Dag Charles-Chaleco , Mallecon,
Chaleco , je hebt inderdaad een punt: ik spreek Nederlands, Frans,Duits, Engels en , intussen heel goed Italiaans, maar geen woord Spaans…
Toen ik jaren geleden in mijn eentje naar Toscane, Italie, verhuisde sprak ik geen woord Italiaans.
Dat had het grote voordeel dat ik rustig in een drukke bar of zo een boek kon lezen: al het gebabbel ging langs mij heen…!
Nu ik de taal vrij goed beheers, kan dat niet meer…
Mijn ervaring is dat een eenling, een alleen reizende persoon, gemakkelijk door de lokale bevolking wordt opgenomen in een vreemd land, die ervaring heb ik meerdere keren gehad en is ook in Toscane het geval geweest. En de lokale taal of dialekt leer je dan snel en ja, natuurlijk als je langere tijd in een land wilt wonen , dan moet je de taal leren.
Nadeel van als je 67 jaar bent, is wel dat een nieuwe taal leren steeds meer tijd kost , denk ik althans.
Waarom Cuba mijn bijzondere belangstelling heeft ?
Als 11- , 12 jarig kind moest ik van mijn vader krantenstukjes verzamelen over de belabberde situatie op Cuba…
dat ging over Batista…! en natuurlijk Fidel Castro…!
Vanaf 1957 tot heden heb ik de ontwikkeling (zowel de positieve als de negatieve)op Cuba gevolgd.
Vandaar ook dat ik xx jaar geleden hier op wereldwijzer het Cuba-forum gestart heb, maar na een aanvaring met een van de toenmalige beheerders hier, ben ik hier vertrokken…, ook als moderator van het Italie-forum…!
Ik betreur die stap.
Het Cuba-forum dat mijns inziens om een of andere reden bijna uitgestorven is…! ligt mij na aan het hart.
Het was een genoegen teksten van mensen met ERVARINGEN op Cuba over Cuba te lezen.