kansai thru pass

Wij kunnen geen duidelijkheid krijgen over welke lijnen je nu wel en niet kunt reizen met de kansai thru pass. Iemand ervaring met deze pass?

Deze vraag kun je het beste stellen in ons Japan forum.

Heb even een moderator gevraagd dit naar het Japan-forum te verplaatsen.

Maar om er toch alvast op in te gaan: ik heb er geen ervaring mee, maar zover ik kan vinden is die pas geldig op z’n beetje alle treinen/trams/metro’s en vele bussen in die regio, met als voornaamste uitzondering de JR-treinen. Volgens de officiële site:

[ul]
[li]EIZAN ELECTRIC RAILWAY*(partially)
[/li][li]OSAKA SUBWAY/OSAKA CITY BUS
[/li][li]OSAKA MONORAIL
[/li][li]KITA-OSAKA KYUKO RAILWAY
[/li][li]KYOTO MUNICIPAL SUBWAY/BUS
[/li][li]KINKI NIPPON RAILWAY (KINTETSU)(partially)
[/li][li]KEIHAN ELECTRIC RAILWAY
(partially)
[/li][li]RANDEN (KEIFUKU RAILWAY)
[/li][li]KOBE RAPID TRANSIT
[/li][li]KOBE MUNICIPAL SUBWAY / BUS
[/li][li]KOBE ELECTRIC RAILWAY (SHINTETSU)
[/li][li]SANYO ELECTRIC RAILWAY
[/li][li]SEMBOKU RAPID RAILWAY
[/li][li]NANKAI ELECTRIC RAILWAY
[/li][li]NOSE RAILWAY
[/li][li]HANKYU RAILWAY
[/li][li]HANSHIN ELECTRIC RAILWAY
[/li][li]HIEIZAN SAKAMOTO CABLE
[/li][li]PORT LINER/ROKKO LINER
[/li][li]HOKUSHIN KYUKO RAILWAY
[/li][li]ITAMI CITY BUS*
[/li][li]KYOTO BUS
[/li][li]KINTETSU BUS
[/li][li]KYOTO KEIHAN BUS*
[/li][li]KEIHAN KYOTO KOTSU*
[/li][li]KEIHAN BUS*
[/li][li]KOBE CITY TRANSPORT PROMOTION
[/li][li]SANYO BUS
[/li][li]SHINTETSU BUS
[/li][li]TAKATSUKI CITY BUS*
[/li][li]NANKAI WING BUS KANAOKA
[/li][li]NANKAI WING BUS NANBU
[/li][li]NANKAI BUS
[/li][li]NANKAI RINKAN BUS
[/li][li]HANKYU DEN-EN BUS*
[/li][li]HANKYU BUS*
[/li][li]HANSHIN BUS*(partially)
[/li][li]WAKAYAMA BUS
[/li][li]WAKAYAMA BUS NAGA
[/li][li]AMAGASAKI TRANSPORTATION SERVICE
[/li][/ul]

Op die site staat ook een plattegrond met alle spoorwegen waarop de pas geldig is.

Op zich is het uiteraard wel jammer dat hij voor de JR niet geldig is, met name de ringlijn van Osaka kan praktisch zijn. Maar voor het grootste deel vormen metro en die private lijnen een uitstekend alternatief, en daarmee kan je ook op een hoop plaatsen komen waar de JR niet komt.

Hou er echter wel rekening mee dat je nog steeds aardig wat zal moeten reizen om er voordeel van te hebben, met alleen metroritsjes in Osaka of een dagje op en neer naar Kyoto of Nara ben je er nog niet. Het wordt een ander verhaal als je ook Himeji of Koyasan zou willen bezoeken. Voor meer informatie, zie hier.