IJsland met de bus

Hoi allemaal,

in juni ga ik IJsland verkennen met de bus.

Nu probeer ik uit te vogelen waar ik het best kan slapen als ik Jokulsarlon wil bezoeken. Hostel Vagnsstaðir lijkt een goede optie, maar ik kan geen informatie vinden over bussen die langs de dorpjes rijden en naar de gletsjer gaan. Eigenlijk kan ik alleen maar dagtours vanuit Reykjavik vinden die toeristen naar de gletsjer rijden. En dat wil ik niet.

Is hier iemand die met de bus door Reykjavik is gegaan en hier ervaring mee heeft? Of iemand anders die mij wat informatie kan geven?

Alvast bedankt!

Ik heb zelf met een huurauto 2 weken door IJsland gereden. Als je een rijbewijs hebt, zou ik je dat aanraden, want dan heb je precies die vrijheid die jij zoekt. Heel veel plekken zijn lastig te bereiken, eigenlijk alleen met een auto, of een georganiseerde tour. IJsland is superdun bevolkt (400.000 in het hele land!!) en bijna iedereen heeft een auto. Dus er is gewoon niet zoveel openbaar vervoer. Alleen in de stedelijke gebiedjes (Reykjavik, Akureyri) zijn wel wat stadsbussen, en naar het vliegveld bijvoorbeeld.

Hoe lang ga je eigenlijk?

Ik weet verder niet hoe het zit met de bussen, alleen dat die helemaal niet vaak gaan (lange afstanden)… eens per dag ofzo. Ik heb geen idee of er bussen naar de gletsjer gaan. Misschien ben je toch gebonden aan een tour. Of probeer een lift te krijgen met andere reizigers die je in hostels ontmoet.

Welke gletsjer bedoel je eigenlijk? Want Jokulsarlon is een ijsmeer dat langs de ringweg ligt (ontstaan uit smeltwater en ijsblokken van een gletsjer verderop). Wellicht kun je daar vrij makkelijk de bus uit stappen. Maar wanneer de volgende bus dan weer komt…??? Misschien pas een dag later?
Je zou het eens in de Lonely Planet ‘Thorn Tree’ kunnen vragen, daar zitten ook IJslanders op.

Als je de Vatnajokull gletsjer bedoelt, die kun je te voet bereiken vanuit Skaftafell national park. Daar is Bölti guesthouse wel een aanrader. Op tijd reserveren want ze hebben niet veel bedden.

Op mijn website onder Travel > Iceland kun je mijn tips over IJsland vinden, ook over het rijden daar, en over hoe je het betaalbaar houdt en dergelijke.

Veel plezier! Het is een prachtig land.

Bedankt voor je reactie!
Ik bedoel inderdaad het meer (op het moment van typen was ik veel dingen aan het uitzoeken, vandaar de verwisseling).
Ik kan wel bussen vinden bij Re.is, maar die stoppen slechts 3 kwartier bij het meer en dat vind ik te weinig tijd.
Naar de gletsjer ga ik inderdaad hiken vanuit Skaftafell NP. Bolti guesthouse stond inderdaad al op mijn lijstje.

Mag ik vragen hoelang jij voor het meer hebt gezeten? Ik zit meestal namelijk wel een uur of twee op bergtoppen of voor meertjes…

Ik ga twee weken. Helaas in het hoogseizoen, want ik ga ook naar Groenland en dat kan pas vanaf 15 juni… :frowning:

Gaaf dat je ook naar Groenland gaat! Lijkt me supermooi.

Ik denk dat ik ook wel twee uren of langer bij Jokulsarlon ben geweest, dat was in april wanneer er nog geen boottochtjes tussen die ijsblokken door gaan (er is dan nog téveel ijs). In juni kun je dat wel doen. Lijkt mij wel leuk! Ik heb een paar zeehonden gezien in dat meer vanaf de kant.

