In China visum verlengen? (Hoe is het om te reizen met het openbaar vervoer?)

Volgend jaar ga ik een grote reis maken, beginnend in Moskou… Via Mongolie kom ik China binnen en dan wil ik via beijing, datong, Xian, langzhou, Chengdu, enz reizen en dan bij Pingxiang de grens over naar Vietnam.
Een mooie route, denk ik. Veel met de trein en ik wil rustig overal de tijd voor nemen.
Maar… Ik denk dat ik dit niet red binnen de 30 visumdagen!
Heeft iemand ervaring met een reis als dit door china ? (Hoe beviel het langdurige rondtrekken en hoe bevielen de treinen en bussen?)
En heeft iemand ervaring met het verlengen van het visum?
Of is er een optie om een langer visum aan te vragen?

Sanne

Hoi Sanne,

Ga je ook met de trans mongolië express? Ik ben hetzelfde (min of meer) van plan in 2010 echter ik wil dan via Chengdu naar Lhasa en dan via de friendship highway naar Nepal. Alles overland dus en ook met een 30 dagen visum. Ik heb het berekend en haal het niet op dit visum (qua tijd)
Het zou dan met een 60 dagen visum moeten, maar daar zitten voorwaarden aan geloof ik. Ik kom er ook niet uit en hoop op de gouden tip. (via Hongkong reizen voor een verlenging van zijun visum is nu wat ik me voor ogen houd)

Ieniminie

Volgens de Roughguide China kun je zonder poblemen je visum verlengen in verschillende plaatsen voor ongeveer 14 euro. Beetje afhankelijk van de persoon achter de balie hoe makkelijk het gaat, maar volgens de guide is het vooral in kleinere plaatsen simpel. Meestal krijg je dan nog 30 extra dagen, behalve in Tibet natuurlijk.
Ik kreeg een mail van mark. Hij schreef over zijn reis in 2007: Visum kon ik niet verlengen, maar je kan wel overal gewoon een nieuw visum aanvragen bij een zogenaamd Public Security Bureau PSB.

dat klopt! :smile:
ik had een 2-entry visum aangevraagd voor 60 dagen, eventueel met het vooruitzicht om naar Taiwan te gaan. Ik dacht dan kan je zelf bepalen, wanneer je van je 2e entry gebruik maakt. Maar in visum stond duidelijk vermeldt: 30 dagen per entry. Halverwege mijn reis heb ik hem dus moeten vervangen bij een PSB (in Chengdu gedaan) (ze staan ook in de Lonely Planet vermeldt). In Beijing, Xi’an, Songpan kon ik het niet doen (wel geprobeerd), omdat ik te vroeg was. Kon pas echt een paar dagen voor het verlopen van visum.

Maar je kan ook je visum hier al door een visumbureau laten regelen. ik zou daar eens informeren. Ik ga nu in november met de TME naar China en vervolgens over land door naar Viëtnam. Ik wil toch zo’n 3 maanden in China rondreizen. Trans Sputnik, waar ik mijn treinkaartjes voor de TME bestel, regelt ook de benodigde visa voor deze treinreis en zij gaven ook al aan dat een visum voor meer dan 30-dagen voor China geen probleem was.

Omreizen via HK voor een visum is dus helemaal niet nodig! Hou wel rekening met een werkdag 3-4 voor een nieuw visum (in kleinere dorpen, zoals Songpan, kan het veel sneller (1-2dgn); zie LP). Je bent dan wel je paspoort kwijt bent en je kan je dan dus niet verplaatsen.

ik heb net een visum gekocht voor 90 dgn a 35 euro, so no problem dude

ps: 90 dagen NA entry trouwens…

waar? als ik vragen mag?
en met of zonder vliegticket?
visumwinkel vertelde me vd week dat ik geen 90-dagen visum kan krijgen voor een single-entry, wel voor double-entry.

heb single entry gehaald bij ambassade in den haag…

wel met het tonen van een vliegticket neem ik aan?

hmmm ik had m wel bij me, maar ik weet niet eens meer zeker of dat nu nodig was.

+was e-ticket, en die kan je natuurlijk zelf ook maken :slapen:

Maar ze hebben je ticket wel gezien… en was dat een retour of een enkele reis?
Ik ben namelijk van plan om na drie maanden China een maand door Vietnam te reizen en dan terug te gaan. dit weet ik nog niet precies en heb dus nog geen retour.

ik zit dus in dezelfde situatie!
ik vraag nu via Visumwinkel een visum aan, moet er toch nog meer hebben voor de Trans Mongolië Express. Zij regelen een single entry 60 dagen visum voor me en voorzien de aanvraag van een “boeking”. Ik hoef dus geen vliegticket te boeken. Aan het eind van die 60-dagen periode zal ik hem dus nog een keer moeten verlengen in China, maar ik heb daar 2 jaar terug ook geen problemen mee gehad.

Voor de mensen die voor 1 oktober nog in China hun visum willen verlengen… Dit is op het moment erg lastig in verband met de feestdag van 1 oktober. Op dit moment probeer ik zelf mijn visum te verlengen, maar moet ineens allerlei documenten (bankgarantie van 3000 dollar, op een Chinese rekening) meegeven. Ik zit in Beijing, dus dat maakt het altijd al extra lastig.

