In China visum verlengen? (Hoe is het om te reizen met het openbaar vervoer?)

LS.
De informatie om een visum te krijgen in Den Haag is correct. (een 30 dagen L visum)
Edoch het verlengen van een L visum geeft problemen.
Het verlengen is alleen mogelijk als je een aantoonbare familieband hebt in de plaats van verblijf en hetzelfde adres gebruikt om te verblijven.
Voor dat bewijs heb je allerlei documenten nodig van de plaatselijke autoriteiten.

Zo is mij gebleken in Changle, in de Fujian provincie.
Als je een verblijf huurt en de verhuurder woont in hetzelfde pand is er een kleine kans dat ze het visum met 30 dagen verlengen. Mits je 3000 dollar kan laten zien.

Maar ook dan is het aan de goedheid van de dienstdoende beambte en de willekeur van de beambte in Fuzhou die de beschikking uiteindelijk moet toekennen ja of neen.

Dit bericht wil ik graag meegeven omdat al vele keren de boodschap bij het verstrekken van het visum in Den Haag en Hong Kong, is;
dat het visum** verlengt kan worden in de plaats van verblijf.**
Zelfs wordt dan gezegd: ***Ze moeten het doen.

***Evenveel keren deze boodschap opgevolgd en evenveel keren is het verlengen in Fujian ***onmogelijk ***gebleken.
Hopende dat de visa verstrekking in Den Haag rekening kan houden met de verschillende plaatselijke omstandigheden in het grote land China. Zoals reeds voor Tibet aan de orde is.
Met vriendelijke groet, vanuit Changle Fujian.
Joop de Beurs

http://stijl.wereldwijzer.nl/images/statusicon/user_online.gif

http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons//report.gif http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons//quote.gif

2 weken geleden was ik ook benieuwd naar het verlengen van een china visa. Een visum aanvragen ergens in een van de grote steden in zo-Azie is geen probleem (op dit moment) maar die is geldig voor 30 dagen (vanaf het moment dat je binnen komt). Ook voor mij is dat tekort. Nu las ik dus een hoop geruchten dat het verlengen wel eens lastig is. Nu heb ik in Hong Kong een nieuw visum aangevraagd…via m’n geusthouse en krijg je hier standaard een L visum voor 90 dagen! Koste me 380 rnb/ 35 euro. Zover ik het zag kan dit in elk geusthouse of hotel. Je (oude) visum moet wel, niet meer geldig zien. Ik had een double entry…dus ben f heen en weer gereden (2uurtjes totaal), zodat ik 2x china ben ingeweest en dus niet meer geldig was. Als je toch naar Hong Kong gaat is dit een veilige optie. Stel je voor je bent ergens midden in China, wil je je visum verlengen en is het niet mogenlijk (omdat de chineese regering weer is gek geworden). Succes!

1 like

Inderdaad is het gemakkelijk om even de grens over te gaan en weer terug vanuit China kost dat in tijd gerekend en met het openbaar vervoer, ongeveer 54 uur, vanuit Fuzhou, Fujian.
Verlengen is nog steeds een groot probleem en je kunt spreken van een onmogelijkheid in dezelfde provincie.
Het plaatselijke politiebureau heeft voor alle zekerheid er 20 dagen over nagedacht of mijn visa wel verlengt kon worden.
Inderdaad heb ik een verlenging gekregen van precies 10 dagen, tegen een betaling van 170 yuan.
Maar goed dat ik binnen die tijd terug ga naar Nederland.
Ga wederom proberen in den Haag bij de Ambassade een visum voor 180 dagen aan te vragen.
Vanuit Changle wens ik iedereen met visum problemen succes.

Pfff, als ik dit zo lees valt het nog niet mee om een verlenging te krijgen voor een 30 dagen visum. Is het echt allemaal zo lastig? Toeristen brengen toch geld mee, lijkt me alleen maar een goede reden om ze zo lang mogelijk binnen te houden. Ik denk ook dat ik het niet ga halen in 30 dagen maar ja als je na 25 dagen te horen krigjt dat je geen verlenging krijgt moet je dus maken dat je aan de grens komt?

1 like

Inderdaad mijn beste, is dat bijna de enige mogelijkheid, zeker als je een double entry hebt.
Er zijn plaatsen in China waar het verlengen van een toeristen visum geen problemen geeft.
Honk Kong geeft ook alleen maar een 30 dagen toeristen visum, zo is mij gebleken het laatste jaar. Maar wel met double entry.
Ook in den Haag moet je kunnen aantonen waarom je een langer visa nodig hebt.
Het openbaar vervoer is goed, maar hou er rekening mee dat de afstanden wat langer zijn en het kost dus echt een etmaal om aan een grens te komen. Ook als het maar 700 km is.
Succes en heel veel genoegen in China.

Het verlengen van je visum valt echt wel mee hoor. Hou de thread op Lonely Planet forum in de gaten wanneer je in China bent, hierop staan de meest recente ervaringen. Ook kun je natuurlijk bij je hostel om advies vragen.
En of westerse toeristen belangrijk zijn? Geld in het laatje brengen?
In verhouding met de miljoenen Chinese toeristen zijn het er maar weinig en dus niet de moeite.
Wij hebben ons visum verlengt in Lijang. Kostte 16 euro en duurde 2 dagen. Op het politiebureau waren ze heel erg vriendelijk, spraken redelijk Engels en stelden geen vragen. Lijang is een prima stad om een paar dagen te blijven. Je kunt ook in Lijang je visum aanvragen en 2 dagen naar de Tiger Leaping Gorge gaan, om daarna het visum weer op te halen.

1 like

Dat is heel fijn voor jullie, maar niet overal gaat het zo gemakkelijk om je visum te verlengen. En even langs gaan op het politie bureau in Lijiang is me iets te ver weg vanuit Changle in Fujian, waar ik woon!!!
Elke provincie heeft zijn eigen regeltjes en mensen vullen die regeltjes in.
Inderdaad mag in heel China een visum verlengt worden, maar plaatselijk worden die regels verschillend uitgevoerd.
In Fujian dus anders dan in de Yunnan provincie.
Heel veel plezier toegewenst in China.
J.

Toen kon dat nog, nu niet meer.