maar alle keren dat ik het heb gedronken merkte ik eigenlijk niets. (Je zat dan in een kring en 1 voor 1 dronk je dan tot de hele grote houten kom op was).

Naar het schijnt is de Kava in Fiji een veel slappere versie. De echte goeie zou te vinden zijn op Vanuatu (zo las ik toch…)

Grts,

Jelle

Ja dat heb ik ook gehoord dat Vanuatu het sterke spul heeft!

Raar was het wel want je zit echt in een kring en drinkt en drinkt en iedereen denkt…ik voel niks…ik voel niks haha en het smaakt voor geen meter!

Laat me denken aan m’n eerste jointje…lol2lol2lol2 :wink: