Kakadu & Westen: wel of niet doen?

Hallo allemaal,

Ik ben Martijn, 22 jaar en 2 oktober vlieg ik met Australian Backpackers naar sydney. Daar aangekomen wil ik een weekje surfkamp gaan volgen, en daarna staat het nog open. Ik blijf tot de 25e van januari, dan vlieg ik voor 2 maanden naar NZ.

Ik ben nog niet helemaal uit m’n route, en kom hier wat tips vragen. Wat ik sowieso wil zien zijn:

Oostkust
Great Ocean Road
Alice Spings / Uluru (liefst vanaf Adelaide)

Daarnaast wil ik heel graag de westkust zien omdat dat me heel mooi lijkt. Ook zou ik graag naar het noorden gaan om Kakadu te bezoeken, maar dit is meer omdat ik van andere heb gehoord dat het de moeite waard is, maar ik weet niet of het goed in mijn reisschema past, ook ivm het regenseizoen wat dan gaat beginnen. Om Kakadu te bezoeken moet ik dan vrijwel meteen in het begin van m’n reis naar Darwin vliegen.

Het meest ideale hoe ik het voor me zie is: Sydney (weekje) > Surfkamp (Byron Bay, weekje) > vlucht Darwin (kakadu) > Cairns (met bus, weet niet in hoeverre dit mogelijk is, volgens mij ga je dan ook een flink stuk de outback in) > Oostkust af tot Adelaide > Alice Springs > vlucht naar Broome (dit kan helaas niet…) om vervolgens de westkust af te gaan, en van Perth naar Sydney.

Probleem1: Alice Springs > Broome bestaat niet. Alice Springs > Perth wel, maar dan ga je de westkust af naar boven, en daarna weer naar beneden (liefst zou ik vanuit Perth de trein pakken naar Sydney, en dan is het handig om vanuit Broome naar beneden te reizen).
Probleem2: waarschijnlijk de tijd.

Mijn vragen: Is dit in 4 maanden haalbaar? Zo nee, dan zit ik te denken om Kakadu te skippen, óf ik zou misschien vanuit Darwin naar Alice Springs moeten gaan…, of juist Darwin > Broome… Ik vind het erg moeilijk om eruit te komen. Oud & Nieuw zou ik ook graag in Sydney vieren maar dat gaat waarschijnlijk al helemaal niet lukken ivm vlucht NZ op 25 jan. Sydney en omgeving heb ik dan waarschijnlijk al gezien, en om nog 25 dagen in sydney rond te hangen zie ik ook niet zitten.

Excuses voor lange / misschien onduidelijke verhaal… hopelijk heeft iemand tips voor me. Ik ben van plan het meeste per bus te reizen.

Groeten,
Martijn

Hey Martijns,

Bus kost altijd veel meer tijd en vergt veel voorbereiding vwb de dingen die je wilt gaan zien, vooral in WA of je moet overal excursies gaan doen die je ook moet plannen.

Ga eens kijken op www.australia.com waar je oa veel info omtrent klimaat kunt vinden want de tijd waarin je gaat reizen is voor Noord en centraal Australie niet ideaal ivm hitte:zon02: en vochtigheid 40+ C en bijna 95% luchtvochtigheid.

Deel van Kakadu kan vanaf november tot april deels minder tot niet begaanbaar worden en ook het noorwesten van WA, zeker waar de mooiste stukken zijn zoals Purnululu(de Bungle Bungles).
Vanaf Broome naar het zuiden gaat wel, maar zal ook heet en vochtig zijn.

Wanneer je toch wilt doen zou ik direkt vanaf Sydney naar Darwin vliegen om dan via Kakadu, Litchfield, Katherine, Purnululu, Geiki Gorge(Fitzroy Crossing) richting Broome(Cape Leveque) te gaan en dan door via Karijini, Ningaloo Reef, Kalbarri naar Perth wat je ongeveer 6 weken gaat kosten afhankelijk van de mogelijkheden en wat je wilt gaan zien/doen, gezien klimaat het beste.

Van daaruit naar Alice Springs vliegen waar je ca. 1 week kunt besteden aan McDonnell Ranges, Alice en Uluru met omgeving, ook weer afhankelijk wat en hoe je het wilt gaan aanpakken.
Je zou vanaf Perth ook op Uluru kunnen vliegen en van daaruit excursie tour doen die in Alice eindigt via bijv. Kings Canyon.

Vanuit Alice naar Cairns vliegen en dan langs oostkust afdalen via Fraser island, Witsundays naar Brisbane, Byron Bay, Sydney en via de bergroute naar Canberra naar Melbourne de Great Ocean Road en naar Adelaide(Kangaroo Island), om van daaruit evt. terug naar Sydney te vliegen.
De tocht Cairns-Brisbane-Sydney-canberra-Melbourne-Adelaide gaat je zeker ca. 8 weken kosten wanneer je ook hier en daar echt wilt genieten van al het moois en er evt. je surfcamp in wilt passen.

Zou dus allemaal misschien net kunnen zo, maar je zult dan al zeer veel vanuit Nederland moeten nagaan en plannen omdat anders zeker tijd tekort gaat komen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt:idea: en anders vraag je maar weer ff hoor.

G’day mate,

Flyboy:wereld: