Hallo Jonarider,
Stel dat een Cubaan(se) hier de vraag stelt: āIk zoek een baan in Belgie of Nederlandā, hoe groot schat U de kans van slagenā¦??, maar ook: bij welke instanties kan hij/zij in Belgie of Nederland terecht? (Het antwoord is twee keer:geen enkele)
Probeer (desnoods alleen in gedachten) eens te regelen dat U een Cubaan(se) aan een verblijfvergunning en baan helpt in Belgie of Nederlandā¦
Ik bedoel met dit alles dit: Zolang tussen twee landen geen gelijkwaardige behandeling van haar burgers bestaat, blijven dit soort zaken onoplosbaar.
Dankzij de verdragen van Benelux en vooral van de Europese Unie kunnen U en ik binnen ā¬uropa (binnen de 25 EU-landen) overal wonen en werken. Als Belg hebt U in Nederland of Italie dezelfde rechten als de Italiaan in Italie of de Nederlander in Nederland, maar voor een gewone Cubaanse burger die in Belgie of Nederland wil wonen en werken, is er in de EU feitelijk alleen de mogelijkheid vanā¦:in de illegaliteitā¦
Persoonlijk ben ik het volgende van mening:
Cuba was vroeger een deel van Spanje, later had Cuba een speciale relatie met veel landen in Oost-Europa die nu tot de EU behoren: met Oost-Duitsland, Polen, Tsjechie, Hongarije etc. , vandaar dat ik van mening ben dat de Europese Unie een zeer speciale relatie moet aangaan met het Cuba van nu en het Cuba van de toekomst. Cuba zou zelfs m.b.v. speciale verdragen met Spanje en Portugal, via die twee landen deel kunnen worden/lid kunnen worden van de EU.
De moeilijkheden van nu voor U om een baan in Cuba te vinden, heeft mijn inziens dus niets, helemaals niets met āpottekijkersā te maken, maar heeft alles te maken met de moeilijkheden die Cubaanse burgers ondervinden als zij een baan in Belgie , Nederland, in de hele EU zoeken. Ook dit is een vorm, zij het negatieve, vanā¦
g e l i j k w a a r d i g e behandeling.
Tot slot: links naar de Belgische equivalenten van BOB heb ik niet, maar dat moet uit te googlen zijn, met
http://www.google.com
Helaas weet ik niet welke trefwoorden in in moet vullen! Heet ambassade niet kanselarij of zoiets?
Verder heb ik nog wel een link die voor U en Uw kennissen misschien handig is als U eenmaal een huis en baan op Cuba gevonden hebt, want mijn ervaring is:
āWaar een wil is, is een wegā!!
Veel Succes!
Arthur.
(daar het Italiaanse alfabeth geen h kent :Atur(o))
P.S.
1.Daar ik in Italie woon, bent U in Belgie voor mij geen zuider-,maar een noorderbuur. 
2. Hier een , in de nabije (?) toekomst een misschien nuttige link, helaas wel engels-talig:
http://www.cubaweb.com/