Kaapstad e.o. 16/17 dagen

Hallo allemaal,

Tickets zijn geboekt en ik ga me de komende maanden helemaal voorbereiden op 'n geweldige ervaring in Zuid-Afrika.
Op 4 november arriveer ik in Kaapstad en op 21 november ga ik weer terug naar Brussel.

In mei ben ik 3 weken in Peru geweest en dat was 'n levenservaring rijker. Datzelfde verwacht ik zeker van Zuid-Afrika, vandaar dat ik deze keuze heb gemaakt.

De LP ligt voor me, maar ik hecht eigenlijk meer waarde aan tips en advies van jullie.
Waar moet ik absoluut naar toe gaan, wat mag ik niet missen en waar moet ik rekening mee houden?
Ik reis 'n beetje op budget, dus hostels/campings en niet al te veel luxe. Grootste passie gaat uit naar dieren en cultuur. Paragliden en al dat adrenaline gedoe is niet aan me besteed. Dan liever een loodzware hike of vergelijkbaar.

M’n eigen ideeën? Kaapstad ontdekken, walvissen spotten, haaien kijken (kooiduiken), safari met Big 5 ( Kruger gaat qua dagen/tijd niet lukken, maar Addo moet ook erg mooi zijn). Hiken op de tafelberg, misschien een stukje Wild Coast doen, Garden Route, wijn proeven, townships bezoeken.

Kunnen jullie me 'n beetje op weg helpen? Vooral qua route en activiteiten.
Ik reis alleen, dus een auto huren is niet handig. Dan maar Baz Bus of iets vergelijkbaars.

Via Wereldwijzer app

Hallo

Misschien een stuk westkust erbij?
En inderdaad, het noorden kun je misschien beter een
andere keer doen, juli/augustus of zo, je ziet dan ook
veel meer van de dieren dan wanneer het hoogzomer is!
Kijk ook eens in de historie op dit forum, er staan zoveel
ideeën en tips op over wat en waar te doen!

Veel planplezier

Hallo Mark,

Addo is zonder twijfel de moeite waard, temeer als je niet naar het Krugerpark gaat.
Met de bazbus heb ik persoonlijk geen ervaringen.

Heb je al een (klein) idee van de route die je eventueel zou doen?

Groetjes, Toetske
PS Bij welke maatschappij heb je de tickets geboekt? Misschien een tip voor mezelf, want wij wonen in de buurt van Zaventem.

Hallo,

Qua route denk ik toch aan: Kaapstad (meerdere dagen en trips maken naar Hermanus, Kaap de Goede Hoop, Tafelberg, evt. andere parken, Boulders Beach etc.), Stellenbosch en Tuinroute, Eindigen in Addo/Port Elizabeth. Waarschijnlijk vanuit Port Elizabeth een binnenlandse vlucht naar Kaapstad.

In Kaapstad krijg ik wel aardig wat dagen goed gevuld. Er is in die omgeving zoveel te zien en beleven. De Tuinroute zal ook meerdere dagen in beslag nemen en Addo zeer zeker ook.
Ik ben vooral nog aan het rondkijken naar opties langs de Tuinroute of iets anders/extra’s erbij.

Tickets heb ik geboekt via Cheaptickets bij de maatschappij Emirates. Vliegen via Dubai met iedere keer een tussenstop van ongeveer 4 tot 5 uur. Voor veel mensen is dat verre van ideaal, maar het drukt de prijs enorm. Ik vind het allemaal prima overigens.

1 like

Jammer dat je niet naar het Noorden gaat, dat vinden wij meer Zuid Afrika namelijk, oa. De parken natuurlijk met de wilde dieren. De Kaap is meer Europees, dan je denkt. Vele denken namelijk dat je in het Zuiden van Frankrijk bent namelijk. Dus probeer ook meer naar het Noorden te gaan en dan zeker het Kruger park . Ook Addo elephanten park is super mooi. St. Lucia, Hwuluwimfolozie park is ook erg mooi

Zou best graag naar Kruger willen. Jo’burg trekt me echter helemaal niet. Van Kaapstad naar Kruger en terug (met binnenlandse vlucht) is toch te krap in 17/18 dagen. Of kan dat toch?

Via Wereldwijzer app

Hallo Mark,

IEDER hoekje van ZA heeft zijn charmes, maar als je maar 17-18 dagen in het land bent, kan je volgens mij beter in de kaap blijven, eventueel tot Addo. Zoals je zelf al schreef, is er enorm veel te zien en te beleven. Je kĂ n ook naar het Nelspruit vliegen om tijd te winnen, maar dan moet je weer andere dingen in het zuiden laten vallen.

MIJN raad: beter Krugerpark en Noorden voor een volgende reis plannen (ben er vast van overtuigd dat je nog zal willen terugkomen!)

Wèl zou ik niet te lang wachten om Addo te boeken, als je IN het park wil overnachten (wat altijd veel toffer is, al was het omwille van de nachtelijke geluiden en de “bush”-sfeer) want hoe langer je wacht hoe meer al zal bezet zijn.

Groetjes,
Toetske

Iemand van jullie ervaring met overnachten in 'n tent in Addo camp? Lijkt me helemaal geweldig.
Kun je eventueel tenten huren? Niet vam die luxe en prijzige safaritenten, maar gewone koepeltentjes.

Via Wereldwijzer app

Hallo Mark,

Weet niet of het gemakkelijk is om in ZA een tent te huren - je moet die dan ook heel de reis “meesleuren”. Anderzijds kosten de safaritenten in Addo Main Camp 550 Rand per nacht (voor 1 of 2 personen), wat niet overdreven duur is. Dat is dan ook met “communal ablutions & kitchen”.
Je moet er uiteraard nog de Conservation Fee bijtellen, maar die betaal je sowieso, zelfs al slaap je buiten Addo NP.

Groetjes,
Toetske

Dat is toch zo’n 40 euro per nacht (ongeveer). Tentplek is slechts 10. Fors verschil m.i.
Heeft iemand wellicht ervaringen met de hostels net buiten Addo? Bijvoorbeeld Orange Elephant. Probeer toch met 'n budget mooie plekjen te bezoeken.

Via Wereldwijzer app

Wij zitten voor Addo te denken aan Addo dung beetle guest farm. De bush lodges zijn niet erg duur, misschien een optie? Ik ben er nog niet geweest dus kan niet uit eigen ervaring vertellen maar ziet er wel leuk uit! Alleen weet niet of je daar makkelijk met een baz bus komt.