Kanchenjunga BC met doorsteek over de Lumbha Sumbha La naar Makalu BC

Hallo,
Wij gaan eind oktober het 1e deel van de GHT lopen van Kanchenjunga BC naar Makalu BC.
Helaas kunnen door omstandigheden 2 mede trekkers/ vrienden op het laatste moment niet mee.
We zijn nu op zoek naar andere trekkers die hun plaats in willen nemen.
Kort dag idd maar als je toch van plan was om te gaan trekken in Nepal, dan is dit wellicht een uitdaging?
Stuur me een prive mail via dit forum als je interesse hebt.

Marian, toen je je oproep plaatste zat ik nog niet op dit forum. Nu zou ik je willen vragen naar je ervaringen. Heb je speciale stempels of tickets nodig? Speciale benodigdheden enne…zijn jullie met een gids gegaan?
Ik ben een onervaren bergwandelaar met een goede conditie en gezond verstand.

Hallo 48miles, wij zijn met een gids gegaan en 2 dragers. De gids heeft voor alle permits gezorgd want we hadden er nogal wat nodig (voor het kanchenjunga national park, idem voor Makalu en Barun National park en dan het TIMS, het trekkerspermit). Je kunt er zelf ook voor zorgen maar als je toch met een gids gaat, dan zorgt hij daar voor. Als onervaren bergwandelaar raad ik je aan om met een gids op stap te gaan. Naar KBC kun je eventueel zelfstandig lopen, er zijn voldoende lodges. Eten is basic in deze regio (nog weinig toeristen). Voor de doorsteek over de Lumbha Sumbha is een gids absoluut aan te raden: het is geen makkelijke pas en de weg is moeilijk te vinden als er sneeuw ligt (en dat ligt er bijna altijd). Er zijn een aantal dagen geen lodges dus tent en eten moet je zelf meenemen. Wij waren met z’n vijfen (2 trekkers, gids en 2 dragers) en hadden alles maar heel basic bij ons. Daar waar mogelijk, gebruikten we ‘homestays’ zodat de locals ook wat aan ons konden verdienen.
De doorsteek is nog niet zo bekend, ook niet bij gidsen. Wij waren erg tevreden over onze gids die de tocht al een paar maal gelopen heeft. Mocht je plannen hebben en daadwerkelijk op zoek naar een gids, laat het me weten. Hij werkt deels ook zichzelf en is daardoor een stuk goedkoper dan de grote trekkingburo 's
Gr Marian

Goeiemorgen Marian, ik ben niet alleen een onervaren bergwandelaar, maar tevens een onervaren reizigster.
En zo ga ik in september mijn reis naar Nepal en India aanvangen. Ik ga anderhalve maand bij een boer in Ilam werken, daarna zou ik een trekking willen maken naar, vanaf Kanchenjunga. Jouw bericht roept vele vragen bij me op, dat begrijp je. Ik denk dat internet vele ervan zal kunnen beantwoorden. Misschien heb jij nog tips, algemeen of mbt deze of een andere trekking rondom Kanchenjunga. Ik hoor ze erg graag! Gr 48miles

Dag 48miles, persoonlijk denk ik dat je het beste de Kanchenjunga trek kunt lopen; er is een noord basecamp en een zuid basecamp die onderling bereikbaar zijn via een paar passen. Je loopt bv eerst naar het noord BC en daarna via het zuid BC terug. Start en eindpunt is dan Taplejung, enkele uren rijden vanaf Ilam. Als je op de website van Nederlandse trekkingburo’s kijkt (HT wandelreizen bv of Snowleopard) leer je al veel over de route. Verder kun je veel info vinden op de website van ‘The Great Himalaya Trail’ en ik vond onderstaande link ook erg informatief ‘kanchenjungatrek.org’ . Dan is er ook nog een lower Great himalaya Trail die ergens aan de grens v Sikkem start. Als je 2 tot 3 weken loopt, zit je in Lukla, start van de Everest trektocht en kun je terug vliegen naar k. (ik hoop voor Nepal dat in sept 2016 de problemen met de kerosine toch opgelost zijn en dat vervoer geen probleem meer is!) Google op Linda Bezemer, zij schreef een boek over de Lower GHT.
Je kunt je aansluiten bij een groep (HT of snowleopard) of je gaat alleen op pad met een gids. Ik ga zelf nooit met een groep op pad, teveel mensen, te duur en mijn geld komt niet bij locals terecht. Je zou ook via deze site een wandelmaatje kunnen zoeken; dan wordt gids en drager ook weer goedkoper.
Als je wil, kan ik je in contact brengen met onze gids voor een offerte.
Gr Marian

