Kan dit?

Wat was dit? Een culturele on-line forum war tussen de WW VIPs?

Ik raad WW aan om a.u.b. deze post te verwijderen.

Peggy

Inderdaad, WizardofOz (schrijf ik het goed?), in de V.S. vinden ze de drugswetgeving en het abortusbeleid in Nederland vaak weer belachelijk. Ik ben al menig Amerikaan tegengekomen die denkt dat Holland een soort van Sodom en Gomorra is. Als je dan zegt dat Nederland de laagste abortuscijfers ter wereld heeft, geloven ze je weer niet of zeggen iets als dat Nederland toch wel een erg klein land is, terwijl ik dan natuurlijk niet over absolute cijfers spreek, maar over relatieve.
Duitse psychiaters die in Nederland werken vinden het Nederlandse drugsbeleid trouwens ook idioot.

Zoals ik al zei: de betreffende posts zijn opgeruimd. Verder vind ik het wel een interessante discussie, zolang iedereen lief blijft doen. Het lijkt mij overdreven het hele topic te verwijderen.

Terug naar de cultuur van die maffe Amerikanen.
Of, zoals Obelix zou zeggen: “Rare jongens, die Amerikanen!”

He, tovenaar uit Oss, stond er in de UK ook de doodstraf op een zelfmoordPOGING?
En werd bij zelfmoord dan een vonnis naar de familie gestuurd? Ook wel erg?!?

He, Dave,
Ik ben een keer in Amerika bijna voor 20 jaar de bak in gedraaid omdat ik een paar seconden in mijn blote kont in de duinen stond in Florida!
We waren op het strand en hadden gezwommen in de zee. Om ons om te kleden waren we netjes richting duinen gelopen, ik keek nog eens goed om me heen om te kijken of er geen (preutse) Amerikanen in de buurt waren. Ik trok toen mijn badpak uit en meteen weer mijn droge ondergoed aan. Ik had nog maar amper de eerste laag kleren aan of out of nowhere verscheen er opeens een 4-wheel drive met een sheriff erin die mij verzekerde dat ik voortaan wel eventjes moest oppassen en dat ik hier voor “10 to 20 years of jail” kon krijgen. Maar goed dat ik niet op verdere ondeugende voorstellen van mijn partner was ingegaan!!:wub:

hmmm??

Terwijl in België wordt gesproken over strengere controles op wapendracht, geldt in Amerika nog steeds de wapenwet die stipuleert dat elke burger het ‘recht’ heeft op het dragen van een wapen (concealed weapon*). In de meeste staten heb je wel een licentie nodig, maar die wordt vrij gemakkelijk overhandigd. Zo vraagt men je vingerafdrukken, een ‘background check’ (soort bewijs van goed gedrag en zeden), een bijdrage en het bijwonen van een les ‘veilig omgaan met wapens’. De meerderheid van de inwoners van Missouri kan dus op simpele aanvraag en wat papierwerk een wapen verkrijgen. In sommige staten vraagt men iets meer overtuigingskracht en wordt ook gevraagd naar een gegronde reden.

Nochtans is lang niet iedereen het met de wapenwet eens. Er wordt al jaren een open debat gevoerd van voor- en tegenstanders : veroorzaakt wapendracht criminaliteit of voorkomt wapendracht dat nu net? De lobbyisten (waaronder de National Rifle Association) tonen met statistieken aan dat wapendracht de criminaliteit in een land doet dalen. Zij sommen tal van redenen op waarom iemand het recht heeft om een wapen te dragen o.a. om bezit en familie te verdedigen en om zich veilig te voelen (bv. voor mensen die nachtwerk verrichten, die in criminele buurten wonen, die gestalkt worden, die gaan kamperen, die veel cash dragen omwille van hun beroep, enz…) En spijtig genoeg, vormen zij een sterke, invloedrijke groep waartegen vredesactivisten weinig kunnen inbrengen.

Zij minimaliseren bv. de ongelukken die veroorzaakt worden met dat soort ‘speelgoed’ onder het mom van ‘verwaarloosbaar’. Het zal je kind maar wezen… Zo verscheen vandaag nog maar eens een artikel over een 8-jarig jongetje dat een kleuter van 3 per ongeluk had doodgeschoten (in St Louis). Het wapen lag verborgen onder de zetel in de living, maar zelfs de babysit wist dat. Een kleine rondvraag bij onze buren, leerde mij dat ‘slechts’ één koppel een wapen in huis heeft (slik!), de meesten zijn er – gelukkig - radicaal tegen en hebben er geen. Zij hebben allen kinderen en vinden het onverantwoord om een revolver in huis te verbergen. Is er dan toch hoop? Ik vrees van niet, de cijfers wijzen immers uit dat de laatste 20 jaar de wapenwet in meer en meer staten werd versoepeld en dat terwijl men in België net veel stricter wordt…
*Met ‘concealed weapon’ bedoelt men meestal een revolver in een holster en onder kledij gedragen.

