Wonen En Werken In Cuba

Hola, ik zou graag zoveel mogelijk informatie willen over wonen in Cuba en voornamelijk hoe het zit met heel de papierenwinkel; ik weet echt niet waar te beginnen! Graag zou ik ook in contact komen met mensen die iemand kennen die naar Cuba verhuisd is. Als ik daar ga wonen is het dan wel omdat mijn Cubaanse vriend daar woont en we zouden dan ook trouwen! :smiley: Ja, ja grenzeloze liefde…

:wub:

Hoi, ik zit min of meer in het zelfde schuitje, hoewel mijn drijfveer niet de liefde is. Maar ik zou ook graag naar Cuba verhuizen en weet niet waar te beginnen. Het enige wat ik momenteel kan bedenken is: contact opnemen met de Cubaanse ambassade. Ik heb in Cuba wel een Engelsman ontmoet die al jaren met een Cubaanse getrouwd is, maar zij wonen - net zoals ik - in Brussel. Ik tracht hem al enkele weken te contacteren. Maar hij zit momenteel nog in… Cuba, op vakantie. Misschien weet hij meer. Als ik hem binnenkort te pakken krijg kan ik het je eventueel wel laten weten.

L.S.

Toevallig zag ik elders (zie link hieronder) eenzelfde soort vragen over Cuba.

Mijn vraag: zou een apart forum over CUBA hier op
http://www.wereldwijzer.nl
zinvol zijn ???

Arthur. (Beheerder Italie-forum)
P.S. Zou je bij een Cubaanse familie willen logeren, dan heb ik nog wel een goed adresje!

http://www.joho.nl/forum/index.php?board=3…ay;threadid=890

Dit bericht is door Aruro bewerkt op 3 november 2004:

L.S.

Inmiddels hebben we hier een Cuba-forum, maar vanwege de link laat ik dit bericht gewoon staan.

Cara (Beste) Jonarider en Cara Kattelien

Hier nog wat links met zinvolle info:

http://emigratie.pagina.nl

Bij emigratie-plannen is het ā€œBuitenlandse Zaken Oranje Boekjeā€ (BOB) heel handig. Het is verkrijgbaar bij de publieksbalie van Buitenlandse Zaken. Of gewoon effe bellen: tel. 070-3484660.

BOB is ook te raadplegen op internet:

http://bob.minbuza.nl.

Laat ons weten hoe het met jullie info-zoeken en eventuele emigratie gaat!!! Ook vanuit Cuba kun je goed internetten!!!

Succes!!! En denk eraan: wie niet waagt, wie niet wint!!!

Distinti Saluti
Artura.
P.S. Beheren jullie de Spaanse taal??? Lijkt mij voor Cuba (en voor de liefde…???, ach nee, liefde is…!) zƩƩr aan te bevelen.

Arturo,

alvast bedankt voor de tips. De links die je postte zijn interessant. Maar ik heb de Belgische equivalenten nog niet kunnen vinden. (Ja, ik ben een zuiderbuur).

Een een apart forum over Cuba lijkt me ook geen slecht idee.
Cuba is tenslotte toch een buitenbeentje, vanwege het plaatselijke regime, de economische situatie, mensenrechten,…enz.

Mijn bedoeling is om voor onbepaalde tijd in Cuba te gaan werken en wonen. Liefst via een internationale organisatie, maar niets is een must. Vrijwilligerswerk, een doodgewone job… het maakt me eigenlijk niet zo veel uit.

Tot hier toe heeft mijn zoektocht nog maar bitterweinig opgeleverd. Ik vermoed dat de cubaanse regering niet erg gesteld op buitenlanders die in hun land komen wonen. Toeristen zijn welkom maar buitenlanders die echt willen leven en werken in Cuba… ik denk niet dat Fidel er op zit te wachten en liever geen pottekijkers wil.
Om maar een voorbeeld te geven: Artsen zonder Grenzen was van 1993 tot 2000 actief in Cuba maar heeft zijn projecten moeten stopzetten omdat de Cubaanse regering steeds dwars lag.

Ik wil maar zeggen: ik kan elke tip en alle hulp gebruiken.

Hallo Jonarider,

Stel dat een Cubaan(se) hier de vraag stelt: ā€œIk zoek een baan in Belgie of Nederlandā€, hoe groot schat U de kans van slagen…??, maar ook: bij welke instanties kan hij/zij in Belgie of Nederland terecht? (Het antwoord is twee keer:geen enkele)

Probeer (desnoods alleen in gedachten) eens te regelen dat U een Cubaan(se) aan een verblijfvergunning en baan helpt in Belgie of Nederland…

Ik bedoel met dit alles dit: Zolang tussen twee landen geen gelijkwaardige behandeling van haar burgers bestaat, blijven dit soort zaken onoplosbaar.

Dankzij de verdragen van Benelux en vooral van de Europese Unie kunnen U en ik binnen €uropa (binnen de 25 EU-landen) overal wonen en werken. Als Belg hebt U in Nederland of Italie dezelfde rechten als de Italiaan in Italie of de Nederlander in Nederland, maar voor een gewone Cubaanse burger die in Belgie of Nederland wil wonen en werken, is er in de EU feitelijk alleen de mogelijkheid van…:in de illegaliteit…

Persoonlijk ben ik het volgende van mening:
Cuba was vroeger een deel van Spanje, later had Cuba een speciale relatie met veel landen in Oost-Europa die nu tot de EU behoren: met Oost-Duitsland, Polen, Tsjechie, Hongarije etc. , vandaar dat ik van mening ben dat de Europese Unie een zeer speciale relatie moet aangaan met het Cuba van nu en het Cuba van de toekomst. Cuba zou zelfs m.b.v. speciale verdragen met Spanje en Portugal, via die twee landen deel kunnen worden/lid kunnen worden van de EU.

De moeilijkheden van nu voor U om een baan in Cuba te vinden, heeft mijn inziens dus niets, helemaals niets met ā€œpottekijkersā€ te maken, maar heeft alles te maken met de moeilijkheden die Cubaanse burgers ondervinden als zij een baan in Belgie , Nederland, in de hele EU zoeken. Ook dit is een vorm, zij het negatieve, van…
g e l i j k w a a r d i g e behandeling.

Tot slot: links naar de Belgische equivalenten van BOB heb ik niet, maar dat moet uit te googlen zijn, met

http://www.google.com

Helaas weet ik niet welke trefwoorden in in moet vullen! Heet ambassade niet kanselarij of zoiets?

Verder heb ik nog wel een link die voor U en Uw kennissen misschien handig is als U eenmaal een huis en baan op Cuba gevonden hebt, want mijn ervaring is:

ā€œWaar een wil is, is een wegā€!!

Veel Succes!
Arthur.
(daar het Italiaanse alfabeth geen h kent :Atur(o))
P.S.
1.Daar ik in Italie woon, bent U in Belgie voor mij geen zuider-,maar een noorderbuur. :smiley:
2. Hier een , in de nabije (?) toekomst een misschien nuttige link, helaas wel engels-talig:
http://www.cubaweb.com/

Hoi,
Ga zeker eens kijken op www.cubaforum.nl ik denk dat je daar wel wat info kan vinden…maar naar cuba verhuizen zal zeker niet simpel zijn. Mijn zus wou dat ook doen maar wat bleek dat ze helemaal niet met haar vriend mag samenwonen omdat een Cubaan nietmag meeleven van een westers loon. Wou ze toch samenwonen dan mocht zij niet werken…maar toch veel succes ,ik hoop dat het voor jouw wel in orde kan komen …Groetjes