Hoi,
Ik ga in juli alleen 3 weken door cuba reizen. Ik ga proberen wat basis Spaans zelf te leren maar zijn er ook Cubanen die Engels speken. Heb al een paar casa’s gevonden waar dat zo is. Maar op straat hoe is t daar??
Ik kan je zeker aanraden wat Spaans te leren, daar zul je veel plezier van hebben. Toen wij er waren vorig jaar april had ik tevoren de casa’s geregeld waar we verbleven en er goed op gelet dat ze ook Engels spraken.
De mensen op straat die Engels spreken willen je 9 van de 10 keer iets aansmeren. Ik spreek Spaans in losse woordjes maar dat kwam me toch wel goed van pas. Bij de casa’s staat aangegeven of ze Engels spreken.
Ja, klopt inderdaad over het Engels op straat. Mocht je iets willen regelen met een gids ofzo altijd de afspraak goed helder hebben zoals in veel landen.
Wij waren in Gibara en trokken op met een Canadees stel die voor Baracoa een auto+chauffeur zochten en daarover onderhandelden met o.a. een engels sprekende man. Zij spraken overigens zelf vloeiend spaans. Het was niet te regelen voor de prijs die zij wilden. Toen ze een dag later (een stuk duurder) vertrokken waren via een auto van de casa, werden wij benaderd door dezelfde man die het inmiddels voor elkaar had voor de lage prijs. Helaas te laat. Hij had enorm zijn best gedaan, echt jammer voor beide partijen. Er zijn in Cuba ook mensen die hard werken, Engels leren, en zo proberen een beter bestaan op te bouwen.
Naar mijn ervaring konden ze geen Engels in de casa’s, maar dat heeft ook zijn charmes vind ik. Communicatie met de handen
Wel spijtig soms want ik wil altijd praten met de mensen, over hoe ze leven, hun werk enz
Dat lukte spijtig genoeg niet, alleen de mensen die uit zijn op u geld spreken matig Engels, hotelpersoneel, hoertjes
Ik zou dolgraag nog eens weergaan naar Cuba, het leukste land dat ik tot nu toe al bezocht heb, de sfeer, muziek hoe de mensen overleven… Ik mis Cuba
Wij zijn inmiddels meerdere keren naar Cuba gegaan en kunnen zeer gebrekkig Spaans. Inderdaad, beetje spaans is handig maar je merkt dat je met handen en voeten echt een eind komt. En de mensen zijn vriendelijk en doen hun best je te volgen/te verstaan. Wel zouden wij aanraden een zakwoordenboekje mee te nemen zodat je eventueel toch wat dingetjes kunt opzoeken en in het spaans kunt aangeven. Wij vonden het altijd wel leuk om op een creatieve manier duidelijk te maken wat we wilden of ons best te doen te begrijpen wat die lieve casa eigenaar in razendsnel Spaans probeerde te vertellen…