Mijn naam is Charissa en ik ben Allround kapper…
Ik moet in oktober nog op voor 3 examens en hoop die allemaal te halen en dan ben ik klaar
Het lijkt mij echt geweldig om in de USA een jaartje (en als het beval langer, maar min 1 jaar) te gaan werken…
Dit is niet alleen super leuk!!
Maar het is ook goed om ervaring op te doen…
In mijn beroep loopt Amerika zeker weten voor!!
En ik kan daar een hoop leren denk ik!!
Is dit mogelijk en wat moet ik dan hebben??
Visa??
Green card??
Mocht dit heel moeilijk zijn lijkt het me ook leuk om daar een stage/opleiding te doen in horeca of toerisme…
In een hotel als entertainer of het horeca gedeelte…
Aldus zou ik het liefst als kapper gaan…
Maar icm zo’n opleiding zou ik er ook zeker voor gaan…
Iemand tips?!
Stuur even een prive berichtje naar : [EMAIL=“X__Charissa@hotmail.com”]X__Charissa@hotmail.com
Ik ben altijd weer verbaasd over deze vragen. Het lijkt je leuk, maar hoe kom je er achter of het ook werkelijk leuk is? Begrijp je waar je aan begint, financieel, sociaal en vooral begrijp je de strenge regels waar je aan moet voldoen? Je mag niet eens "zo maar"met vakantie naar de vs, laat staan dat je er legaal zou kunnen werken. Ook niet onbetaald tijdens een studie of stage.
Wanneer je zo’n belangrijke beslissing neemt, zorg je toch eerst zelf dat je goed geinformeerd bent? En dat zoek je dan toch uit op de sites van de instanties, lijkt mij. Zodra je die informatie hebt, kan je altijd nog contact met lot-of soortgenoten zoeken op fora, toch? Het lijkt mij hier niet de plaats om alle wetjes en regeltjes op te sommen. Ook lukt het niet om de sociale wetgeving uit te leggen, maar bedenk wel dat er daar geen ww, ziektewet, ziektekostenverzekering, cao etc. is zoals wij die hier kennen.
Dus, als je het werkelijk wilt, moet je echt zelf aan de slag om je zaakjes op orde te krijgen. Weet waar je over praat!
Begin bijvoorbeeld eens hier. Of kijk op deze sitevoor alle voorwaarden en regels. Succes met alle voorbereidingen, flink doorbijten want, eenmaal in de VS is alles mogelijk!
Ik heb al naar heel veel gekeken… Maar kom niet achter de dingen die ik wil weten… Is een GC verplicht?? Of kan je ook op een VISA?? Maar kan je dan een jaar wegblijven?? En hoe het allemaal geregeld kan worden?! Kan ik solliciteren (via mail) bij een Amerikaans bedrijf?! Enz enz…
Dit is overigens iets wat ik ERG graag wil… Ik weet van CAO ed… En ik wil er niet voorgoed heen… Kapper in de USA… Daar doe je in mijn vak ZOVEEL ervaring op… Het is dus niet een “vakantie”… Ik zou er namelijk ALLES voor geven om daar een soort trainings periode van 1 jaar te kunnen meelopen…
Zoals ik zeg : Ik heb er ALLES voor over… Dus tips mogen komen
Ik wil niet vervelend doen, maar op de sites van de Amerikaanse regering waar ik naar verwijs, staan toch echt alle antwoorden. Ik begrijp best dat je erg graag wil, maar ja, ik kan de regeltjes niet veranderen.
Ja, voorwerk wel en ook voor een heleboel andere zaken:
You will be issued form I-551, popularly known as the ‘green card’, as proof of your legal status in the U.S. You are to carry this card with you at all times as it will identify you as a permanent resident when applying for a job, opening a bank account, upon your return to the U.S. from a visit abroad, etc.,
Enne, mocht je ooit in de VS gaan werken dan moet je heus heel veel problemen zelf op kunnen lossen. Als je deze informatie al niet zelfstandig kunt vinden, maak ik me echt zorgen of je daar het hoofd boven water kunt houden.
Kijk eens op de site van de Amerikaanse Ambassade. Daar kan je zien hoeveel verschillende visa er precies zijn en wat je moet doen om er één te krijgen.
Dat hangt van je visum af. Als toerist reis je onder het Visa Waiver Program. Dit houdt onder meer in dat je toestemming bij ESTA vraagt om naar de VS te reizen. Eenmaal in de VS vraag je toestemming aan Immigrations om het land binnen te mogen. Je mag dan maximaal 90 dagen in de VS verblijven, niet werken, ook geen vrijwilligerswerk en ook niet onbetaald.
Begin bij het begin, vraag een visum/greencard aan.
Zie antwoord op je vorige vragen en de sites waar ik naar heb verwezen.
Ga gewoon via Travel active, betaal je wel wat maar wordt alles voor je geregeld en hoef je niet zelf op zoek naar visums en mogelijkheden. Ik neem ten minste aan dat je nog “jong” bent…