In oktober ga ik naar Japan. Mijn trajecten passen niet op de JR rail trajecten.
Wie heeft boekingstips voor treinreizen? Boek ik in Nederland of kan dat alleen ter plaatse?
En hoe zit dat met gereserveerde plaatsen?
Via hyperdia zie ik dat trajecten soms 4 of 5 overstappunten hebben met korte tussentijd. Is dat goed te doen?
Graag jullie ervaringen. Alvast dank.
Goedendag,
Allereerst moet je natuurlijk een reisroute bepalen in Japan waar je allemaal heen wilt en verblijven wilt.
Maak je grote afstanden dan kun je het beste de Shinkansen nemen vanwege de kortere reistijd tussen bepaalde steden.
Veel grote afstanden met deze Shinkansen maken een JR-Pass aantrekkelijk.
Met locale treinen en Limited Express-treinen kun je natuurlijk ook reizen van de ene naar de andere plek.
Verder heb je te maken met niet-JR-lijnen waar je sowieso een kaartje van desbetreffende rail-maatschappij moet kopen.
Je kunt niet rechtstreeks vanuit Nederland boeken; de JR-Pass kun je ook niet in Japan aanschaffen, daarvoor krijg bij
aanschaf vanuit Nederland een voucher die je ter plaatse inlevert tegen de JR-Pass.
Ook plaatsen reserveren Shinkansen en Limited Express treinen moet je ter plaatse doen, hetgeen met een JR-Pass gratis is.
Normaal gesproken heb je voldoende overstaptijd op de stations; mis je een trein dan is er altijd nog wel een volgende tenzij je
op zeer locale lijntjes reizen wilt. Daar gaat soms maar om de paar uur een treintje.
Als je voor het eerst op de grote stations komt moet je soms wel eens even zoeken waar je heen moet.
De Shinkansen-lijnen zijn altijd makkelijk te vinden, die zijn gescheiden van de locale treinen, bevinden zich vaak een niveau hoger.
Zij hebben hun eigen spoor zodat ze vrijwel nergens hoeven te kruisen met het “langzame treinverkeer”
4-5 keer overstappen is wel veel al hebben wij dat zelf ook wel meegemaakt.
Vaak rijden er treinen tussen 2 plaatsen en moet je soms op eenzelfde perron overstappen in een trein die het traject vervolgt.
Als je het systeem der treinen eenmaal snapt is het niet zo moeilijk meer.
Hou altijd in de gaten dat de treinen in Japan links rijden i.p.v. rechts zoals bij ons.
Over het algemeen houdt Hyperdia ook wel rekening met de benodigde overstaptijd. Als ergens een overstap van een minuut wordt aangegeven, dan zal hoogstwaarschijnlijk de trein aan de overkant van het perron staan. In enkele gevallen kan een overstap wel wat tijd kosten, meestal van JR naar metro of private lijn, maar ook als je bijvoorbeeld op Tokyo Station moet overstappen naar de Keiyo-lijn, dat kost je al snel 10 minuten. Daar zal Hyperdia dan ook ruim de tijd voor incalculeren.
Over het algemeen is het ook geen probleem kaartjes te regelen, slechts in hele enkele gevallen zal een trein echt vol zitten. Voor kritische gevallen zou je wel vantevoren al een kaartje kunnen kopen. Of wat ik ook met JRP nog weleens doe op trajecten waar minder frequent treinen rijden maar ik ook geen strikte dagplanning heb: eerst een reservering maken en dan pas m’n bagage bij het hotel oppikken. Mocht je een trein later moeten nemen, dan heb je tenminste nog je handen vrij.
Ik ben overigens wel benieuwd naar je plannen, het klinkt in ieder geval niet als een standaard rondje Japan…
Dank je wel voor je bericht. Wij reizen van Tokyo naar Kyoto (snelle Shinkansen valt buiten de JR pass), daarna van Kyoto naar Koyasan (zonder railpas eenvoudiger en sneller volgens de Lonely Planet), dan naar Amami (met de LTD. exp) en van daaruit naar Osaka (ook met de LTD. exp). Het lijkt me in ieder geval handig om bij aankomst in Tokyo alvast een trein te reserveren naar Kyoto en bij aankomst in Kyoto alvast naar Koyasan en vervolgens ter plekke bekijken.
Dank voor je uitgebreide bericht en tips, pa3fii. Het is me een stuk duidelijker geworden ![]()
Als je van Tokyo naar Kyoto reist zonder gebruik te maken van de Shinkansen dan moet je wel rekening houden dat je heel wat uren onderweg bent en vaak over moet stappen. De Shinkansen is nu eenmaal de snelste manier om dit traject af te leggen.
Je kunt ook gewoon een los kaartje kopen voor de Shinkansen op het station van Tokyo om naar Kyoto te reizen.
Je bent niet aan een JR-Pass gebonden.
Als je gebruik maakt van de Limited Express treinen kun je ook zonder reservering reizen, ook niet verplicht.
Als je buiten de spits om reist dan kun je vrijwel altijd wel een plekje vinden maar reserveren is natuurlijk meer garantie op een plekje.
Wij doen dat in ieder geval altijd als we een Limited Express nemen en zo ook bij de Shinkansen.
We hebben ook de Shinkansen een keer genomen toen er geen gereserveerde plaatsen meer waren en gewoon in de non-reserved plaats genomen.
Was nog volop plek ondanks dat we in de spits gingen.