Hi all,
Op dit moment ben ik in Changle, de provincie Fujian in Chinna en aan het proberen om mijn visa van 90 dagen hier te verlengen.
Dat moeten ze gewoon doen op het politiebureau. Aldus de informatie van de Ambassade in Nederland en ook via de informatie lijn van de regering in Beijing.
Helaas maken ze er lokaal een potje van door gewoon vol te houden dat zoiets alleen kan als je een relatie hebt.
Dat ook al eerder geprobeerd, maar dat is al drie keer als fake geweigerd.
Dus nu de vraag:
Weet iemand nog een beter idee om een toeristen visa te verlengen in China???
Groetjes, vanuit Changle, Joop

1 like

Hi Joop,

Het ziet er naar uit dat ze je gewoon niet willen verlengen op het moment. Ik weet niet wanneer je je laatste aanvraag hebt gedaan, maar voor 1 oktober was het praktisch onmogelijk om een verlenging te regelen. Misschien dat je nu wat meer geluk hebt. Wat ik weet van toeristenvisa (had er zelf ook een) is dat ze in principe alleen verlengen met een periode van 30 dagen en dat maximaal 2 keer.
Ik heb geen idee of het Fujian lastiger is dan elders om een verlenging te krijgen, maar kan me dit niet voorstellen aangezien Tibet en Beijing bekend staan als de lastigste plaatsen.

Mijn tip: ik ben naar Qingdao gegaan om daar mijn visum voor 6 maanden te laten omzetten (Business) en verlengen. Dit kostte me 300 euro voor de agency (die iemand bij het PSB kent/omkoopt), maar hier in Beijing koste het 700 euro.

1 like

Hi all,
Na veel geploeter en van alles uit geprobeerd om een 6 maanden visum te bemachtigen is gebleken, dat alles afhankelijk is van de persson aan het loket.
Bij de aanvraag in den Haag vroeg men mij terug te komen met een ticket, dan wilde ze wel een 6 maanden toeristen visum geven.
Dus een ticket geregeld. Maar bij de indiening zei de andere loket beambte, nee hoor, onzin, daar beginnen we niet aan. 3 maanden kun je krijgen, omdat je een huis huurt in China.
Nu net terug in Changle, Fujian provincie, van mijn visum aanvraag voor 3 maanden, in Hongkong. Daar werden alle benodigde documenten direct terug geschoven met de mededeling:
Je kunt alleen een 30 dagen visum krijgen, omdat dit HK is en de regels zijn veranderd.
Met de boodschap dat een visa verlenging plaats MOET vinden in de plek waar je verblijft.
Dus maar weer eens opnieuw proberen over een dag of 25.
Wellicht dat de regels nu wel goed worden toegepast in Fujian.
Ben benieuwd.
Om een visum om te laten zetten door een zogenaamd visum bureau naar een bisnis visum werd opgemerkt dat alleen de echte aanvrager nog terecht kan in HK en niemand anders.
Iedere China ganger wens ik veel succes toe en met goede wensen voor 2010.

Wij stappen op 4 april in Moskou op de trein om via Jekaterinburg, Irkutk en Ulaan Bataar op 30 april in Beijing aan te komen. 26 juni vliegen we weer terug vanaf HongKong.
We vragen hier in NL een 30-dagen visum en moeten dus ook in China een verlenging regelen.
Op Thorntree wordt hier ook veel over gesproken en niemand lijkt echt problemen te hebben. Prijzen varieren van 100 euro (grote plaats) tot 14 euro (kleine plaats) en van zelfde dag tot 5 dagen.
Mocht het in China niet lukken, dan kun je altijd nog even naar Vietnam of HongKong gaan om het daar te regelen. En mocht dat niet lukken, dan moeten we ons vier weken buiten China vermaken. We denken dan aan Thailand of Filipijnen.

1 like

Hoi mensen!
Hier nog een visumvraagje… Ik ga met een vriendin begin maart naar Shanghai, vandaar nemen we de boot naar Osaka (in Japan) en dan twee weken later diezelfde boot weer terug naar Shanghai. Vanaf daar zullen we door de rest van China trekken (Beijing- Xi’an - Chengdu - Lijiang - Dali - Kunming - Guilin/Yangshuo en tenslotte zouden we graag Hong Kong aandoen. Nu wordt Hong Kong ook gezien als een apart land. Na Hong Kong willen we eigenlijk graag de trein nemen van Nanning - Hanoi (Vietnam). We willen dan voor de derde keer China in. We hebben nu een double-entry visum geregeld en op de ambassade is ons verteld dat we dit zouden moeten regelen op het politiebureau in Shanghai. (???)

Heeft iemand enig idee of dit makkelijk gaat, of Shanghai inderdaad de aangewezen plaats is om dit te regelen of dat dit beter ergens anders kan? Weet iemand misschien ook hoe duur zoiets ongeveer is?

Bedankt!
Mirjam

dat is niet zo heel lastig… in bijna elke stad kan je een nieuw visum regelen, alleen in de grote steden schijnen ze wat lastiger te zijn!
je moet dan bij een PSB, Public Security Bureau langs… staan allemaal in de LP aangegeven…

maar veel makkelijker is om een nieuw visum in Hong Kong te regelen. Dat doen zelfs de meeste hostels voor je. Levert 's ochtends je paspoort in en dan heb je diezelfde avond nog een nieuw visum (dat is wat hun websites zeggen iig…). Ik ga dat komende week doen namelijk. Zit nu in Guangzhou en 60-dagen visum verloopt eind deze maand. Ga in HK proberen een 90-dagen visum voor China te krijgen.

check voor China en visum-gerelateerde anders eens het forum van Geledraak.nl. daar kunnen ze je denk ik veel beter helpen en kan je waarschijnlijk je antwoord zo direct vinden!

succes

Hee!
Bedankt voor je supersnelle antwoord :slight_smile:
Ik denk dat ik het dan inderdaad pas in Hong Kong zelf probeer te regelen.

hier kan je het vinden op Geledraak