mijn vriendin en ik vliegen begin februari 2011 vanuit sydney naar hong kong maar hebben vanuit NL nog niks geregeld qua visum.
kan iemand ons vertellen hoe we een visum kunnen regelen in hong kong.
We vliegen 4 maanden later weer vanuit hong kong naar NL maar willen ondertussen naar Thailand Laos Cambodja hoeveel tijd we overal zijn weten we nog niet.
Ook zitten we te twijfelen of we terug willen vliegen, lijkt ons stuk mooier om overland via het openbaar vervoer naar NL te reizen, iemand daar ervaring mee?
Kan je bijvoorbeeld een busje kopen in China en die voor de grens van kazakstan weer verkopen en de rest met bussen en treinen doen?
Om de vragen wat minder vaag te maken.
Hoe verkrijgen we in hong kong een visum voor China voor 4maand?
Is het mogelijk om via het openbaar vervoer van hong kong naar nl te reizen? Zo ja via welke landen? En kan je bij die landen aan de grens je visum regelen?
Is het mogelijk om een busje te kopen en verzekeren in China en daarmee door China te trekken?
Moeilijke vragen maar hopelijk zijn er mensen met ervaring die ons kunnen helpen.
Van het visum weet ik niet zoveel af, ik vrees er echter voor, want het is nogal moeilijk om ter plekke één te krijgen.
Mocht je China dan toch binnenraken, kan je makkelijk alles met de trein / bus doen. Als je zuidwaarts trekt (trein naar Hanoi) kan je makkelijk Vietnam, Cambodja, Thailand & Laos combineren. Daarna kan je misschien weer China intrekken en tenslotte uit Beijing vertrekken met de Transsiberian naar Moskou, waar het makkelijker is om Europa binnen te gaan
Je kan in elk geval en HK je visum voor China regelen. Duurt in principe vier dagen, maar als je wat meer betaald kan het sneller. Of een visum voor vier maanden moeilijk is heb ik echter geen idee van. De Chinese ambassade in HK zit bij metrohalte Wan Chai, even googlen voor de exacte locatie. Trek er wel een tijdje voor uit en zorg dat je geen grote tassen bij je hebt (moet je buiten laten staan, en nee, daar is niet echt toezicht op), geen eten en drinken, dat mag ook niet mee naar binnen. Verder is het het handigst als je al een formulier ingevuld hebt, want je krijgt pas een nummertje voor de wachtrij als je dat gedaan hebt. Een aantal dagen later kan je je visum ophalen, ik ben 's ochtends rond tien uur geweest en toen was er helemaal geen rij voor het ophalen, maar de eerste keer zag ik een rij van minimaal 20 mensen voor zowel het betalen (alleen contant in Hk$) als het afhalen.
een 4 maanden visum voor China zal je niet kunnen krijgen. 3 maanden was vroeger makkelijk in Hong Kong te krijgen, maar de laatste tijd hoor ik voornamelijk berichten dat men daar nog maar alleen 30 dagen visums afgeeft…
Een busje kopen en daarin rijden zal niet gaan. Je rijbewijs is niet geldig in China.
Openbaar vervoer is in China zeer goed geregeld. Gezien de grote afstanden is dit ook beter te doen dan zelf rijden.
Een chinees visum regelen in indo-china ligt wat lastiger. Ik kan me herinneren dat dit niet zo makkelijk is. Koop een Lonenly Planet (helaas is de laatste druk van 2009 en komt de nieuwe pas in mei 2011 uit): daarin staat waar je je visum kan regelen.
Zoek verder op het Lonely Planet Thorn Bush forum. Daar staan meestal verhalen van mensen die onlangs ook een visum hebben geregeld.
Vier dagen geleden heb ik mijn visum in Hong Kong opgehaald. Als toerist is er maar 1 mogelijkheid en dat is een 30 dagen single entry visum. Een multi entry was niet mogelijk werd me verteld. Er zijn zowiezo eisen waaraan ik niet voldeed, namelijk dat je al een eerder visum voor China moest hebben gehad. Je schijnt het echter wel in China te kunnen verlengen, maar hoe lang en of dat makkelijk gaat weet ik nog niet.
Ik had vluchten geboekt en hostels gereserveerd, maar die documenten had ik niet nodig. Wat wel handig is, zijn een paar hosteladressen om op het formulier in te vullen.
Kun je me misschien vertellen wat je hier precies mee bedoeld? Wij zullen in de komende maanden via Vietnam reizen naar China. We willen dan een uitstapje maken naar HongKong en hier een nieuw visum voor China regelen. Is dit een probleem? Thanks!
Ik zie niet meteen problemen met het twee keer aanvragen van een visum, maar ze zijn wel strenger geworden. Voor de zekerheid zou je Hong Kong aan het begin of aan het einde kunnen doen.
Als je een multi entry visum wilt dan zijn er een aantal voorwaarden, 1 daarvan is dat je al eerder een visum hebt gehad. Er zijn er nog 5 geloof ik, maar ik kan ze zo snel niet vinden. Als je zekerheid wilt hebben dan zou ik China 1 keer binnengaan en als je langer dan 30 dagen wilt, in China verlengen, dat schijnt wel mogelijk te zijn, maar dan moet je wel een bankafschrift met minimaal $2000 dollar erop kunnen laten zien, heb ik begrepen. Overigens weet ik niet wat er in Vietnam mogelijk is, misschien kun je daar gewoon wel een multi entry visum halen, maar ik betwijfel het.
HongKong aan het begin of eind plannen gaat helaas niet. We vertrekken over 2,5 week naar Thailand en zullen dan via Cambodja, Vietnam, China, Hongkong, China, Nepal en India weer naar huis gaan.
Ik heb in mijn paspoort al 2 visa zitten van China van eerdere bezoeken. Maar mijn vriend, waarmee ik dus reis, heeft dit nog niet. Misschien dat we in Hanoi bij de ambassade een poging kunnen wagen voor meerdere inreizen…
Ik heb een paar dagen terug een double entry visa voor zes maanden gekregen in Macau. 's Morgens rond 10h gaan aanvragen, dezelfde dag nog rond 17h30 gaan oppikken! 600MOP betaald (ong. 60 euro). Mocht 't je interesseren, mail me dan gerust (de_nobele_sinoloog@hotmail.com).
Ik zie je reactie net pas staan. Maar erg bedankt in ieder geval! Momenteel zitten we in Vietnam en hebben vanmorgen geprobeerd een visum te krijgen bij het consulaat in HCMC. Dit ging niet want je hebt een invitation letter én een vlucht naar buiten het land nodig. Toeristen bureautjes kunnen een 30 dagen single entry regelen voor $120 US. We proberen het in Hanoi nogmaals. Mocht dit niet lukken is Macau misschien een goed alternatief! Ben je er heen gevlogen? Alle info is welkom! Thanks!
In HK heb ik nog nooit een visum aangevraagd. Ik doe het telkens in Macau. Het gaat daar sneller (één dag) en het is er goedkoper. Macau is slechts één uur verwijderd van HK per ferry. Plus, ik vind Macau aangenamer dan HK!
Adres in Macau:
Av. do Dr. Rodrigo Rodrigues, no. 223-225
Edificio Nam Kuong, no 1 andar “A” e no 12 andar “A”
De straatnaam in het Chinees: 罗理基博士大马路.
Hun kantoor springt niet echt in het oog, maar met volgende beschrijving moet je het normaal wel zonder probleem vinden. Het is op de eerste verdieping (roltrap omhoog). Op het gelijksvloers was er een autowinkel, maar de laatste keer dat 'k ging waren ze daar aan het renoveren (het uithangbord hangt er wel nog steeds, ik ben vergeten welk automerk). De ingang voor het visumburo is NIET dezelfde als deze voor de autowinkel. Ingang voor de autowinkel is aan de straatkant, die voor het visumburo is om de hoek.
Prijs voor toeristenvisum van één maand en toeristenvisum van drie maand is GELIJK (single entry)!! 430HKD als ik me niet* vergis. Ik weet niet of ze ook visa geven voor één week. Zoniet, dan gewoon een visum voor één maand uiteraard.
Benodigdheden: pasfoto (verplicht daar te laten maken, 60HKD), kopie van een Chinees identiteitsbewijs (van een kennis bij wie je zogezegd blijft logeren), boeking vliegticket om China te verlaten (zodat ze zeker zijn dat je niet illegaal blijft plakken; zo’n vliegticket is echter makkelijk na te maken en wordt door hen niet gecontroleerd!)
Hun tel.: +853 8791 5106 OF +853 8791 5126.
En dan nog dit: op huisnummer 992 in diezelfde straat heb je een ander kantoor (het ziet er officiëler uit met wachters aan de poort en zo) waar je ook visa kan bekomen, maar ze zijn er veeleisender. Daar moet je veel meer formulieren invullen, het duurt langer en bovendien kan je er slechts een toeristenvisum aanvragen voor maximum één week!!
Dit is het zo’n beetje. Hopelijk helpt deze uitleg wat…
Bedankt van de zeer uitgebreide en nuttige info! Het enige probleem waar we tegen aan lopen is de ’ invitation letter’. Wat waarschijnlijk hetzelfde is als de kopie van een Chinees id. Hoe los je dit op wanneer je géén kennis in China hebt, maar toch een visum wil krijgen?
Wat is dat toch met die letter van invation? Wij hebben zelf in 2009 een visa voor China aangevraagd en gekregen zonder die letter. Wij hebben ze een vliegticket overlegd en een boeking van een hotel en dat was het. Wij hebben toen 30 dagen gekregen dit was in Hong Kong. Wij moesten 2 dagen wachten op het visum.
Dat hebben ze in december 2011 als iets nieuws ingevoerd. Ik heb in 2009 en november 2011 ook gewoon nog een visum gekregen. Maar nu krijg je hem dus niet meer zonder die uitnodiging… Heel vervelend want ik ken niemand die in China woont.
Ik zag je comment op de wereldwijzer staan. En je hebt dus een visa voor china aangevraagd in macau en dat was binnen een dag klaar? Want ik heb met spoed een nieuw china visum
Nodig aangezien die van mij bijna is verlopen en ik blijf langer in china dan mijn visum geldig is.
Is het consulaat in macau makkelijk te vinden als je van hongkong bij ferry komt, is er een metro station in de buurt of moet ik een taxi nemen? Weet je misschien wat de openins tijden zijn?