Mee eens, George. In Amerika wordt je door velen met de nek aangekeken als je tEgen vrij wapenbezit bent. De wapenlobby is in de V.S. helaas heel krachtig. Er is een handjevol families dat erg veel geld verdient aan de wapenproductie en -handel. Ik ben ervan overtuigd dat grote delen van de Amerikaanse regering in de greep zijn van deze wapenlobby. Alsof die mensen niet al geld genoeg hebben. Ik zie een invasie in Irak of een legereenheid in Afghanistan dan ook voornamelijk als resultaten van druk van die wapenlobby: hoe meer strijd, hoe meer centen.

Middels de campagne “WapenJezelfMetWoorden” van de Landelijke Stichting Tegen Zinloos Geweld zetten ik en mijn collega’s ons sinds 2005 in om op middelbare scholen het thema “Geweld en wapenbezit op school” te bespreken en deze zaken natuurlijk te ontmoedigen.

Ik heb nog een hele waslijst van schoolincidenten gevonden die recentelijk zijn gebeurd in bepaalde scholen.
De lijst is zo lang,dat ik hem niet eens op het forum kan plaatsen!De meeste ongevallen(zal het zo maar zeggen)gebeuren omdat de scholieren hun vaders vuurwapen meebrengen.

Gun Violence in America
**Gun Violence in Amerika **

Vuurwapens zijn de tweede belangrijkste oorzaak van traumatische dood in verband met een consument product in de Verenigde Staten en zijn de tweede meest voorkomende doodsoorzaak overall voor Amerikanen leeftijden 15 tot 24.

Sinds 1960, meer dan een miljoen Amerikanen zijn overleden in vuurwapen zelfmoorden, moorden en onbedoelde verwondingen.

In 2003 alleen al 30.136 Amerikanen stierven door geweervuur: 16.907 zelfmoorden in vuurwapens, 11.920 in vuurwapen moorden, 730 in onbedoelde schietpartijen, en 232 sterfgevallen in vuurwapen van onbekende opzet, volgens het National Center for Health Statistics.

Bijna drie keer dat aantal worden behandeld in de spoeddiensten elk jaar voor fatale verwondingen vuurwapen

Heel erg, George. We moeten maar blij zijn dat het hier anders is en ervoor zorgen dat het zo blijft.

Pittige discussie hoor. Misschien wel een late reactie, maar dat geeft niet hoop ik.
Ik heb die reportage, waarvan in het begin sprake was, ook gezien en ik moet zeggen dat ik er de kriebels van kreeg. Je wil rustig wat eten en daar komt een groepje, zeg maar cowboys, binnen, allemaal gewapend, soms met meer dan 1 wapen. Ik weet niet of ik er zou blijven zitten.
Toen we in Californië waren, enkele jaren geleden ervoeren we de Amerikanen als, soms te, vriendelijke mensen. Die wapendracht staat dan toch wel in schril contrast.

Een anekdote in SF.
Toen we onze camper terugbrachten en op de parking stonden te wachten hoorden we plots loeidende politiewagens aankomen. Op een vijftigtal meter van ons reden ze met een vijftal politiewagens, 1 wagen klem. Dan ging het van “get out of your car, hands up” enz. En maar roepen en schreeuwen. Er werd een tiental minuten gediscusieerd en toen droop die ene man te voet af en de ander mocht gewoon doorrijden. Wat er juist aan de hand was weten we natuurlijk niet, maar het leek ons toch wel allemaal ferm overdreven. :wink:

En nog een gebeurtenis, onlangs in België.
Een ongewapende overval bij een juwelier draait uit op het neerschieten van een toevallige voetgangster. Wat was er gebeurt? De overvaller had het wapen van de juwelier weten te bemachtigen, die het had bovengehaald om zich te verdedigen. Toppunt van wapenbezit. Ik denk wel dat, hoewel deze juwelier de trekker niet zelf had overgehaald, hij de dag van vandaag met een zwaar probleem zit.
Vriendelijke groetjes
far2go :dag: