Een jaar geleden heb ik geprobeerd om zonder VISUM van Hongkong naar Shenzen te reizen, maar dat is helaas niet gelukt… Op internet lees ik altijd van die verhalen dat mensen van Hongkong gaan zonder Visum en dat ze er zo makelijk een visum kunnen regelen.
Toen ik het geprobeerd had was het een maand voor het begin van de Olympische Spelen, wie denkt dat het nu wel lukt??
Het is erg gemakkelijk om een visum voor China in Hong Kong te krijgen. Binnen een dag is het geregeld. Op Kowloon zijn gigantisch veel bureautjes waar je dit kan doen en het is niet eens zo duur. In de Lonely Planet vind je veel goede adressen. Succes… oh en als je dan toch naar China gaat dan is Shenzhen niet direct de meest inspirerende stad.
Voor het vasteland van China heb je altijd een visum nodig, enkel voor Hong Kong niet. Een visum regelen is nu vrij makkelijk en er zal niet moeilijk gedaan worden. Als je hem in Hong Kong gaat regelen, houd dan wel rekening met een verwerkingstijd van minimaal een dag of 3.
Houd er ook rekening mee dat er bij de grens zal worden gevraagd wat je van plan bent te gaan doen.