Als gepensioneerde Europeaan leven of alleen overwinteren op Cuba...

Zijn er Nederlanders , Belgen of andere Europeanen, die als gepensioneerden op Cuba zijn gaan wonen…?

Of kent iemand hier mensen die hun oude dag (deels of geheel )als zodanig op Cuba doorbrengen ?

Ik zou graag met hen in contact komen, daar ikzelf, tegen de 70…, steeds vaker aan die mogelijkheid denk…

Maar er is natuurlijk de bureaucratie, de verzekeringen, de aow, het pensioen, etc.zowel hier als daar te regelen…,
maar via internet is alles steeds gemakkelijker geworden. Neem bijvoorbeeld het internet-bankieren !

Kunnen gepensoneerde vakmensen nog iets beteken voor Cuba ? Naturlijk als vrijwilliger enzo.

Arturo

Hola Arturo,

Ja, die zijn er… maar ongeveer evenveel haken weer af en gaan terug. Cuba is geen eenvoudig land zoals je misschien weet. Ikzelf ben nog niet met pensioen (51) maar overwinter elk jaar zo’n 5 maanden op Cuba. Bevalt me prima!!!

Ligt een beetje aan je vak of je nog wat kunt betekenen… Maar er zijn altijd manieren om je nuttig te maken!

1 like

Dag Mallecon,

Zojuist met veel plezier en groot genoegen heel interessante stukjes gelezen op

Als jij de auteur bent, mijn complimenten.

Schrijven kun jij wel !!!

Beste Hr.Arturo.
Ik ben zelf een gepesioneerde maar ik woon op Curacao waar ik geboren ben,ik wil U het vlgd advise geven,spreekt U spaans?als dat niet zo is wil ik U het advise geven om dat eerst te leren want als U daar wilt gaan wonen en U moet het met Nederlands doen of met Engels dan is vragen naar problemen,elk land waar U ook wilt gaan wonen zal het moeilijk worden als U niet een beetje verstaanbaar kan maken met dat gene wat ze in elk land als voer taal hebbenCuba is geen uitzondering het is een mooi land maar heeft zijn problemen,maar nogmaals het spreken of een beetje verstaanbaar maken in het spaans als voorbeeld is al een stap in de goede richting.Ga eens na of Nederland een verdrag met Cuba heeft voor het ontvangen van Uw AOW pensioen
beste
charles

1 like

Dat kan ik natuurlijk niet zeggen Arturo :slight_smile:

Chaleco heeft een punt. Spaans is essentieel! Nederland en Cuba hebben geen verdragen (maar onze minister was er vorige week dus dat kan veranderen). Ik zou eerst eens een tijdje daar heen gaan om vervolgens een besluit te nemen. Cuba is behalve qua klimaat totaal anders als Curacao!!! Het is geen eenvoudig land (zoals uit jouw post al blijkt)…

Vraagje… ben je er al eens geweest?

Dag Charles-Chaleco , Mallecon,

Chaleco , je hebt inderdaad een punt: ik spreek Nederlands, Frans,Duits, Engels en , intussen heel goed Italiaans, maar geen woord Spaans…

Toen ik jaren geleden in mijn eentje naar Toscane, Italie, verhuisde sprak ik geen woord Italiaans.

Dat had het grote voordeel dat ik rustig in een drukke bar of zo een boek kon lezen: al het gebabbel ging langs mij heen…!
Nu ik de taal vrij goed beheers, kan dat niet meer…

Mijn ervaring is dat een eenling, een alleen reizende persoon, gemakkelijk door de lokale bevolking wordt opgenomen in een vreemd land, die ervaring heb ik meerdere keren gehad en is ook in Toscane het geval geweest. En de lokale taal of dialekt leer je dan snel en ja, natuurlijk als je langere tijd in een land wilt wonen , dan moet je de taal leren.

Nadeel van als je 67 jaar bent, is wel dat een nieuwe taal leren steeds meer tijd kost , denk ik althans.

Waarom Cuba mijn bijzondere belangstelling heeft ?

Als 11- , 12 jarig kind moest ik van mijn vader krantenstukjes verzamelen over de belabberde situatie op Cuba…
dat ging over Batista…! en natuurlijk Fidel Castro…!
Vanaf 1957 tot heden heb ik de ontwikkeling (zowel de positieve als de negatieve)op Cuba gevolgd.

Vandaar ook dat ik xx jaar geleden hier op wereldwijzer het Cuba-forum gestart heb, maar na een aanvaring met een van de toenmalige beheerders hier, ben ik hier vertrokken…, ook als moderator van het Italie-forum…!
Ik betreur die stap.

Het Cuba-forum dat mijns inziens om een of andere reden bijna uitgestorven is…! ligt mij na aan het hart.
Het was een genoegen teksten van mensen met ERVARINGEN op Cuba over Cuba te lezen.

Dat zeg je goed: ‘DENK IK’. Zit inderdaad volledig tussen je oren en dat is onderzocht! Zolang je niet dement bent kun je alles nog leren!

1 like

Zeg Mallecon,

Als jij nou eens moderator van het Cuba-forum hier wordt…?

De huidige moderator horen of zien we hier nooit…

Verder: vanuit Italie via PayPal iets betalen gaat lastig via openbare wifi…

Ik zou een , volgens mij heel interessante, reisgids over Cuba willen kopen van

Maar er komen allerlei veiligheids-waarschuwingen.

Dat is een compliment waar ik helemaal warm van word… Maar zit te veel op Cuba om ook daadwerkelijk die handschoen op te nemen! (Je weet dat internet en Cuba niet een heel geslaagd huwelijk hebben en dat ik sowieso al een paar dingen moet doen online… Wil en kan niet modereren vanuit Cuba)…

Volgens mij heeft PayPal op het moment wat probleempjes… Maar stuur eens een mail naar cubabookconga@gmail.com misschien dat hij je verder kan helpen :wink:

Ja. juist omdat jij veel op Cuba zit, zou het een zegen voor het Cuba-forum zijn…

Maar de beheerders hier beslissen…, niet ik hoor.

Ik heb hier niets te vertellen…!