Half jaar/jaar naar Amerika

Ik had graag wat informatie aangezien ik al een tijdje aan het nadenken ben om voor een half jaar/jaar te gaan werken in amerika.
Ik weet dat je voor er te gaan wonen officieel je green card nodig hebt.
Is dit ook zo als ge er gwn een jaar of dergelijke wilt verblijven?
Zijn er ook nuttige site met enige info hierover?

Alvast bedankt.

Deze vraag wordt wel erg vaak gesteld, vooral door jongeren die te lui lijken om die hele kwestie zelf uit te gaan zoeken en alles het liefst voorgekauwd willen krijgen.

Websites: de Amerikaanse immigratiedienst. Via Google en Yahoo is daar vast wel wat te vinden.

Daarom nog 1 keer: verblijfs- en werkvergunning (groene kaart) kun je vrijwel alleen krijgen als je 'm wint bij de jaarlijkse loterij of als je met een Amerikaan(se) trouwt (zolang die maar van het andere geslacht dan jij is)

Je mag 90 dagen als toerist (absoluut geen werk) zijn in de VS zonder een visum, maar je moet wel desgevraagd kunnen aantonen dat je echt terug zal gaan voordat die 90 dagen om zijn en voldoende geld hebt om jezelf te onderhouden.

Op een toeristenvisum (B visum) mag je ongeveer een half jaar vakantie houden.

Voor studenten zijn er speciale visa, maar dat kost fors meer, want je moet dan ook collegeld betalen en dat kan bij een goede universiteit $30.000 per jaar of (veel) meer zijn. Er zijn goedkopers oplossingen, maar het is nog altijd een stuk meer dan in Nederland.

Da’s ongeveer alles, reizen en werken mag echt niet, Canada en Australie zijn (waren?) daar wat soepeler mee, maar de VS is echt heel moeilijk binnenkomen tegenwoordig.

Raad: ga in Nederland studeren en regel een uitwisselingsstage. Wordt een heel beroemd musicus/toneelspeler/model, of een genie. Of ga gewoon op vakantie naar de VS en beoordeel daarna of het de moeite wel waard is en of je er tegen zal kunnen om in je eentje, zonder ouders, familie, vrienden naar een heel ander land te vertrekken.

Oh, en verkijk je niet op je Engels, dat is echt een moeilijker taal dan het lijkt. Echt waar.

Ook dat maakt geen indruk meer op de immigratiedienst. Als je de bonus-DVD van seizoen 1 van Lost erbij pakt, wordt je verteld dat het een hele hoop moeite koste om Evangeline Lilly (‘Kate’) over te laten komen uit Canada om in de serie te spelen.