Waarom ik er lang was, is omdat het strand ook supergaaf is. Het meer ligt aan de ene kant van de weg (land-kant), heeft een rivier onder de weg door naar de zee, dus je kunt ook onder de weg door lopen naar dat strand van zwarte vulkanische steentjes, wat helemaal bezaaid ligt met weer-terug-aangespoelde ijsblokken. Een bizar en mooi gezicht. Ook zie je in die rivier en in de zee al die ijsblokken drijven met meeuwen enzo erop, sommige worden de hele tijd heen en weer gestuwd door de rivier van het land, en de zee van de andere kant. Dus ik heb me enorm vermaakt met fotograferen.

IJsblok op strand bij Jökulsárlón

Zeehondje in Jökulsárlón

Al mijn IJslandfoto’s HIER.

Maarre, je hebt geen rijbewijs?

In Skaftafell vond ik ook Svartifoss een mooie waterval met allemaal mooie zwarte afgebroken basaltpilaren ernaast. En er is ook een mini-museumpje, een oud huisje genaamd Sel, daar mag je gewoon naar binnen lopen en kijken hoe die huisjes met daken van gras er van binnen uitzien.

Trouwens bij Geysir, Gulfoss en andere dingen van de ‘Golden Triangle’ was ik ook heel blij dat ik met eigen auto was, daardoor kon ik heel lang blijven hangen. Ik heb geloof ik wel 10x staan kijken hoe die Strokkur geiser bij Geisir afging! :slight_smile:

Oh ja, en in juni zou ik echt zo’n ooglapje meenemen om te slapen. :slight_smile:

Oh dat ziet er supergaaf uit!

Ik heb wel een rijbewijs, maar voel me niet zo zeker op de weg (ik rijd niet vaak). Dus ik rijd liever niet in een vreemd land.

Maar heb ondertussen een andere optie gevonden. Als ik een dag langer in Skaftafell blijf, kan ik om 10.00 uur daar de bus nemen naar het meer. Dan kom ik om 10.45 aan. De bus gaat om 12.45 terug, maar in de middag is er een tweede bus. Die gaat om 16.45 uur terug. Dus dat klinkt als een mooie optie…!

Lisa, mag ik eens vragen hoe het gegaan is met bussen en openbaar vervoer in Ijsland? Ik zou dit namelijk ook willen doen :slight_smile:

Hoi Florin,

het is super gegaan!

Ik ben alleen in het zuiden geweest en dat was goed geregeld. Ik had een buspaspoort voor het zuiden gekocht en dat was ook goedkoper dan de losse bustickets. Er zijn ook paspoorten voor de ring of voor heel IJsland, ,maar die zijn best prijzig. Dus dan moet je even goed kijken of het voordeliger is om een paspoort te kopen of niet.

De bussen rijden vaak en op tijd en je kunt er overal mee komen: ze hebben kleine busjes voor naar kleinere steden en grote bussen. Ook hebben ze bussen om de ruige binnenlanden te bereiken. Enige vervelende is dat je soms 2,5 uur ergens stopt, omdat de buschauffeur daar ook luncht (wat hij de rest van de tijd doet weet ik niet). Maar als je voor de 3e keer 2,5 uur moet doden in een saai dorpje en het blijft maar regenen, si dat niet zo leuk meer :wink:
Maar het weegt niet op tegen de voordelen! Lekker naar buiten kijken de hele tijd, het is prachtig!.

Oh en de bus maakt ook vaak een tussenstop bij een bekende waterval ofzo, dus daar hoef je geen aparte trip naar te boeken.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!

Er zijn over het hele eiland meer dan 20 busmaatschappijen werkzaam.
O.m. op ‘Iceland On Your Own’ in de ‘overkoepelende’ BSI-brochure ‘Bus Tours’ vind je meer info en prijzen te vinden zijn van lijndiensten en bus passports .

Nog een nuttige website over bustransport op IJsland (met busplanner) :
http://www.nat.is/travelguideeng/bus...es_iceland.htm