Kastelen?

I was oorspronkelijk van plan om Kasteel Himeji te bezoeken, maar het betekent een extra stop en van wat ik lees is het vooral van buitenaf mooi en van binnen leeg.

Hebben jullie tips voor een goed kasteel bezoek in Tokyo, Kyoto of Hiroshima?

Bedankt!

Allereerst: Himeji is eventueel ook prima als tussenstop onderweg van Kyoto/Osaka naar Hiroshima te bezoeken, je bagage kan je dan zolang in een kluisje op het station kwijt.

Wat wel belangrijk is om te weten: er zijn in Japan twee soorten kastelen: authentieke (al dan niet gereconstrueerde) kastelen gebouwd van hout, en moderne betonnen reconstructies.

Himeji behoort tot de eerste categorie, net als bijvoorbeeld dat van Matsumoto. Binnenin zie je vooral de constructie van het gebouw waarbij bijzonderheden zijn aangeduid, en her en der wat rekwisieten van vroeger. En Eenmaal bovenin (via steile, smalle trappen) uiteraard een mooi uitzicht. Er zijn nog slechts 12 authentieke kastelen in Japan.

De moderne kastelen kunnen van buiten nog zo indrukwekkend ogen, aan de binnenkant is dat toch een ander verhaal. Dan is het gewoon een modern gebouw als elk ander, ook voorzien van moderne gemakken als een lift of roltrappen. Meestal wordt de ruimte dan gebruikt voor een museum over de historie van het kasteel.

Overigens zijn veel kastelen een combinatie van beiden, zo zijn grote delen van het kasteel van Kumamoto authentiek danwel op authentieke wijze gereconstrueerd, maar de de grote toren is dan wel een betonnen reconstructie. En van sommige authentieke kastelen is ook niet veel meer over dan alleen de kasteeltoren, zoals bijvoorbeeld in Hirosaki. En in veel steden zijn er nog wel delen van de kasteelfundamenten of verdedigingsmuren te zien, maar is de rest verdwenen.

Wat Himeji zo interessant maakt is dat het een authentieke constructie is, maar zeker ook dat het in verregaande mate compleet is: uiteraard is er de imposante toren, maar ook het hele doolhof aan verdedigingswerken eromheen. En sowieso was het in beginsel al een van de indrukwekkendere kastelen ooit gebouwd in Japan.

Wat betreft andere kastelen:
[ul]
[li]Tokyo heeft geen kasteel meer, de toren is in 1657 afgebrand en nooit herbouwd, het omringende gebied is nu onderdeel van het Keizerlijk paleis. [/li][li]Kyoto heeft Nijo-jo, dit is echter anders dan bovenstaande kastelen geen echt verdedigingsbouwwerk, maar meer een paleis. Absoluut een bezoek waard, maar wel iets totaal anders. [/li][li]Hiroshima heeft een betonnen reconstructie, niet onaardig maar geen vergelijk voor Himeji. Idem voor soortgelijke reconstructies in Osaka en Nagoya. In mijn optiek leuk om te bezoeken als je er toch in de buurt bent, maar geen reis waard. [/li][/ul]

Van de reconstructies springt Kumamoto er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit: mede door de locatie is het uitermate imposant, er zijn nog de nodige authentieke delen over, en reeds verdwenen delen van het kasteel worden op authentieke wijze herbouwd, waaronder ook een paleis.

Klinkt alsof ik toch naar Himeji moet! Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik heb al een tweede reis naar Japan in gedachten heb waarbij ik Kyushu wil bezoeken. Dus ik zal Kumamota in gedachten houden. Als Japan bevalt natuurlijk!

Die “als” kan je wel wegstrepen hoor :slywink: