Ik zie eruit als een Cubaanse, probleem met reizen, uitgaan, etc?

Goedemiddag allemaal.

Ik ben van plan om in Jan. voor 1 a 2 mnd naar Cuba te gaan voor een taal. Om vandaar door te gaan naar de Dom. Rep. voor nog een taalcursus.
Voor of na mn cursus in Cuba wil ik wat reizen, salsa dansen, genieten enz.

Nu lees ik hier zo dat er onderscheid gemaakt wordt tussen Cubanen en toeristen. (uitgaan enz)

Door mijn gemengde afkomst kan ik voor Cubaanse, braziliaanse enzenz door. (iedereen denkt ook altijd dat ik uit ´hun´ land ben.)

Kan ik hier problemen mee krijgen in Cuba? Ik dacht eigenlijk altijd dat het een voordeel zou zijn, zodat ik sneller met de locals in contact kom en minder een ´doelwit´ ben. Misschien een rare vraag maar je kan maar beter voorbereid zijn toch?

Alvast bedankt!

ja lijkt me inderdaad een “voordeel” te zijn dan, maar ik ben niet in die landen geweest dus ik zou het eerlijk gezegd niet weten :slight_smile:

Beste missj80,

Welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer.

Het gaat er niet om of je er Cubaans uitziet of niet. Waar het om gaat is of je toerist bent of niet. Daar wordt het verschil in gemaakt en hoe Cubaans je er ook uitziet, ze zullen altijd weten dat je toerist bent. Aan je paspoort, aan je taal, aan je kleding. Mocht je nu ook vloeiend Cubaans Spaans spreken is het misschien nog iets anders, maar zo niet… Dan ben je als elke andere toerist.

En dan gelden altijd dezelfde de regels (zoals niet in illegale huizen verblijven) en zoals ook bij elke toerist zal niet voor JOU de grootste straf zijn. Jij zal maximaal uit Cuba gebannen worden. De Cubaan echter moet een hoge boete betalen (onbetaalbaar voor welke Cubaan dan ook) of zelfs naar het gevang.

Maar verder… Verder kun je, zoals elke toerist, gewoon ongelooflijk gaan genieten van dit mooiste land ter wereld. Problemen, nee die zul je amper hebben (als je je gezond verstand gebruikt). De toeristen staan hoog in het vaandel op Cuba. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Alvast veel plezier gewenst met de voorpret van het plannen!

Liefs,
Carolina

Bedankt!
En dat vloeiende Spaans laat nog even op zich wachten (laat staan Cubaans Spaans).
Ik kan niet wachten om te gaan, maar eerst moet de spaarrekening nog aangevuld worden.

missj80 , ik denk dat je snel door de mand zult vallen als je voor een Cubaanse wil doorgaan.
Vloeiend Spaans spreken zal niet helpen in Cuba spreken ze namelijk Cubaans , dat is een variant van het Spaans met zeer veel Cubaanse slang woorden en zonder de Spaanse sis klanken . Zo ongeveer het verschil tussen Nederlands uit Den Haag en Nederlands uit Belgie. Een Nderlander herkent direct een Belg en omgekeerd.
Een Cubaan zal vrij snel horen en aanvoelen dat jij een yuma bent en dus “plata” (dinero") hebt. Ik wil niet onbeleefd zijn maar maak je geen illusies , men zal vriendelijk en tof met je omgaan, maar je echt aanvaarden gebeurt na lange tijd. Een van hun argumenten is wat weet jij als buitenlander van ons leven , onze strijd, ontbering lijden af ? kom er leef 5 jaar met ons , zit sammen met ons zonder water of stroom of eten enz. dan zul je , je een beetje kunnen inleven. Als een Cubaan zegt dat je beschouwd wordt als een van hen is dat een " ere-titel".
die je niet gemakkelijk zult verdienen.
Havanalover

bericht per vergissing gedupliceerd

Havanalover, bedankt voor je reactie, hoor! MAAR als je mijn post goed gelezen had, had je gezien dat ik niet voor Cubaanse oid WIL doorgaan. Ik word er vaak voor aangezien! Net zo goed als dat de Dominicanen vaak denken dat ik Dominicaans ben, Brazilianen, Venezolanen, Antillianen, Surinamers en Kaapverdianen IDEM.

Ik zoek ook geen aanvaarding, ik ben wie ik ben, sta open voor iedereen en ga een leuke tijd tegemoet in alle landen die ik ga bezoeken, maar het kan nooit kwaad alvast geinformeerd te zijn!

Wil het toeval wel dat ik van de week aan het werk was (ik zit in het toerisme), en iemand aan me vroeg of ik Cuba kom. (en NEE ze had me niet horen praten) Ik vroeg haar waarom ze dat vroeg. Het antwoord was dat ze had gehoord dat er een Cubaabse werkte en zich afvroeg of ik dat was. Was weer een leuk moment EN een ondersteuning voor mn vraagstelling.