Komende zomer zullen wij met onze kinderen voor het eerst China gaan ontdekken. In onze enthousiasme hebben we er bijna de hele zomervakantie voor uitgetrokken, bijna zes weken. De tickets zijn geboekt. Heerlijk, we kijken er naar uit.
Op zoek naar informatie over Visa raken we wat in verwarring. Op de ene site wordt geschreven over 60 dagen visa, op andere sites lezen we over max. 30 dagen. Graag horen we of het mogelijk is om in NL visa te bemachtigen voor meer dan 30 dagen.
Bedankt voor jullie snelle reacties! Fijn om te horen dat een Double Entry visum voor 2 x 30 dagen geldt. Kun je zo’n visum zonder problemen in Nederland aanvragen of gelden hier nog bepaalde regels voor?
Zo’n double entry kan je hier vrij eenvoudig krijgen, je zal echter wel voor beide entries en exits aantoonbaar tickets moeten hebben. Wanneer je vooraf vluchten boekt geen probleem, ik zou zo echter niet durven zeggen hoe dat gaat als je per trein of boot (dus met lokaal gekochte tickets) de grens over steekt.
Zeker weten?? Volgens mij zijn er twee smaken te regelen voor een toerist in NL: single entry voor 30 dagen of double entry voor 30 dagen. Dat betekent dus niet dat een double entry geldig is voor 60 dagen.
Ik zou zelf met een single entry naar China gaan en na 20-30 dagen naar Hong Kong. In HK een nieuwe single entry visa (30 dg.) regelen - dat gaat redelijk snel in ca 2 werkdagen - en op die nieuwe China weer ingaan.
Ai. Ingewikkelder dan gedacht dus. Onze tickets hebben we al in huis. We vertrekken 11 juli en komen vliegen 18 augustus weer terug. Dus we zoeken een goede oplossing.
Ik hoor graag of er onlangs nog reizigers zijn geweest die de zg. HongKong-route hebben genomen om langer dan 30 dagen in China te kunnen zijn. Is het inderdaad maar een kwestie van 2 dagen?
Weten jullie of het met het double entry visum mogelijk is om bijvoorbeeld na 20 dagen voor een week het land uit te gaan en daarna weer voor 10 dagen in het land te verblijven? Of is het visum maar 30 dagen geldig ongeacht het aantal dagen dat je buiten China bent?
's ochtends tot 12 uur in het Chinese consulaat (Willem Lodewijklaan in Den Haag), een nummertje trekken, in de rij gaan staan, en aan het loket, waar visa geregeld worden, vragen , wat mogelijk is.
Als jullie alle benodigde spullen bij je hebben(zoals tickets,reisgegevens, paspoorten, geld etc) en de loketbeambte zegt dat 2 maanden kan: meteen doen en spullen inleveren. 4 werkdagen later kan je daar je paspoorten met visa erin weer ophalen. Het is helemaal niet nodig om de aanvraag via een visumaanvraagburo te doen (en dus extra te betalen) , want bij ons ging 't heel soepel en makkelijk, direct via het consulaat. Toen we kwamen brengen, waren wij binnen 10 minuten weer buiten en bij het ophalen moesten we 40 minuten wachten in de rij.
Visum 19 april aangevraagd = spullen gebracht naar W. Lodewijklaan 10 den haag, was 4 dagen later klaar, zei consulaatmedewerker.
Wij hebben hem nogal laat opgehaald(28 april)en bij het ophalen om 11 'sochtends was er een rij,maar totaal wachten 30-40 minuten en kregen alles perfect mee.
Visum 19 april aangevraagd = spullen gebracht naar W. Lodewijklaan 10 den haag, was 4 dagen later klaar, zei consulaatmedewerker.
Wij hebben hem (wegens andere omstandigheden,niets te maken met visum) nogal laat opgehaald(28 april)en bij het ophalen om 11 'sochtends was er een rij,maar totaal wachten 30-40 minuten en kregen alles perfect mee.
Ik ben net anderhalve maand terug uit China. Ik ben zelf vijf weken gebleven. Wij hadden eerst een 30dagen visum. In China hebben we ons visum laten verlengen. Dit kan bij een PSB (politiebureau). Houd er wel rekening mee dat het meestal 5werkdagen duurt! Ik weet dat het in Lijiang erg snel kan (namelijk in 1 dag), maar dat is wel een uitzondering.
Zelf geen ervaring mee, maar bij m’n reis naar Noord-Korea hoorde ik van een van m’n reisgenoten wel een mooi verhaal. Hij moest in Turpan ook zijn Chinese visum laten verlengen, zou in zijn geval 4 dagen kosten, daar wilde hij niet op wachten. Dus hij vraagt of het niet sneller kan, pakt ondertussen een sigaret en legt het pakje midden op tafel. Die medewerker pakt het pakje, haalt er drie sigaretten uit en zegt dat ie 's middags terug mag komen…
Nu weet ik niet of dat in de categorie sterke verhalen viel of dat het serieus was, feit was wel dat die gast in totaal bijna 4 maanden door China had gereisd.
Als je het precies wilt weten zou ik je aanraden om of contact op te nemen met de ambassade in Den Haag, of eventjes te kijken op http://www.visumburo.nl
Als je kunt bewijzen dat je langer dan 30 dagen in China blijft dan geven ze een visum voor 90 dagen bijvoorbeeld.
Op de websitevan de ambassade staat dit: 4.Hong long can I stay in China?
*For tourist and business visa, the normal duration of stay is 30 days, and the maximum stay is 90 days. If you are already in China and want to stay longer than the visa permits, it is possible to apply to the local Public Security Bureau for the extension of your visa if you have sound reasons to stay longer. *
Heeft iemand recent de uitstap naar HongKong gemaakt om opnieuw een 30 dagen visum voor China te regelen, hoe gaat dit en is het nog steeds mogelijk.
In september kom ik nl zelf China in en wil dan over land naar Nepal (en begin november in Nepal aankomen) Nu was de HK uitstap mijn idee om mijn 30 dagen visum voor China uit te breiden.
Wat is handig, ik wordt nl een beetje nerveus als ik al het bovenstaande lees.