Marian, keep in touch! Ik lees je bericht en raak begeistert. Ik neem je tips ter harte en loop ze een voor een na. Houd de contactgegevens van jullie gids maar bij de hand.
Nog een gerelateerde vraag:
Heb jij ervaring met light travelling, want zeker een jaar onderweg, en equipement voor zo een tracking? Is kleding wellicht makkelijker onderweg aan te schaffen?
En ik heb zelf geen tent en/of ervaring met tent kamperen. Wat zijn mogelijke alternatieven, of wat zijn de mogelijkheden in dat geval?
Ik hoor je graag… :slight_smile:

Dag 48miles, In Kathmandu is alles te koop wat je nodig hebt voor een trektocht. en veel goedkoper ook! Dons slaapzak en evt donsjas kun je daar huren per dag (als je niet terug gaat naar K. kun je het meegeven aan je gids). Wel meenemen: lakenzak (zijde, heel licht) en een eigen sloop, een aluminium waterfles (s’ avonds laten vullen met gekookt water als warme kruik en de volgende dag heb je drinkwater), trekkingschoenen hier kopen, wandelstokken kun je ook in K. kopen als je ze nog niet hebt. Alles voor het kamperen neemt de gids mee: tent, slaapmat (wel ff navragen), eten, kookspullen)
Ik zal nog eens ff door mijn eigen lijst gaan die ik gebruik bij mijn trekkings. En nog wat tips voor light trekking
Gr marian

looking forward to your message :slight_smile: je bent ware hulp!

Boek van Linda gelezen, en wat sites bekeken. Zeker niet tot in detail, maar daar duik ik de komende tijd in, want ik wil de Kanchenjunga trek gaan lopen. In oktober/november. Als ik dat fysiek kan zie ik enorm uit naar de 3 weken trek! Marian, zou je me in contact willen brengen met jullie gids? Ik heb veel vragen en ben erg benieuwd naar de mogelijkheden :slight_smile:
Daarnaast bekijk ik ook de mogelijkheden die een trekkingburo me zou kunnen bieden.
Ps De farm waar ik 4 tot 6 weken ga werken direct na aankomst in Nepal is inmiddels op de hoogte van mijn komst. Stap voor stap loop ik rustig door en geniet…

Beste 48 miles, Onze gids heet Chandra Parajuli. Zijn email adres: parachulicp100@g.mail.com. Hij werkt voor zichzelf en is tevens gids bij een trekkingburo. Als hij de tocht zelf doet, ben je enkele honderd euro goedkoper uit dan wanneer je je aansluit bij een internationale groep via een trekkingburo. Chandra spreeekt gooed engels maar zijn engels schrijven is wat minder. Hij kan al je vragen beantwoorden. Noem mijn naam maar (Marian van Helvoort) dan weet hij hoe je bij hem terecht bent gekomen. Veel succes, ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel
Gr Marian

Tot zover weer bedankt Marian. En…je hoort me zeker!!!

hallo 48miles, in het emailadres van Chandra, heb ik per ongeluk een punt gezet in g.mail.com Je begrijpt dat die punt daar weg moet. Het is dus parachulicp100@gmail.com
Gr Marian

Marian, ik mailde Chandra, maar het adres is onbekend. Heb je misschien andere contactgegevens van hem of een andere lokale gids? Gr Miles

Hallo 48 miles,
Excuses, ik zie nu dat Chandra zijn naam met een J schrijft en niet met CH. Heb ik niet gecontroleerd.
Het adres is als volgt: parajulicp100@gmail.com
Hoop dat het nu lukt.
Ik Heb hem laten weten dat er wellicht contact met hem opgenomen wordt

Succes Marian

Marian, het bericht is verstuurd! Ik had wel een poging ondernomen met ‘j’ maar wellicht dat de spanning me nekte :slight_smile: