Ik, Bettine, 20 jaar, wil volgend jaar, vanaf juli 2007 voor ongeveer een jaar naar amerika. Ik wil daar gaan werken en reizen. Nu heb ik al wat berichten gelezen dat het daar niet zo makkelijk is om aan werk te komen. Bestaat er daar niet zoiets als in australie dat je op een boerderij, in een restaurant of cafe ofzo kunt werken? Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
En dan nog heel belangrijk Wie wil mijn reisgenoot worden???
De eerste 2 maanden gaat er een vriendin van mij mee maar daarna gaat zij weer naar nederland.
Ik wil eigenlijk hetzelfde als jou, maar vraag me af welke stappen je nou concreet onderneemt om zoiets ook echt te regelen?
Ben benieuwd naar hoe andere mensen zich hebben georienteerd.
Ik had precies hetzelfde idee… wil misschien ook een tijdje (hoelang weet ik nog niet) rondreizen, werken en beetje van het land zien. Maar precies dezelfde vraag als Norman: hoe heb je het aangepakt / ga je het aanpakken? Gewoon wat spaargeld en je ziet het wel? Of nu al van te voren aantal plekken uitgezocht waar je naartoe wilt?
Vind het wel grappig trouwens dat je via een forum een reisgenoot zoekt… lijkt me super eng… want het moet natuurlijk wel klikken enzo. Zit zelf ook nog te twijfelen, omdat in je eentje toch wel weer heel erg alleen is.
Ehm de regels zijn heel wat strenger dan vroeger en er is nu een maximum van 3 maanden dat je kan blijven als ik me niet vergis. Wil je legaal werken dan heb je een greencard nodig. Die krijg je als je een baan hebt, moet je wel eerst een werkgever vinden die wat voor je over heeft aangezien dit nogal een papiergedoe is.
Als je een tijdje langer in de VS wil blijven dan is gaan als au pair of studie een goede oplossing.
Deze post is wel een beetje ouder, maar als je het nog volgt, dan hoop ik dat de volgende info je wat kan helpen:
Martine heeft inderdaad gelijk. Je mag naar Amerika voor 3 maanden op “vakantie” en niet langer. Tijdens die 3 maanden mag je dus niet werken, want je bent toerist. Het is in de USA niet zo als in Australie, vergeet dat niet!
Zomaar ergens gaan werken zonder werkvisum is niet aangeraden want dit is illegaal en als ze je pakken dan kom je de eerste 10 jaar waarschijnlijk Amerika niet meer binnen. Werken in de USA kan alleen met een green card zoals Martine aangeeft.
Je kan wel proberen via een au pair bureau een jaar naar de VS te gaan. Op die manier kan je werken en hopelijk wat van de omgeving zien. Dus op zo’n manier is het wel mogelijk, maar er zijn wat haken en ogen aan, zaken die je goed moet uitzoeken, want Amerika is niet zo vrij en blij als het wel wordt voorgesteld.
Als je die voorbereidingen niet kan doen, dan zou je beter ergens in de EU proberen een baan te vinden of in Australie of zelfs in Canada. Canada biedt het “Working Holiday Program” voor iedereen onder de 30 jaar en je kan er dan een jaar werken en vakantie houden. Het is maar een gedacht!