Deze zomer ga ik(18) met mijn moeder(34) naar IJsland toe op vakantie. We willen rond de maand augustus weg en gaan kamperen.
Kampeerervaring hebben we wel, maar niet op dit soort terreinen. Daarom zouden handige tips van harte welkom zijn!!
Ook met het vliegtuig heb ik geen ervaring, wat mag nou allemaal wel mee en wat niet. Zoals een gasfles lijkt me niet dat je dat mee mag nemen, maar plaatselijk moet kopen.
Maar we zijn ook erg benieuwd naar hoe het zit met de busverbinding. Gaat de bus direct vanaf het vliegveld en waar gaat hij helemaal heen. Hoe zit het met de kosten van de bus?
Zijn er pinautomaten aanwezig in IJsland waarmee je met een Rabobankpas kan pinnen, of moet alles contant?
Er zijn verspreid over Ijsland voldoende pinautomaten aanwezig. Daarmee kun je met je rabopinpas overal terecht. Je kunt ook met creditcard betalen.
Met kamperen op IJsland heb ik geen ervaring.
Bedenk wel dat het weer in IJsland zeer veranderlijk is, dus je moet voorbereid zijn op verschillende weertypen.
Het is raadzaam om een goede reisgids van IJsland te kopen en je van tevoren goed in te lezen. Zelf heb ik me prima gered met een Lonely Planet, maar ik heb niet gekampeerd of met de bus gereisd. Er schijnt wel een betere gids te bestaan maar ik weet de naam niet.
Daarin lees je ook info over kamperen, hostels, schoolcampussen (die in de zomer worden verhuurd aan toeristen), hotels etc.
De bussen tussen de plaatsen in IJsland gaan maar heel weinig, 1x per dag ofzo! Dus je moet goed plannen. Je zou ook een auto kunnen huren, zelf vond ik dat heerlijk want dan kun je stoppen waar je wilt… ook onderweg is het zo prachtig dat ik wel vaak even wilde stoppen.
In heel het land wonen maar ongeveer 400.000 mensen, en buiten de paar steden zijn de plaatsjes niet veel groter dan een boerderij en wat huizen… vaak niet eens een café of restaurant. Dus ook wat dat betreft is het handig om je goed in te lezen: waar kun je boodschappen doen, waar kun je eten…??
IJslanders betalen vrijwel alles met pinpas of creditcard, zelfs een biertje in een kroeg, of een kop koffie in een tankstation. Ik heb nooit problemen gehad met mijn ING-pas.
Op mijn website heb ik ook allerlei algemene IJsland-tips staan. www.xs4all.nl/~cile > Travel > Iceland. Ik was er in april, dan is het weer heel anders en zijn veel wegen niet begaanbaar. In de zomer kun je meer plekken bereiken. Maar inderdaad kan het weer heel snel omslaan, binnen een uurtje, en best extreem worden. (Het is maar een klein eiland in een hele grote oceaan, dus er komt van alles aan waaien!)
Veel plezier! Het is een supermooi land, en ook dichtbij Reykjavik heb je al fantastische dingen zoals een geiser, allerlei andere vulkanische activiteit, een grote waterval en nog meer.