De keus is gemaakt wij zijn van zins om naar Japan te gaan. Uiteraard nemen wij een rail pass maar ik kom er niet echt aan uit via welke website is duidelijk kan zien welke lijnen gedekt zijn door de pass. Wie kan mij helpen?
Op de site www.japan-rail-pass.nl staat onderstaande tekst
GELDIGHEID
De Japan Rail Pass is geldig voor alle JR treinen in heel Japan (behalve de Shinkansen ‘Nozomi’ en ‘Mizuho’).
De Pass is geldig voor de Tokio Monorail, bepaalde treinen van Aoimori Railways (meer info over de voorwaarden) en de lokale JR bussen.
De Pass is ook geldig voor de JR Miyajima ferry.
De Japan Rail Pass is niet geldig op de lijnen van de Japanse privéspoorwegmaatschappijen (buiten het JR netwerk) zoals: Hakone-Tozan, Nankai Koya, Fujikyu, Kitakinki-Tango. Als de JR-trein voor een bepaald traject het privéspoorwegennet gebruikt, zult u voor dit deel van de reis apart moeten betalen (in de trein of op het station).
Nagenoeg overal dus binnen het netwerk van JR. Soortgelijk als NS. Bedienen bijna het hele land op enkele privemaatschappijen na. Daar moet je een apart kaartje voor kopen. Als je eenmaal in Japan bent spreekt het voor zich.
De pas kun je ook kopen via bovenstaande site.
Kijk ook eens op www.hyperdia.com voor de actuele treintijden en reizigersinformatie. Handige site. Je kunt hem ook op Engels zetten.
Het kan lonend zijn om even uit te rekenen wat de geplande ritten kosten, dan hoef je geen Railpass.
Wij waren bijvoorbeeld bijna €100,- goedkoper uit p.p.
Hallo Boudewijn,
ik sluit me aan bij Zaan, kijk vooraf voor de ritten die je wilt doen met de trein even uit of je wel goedkoper uit bent met een railpas. Daarvoor kun je prima de link gebruiken die Dionne geeft.
(Let alleen dan wel op bij bijv. ritten met de Shinkansen; Hyperdia geeft dan een fare-fee en een seat-fee, die moet je bij elkaar optellen. Ook als je uitgaat van een niet-gereserveerde plaats, die hebben ook een seat-fee).
Mocht de landelijke railpass niet voordeliger blijken in jullie plannen, dan zijn er nog heel veel plaatselijke railpassen.