hallo allemaal,
Mijn naam is fleur en vanaf begin 2011 ben ik op een lange reis begonnen in belgie, australie, india, nepal, tibet, china, mongolie en via rusland weer terug naar nederland. Wie heeft er een soortgelijk plan of is op een van deze plekken tijdens mijn verblijf… Zou leuk zijn om enkele plaatsen samen met iemand te ontdekken… Voor vragen over wanneer,waar, hoe of wie ik eigenlijk ben mail me…
Groetjes en wie weet tot dan!
Hoi Fleur,
Ik zit vanaf 9 september in Nepal…maar dan ben jij waarschijnlijk al in China, of niet?
Groetjes
Mark
Ik zit tussen 6 en 28 september in Mongolie en tussen 25 oktober en 5 december in Australië…zit jij er dan ook? of ben je dan al bijna in Rusland?
Nepal is trouwens geweldig! Super land, mocht je daar nog tips voor nodig hebben: ga in ieder geval een trekking doen 
@Fleur
In Nepal zou ik lekker naar Pokhara gaan, ligt aan een prachtig meer. Varen, wandelen en lekker relaxen.
Hier mijn tips:
De Anapurna route die ik heb gelopen kan ik van harte aanraden. Heb deze met lichte bepakking gelopen tot aan het basecamp en weer terug in 7 dagen, hier kun je waarschijnlijk beter 8 of 9 dagen over doen, dan heb je wat meer rust en kan je meer genieten van de omgeving. Mijn gids was geweldig en heeft maar vier tot zes trekkings per jaar terwijl zijn kinderen naar school moeten. Kan adviseren hem direct bij te boeken, hij regelt alle permits/verzekeringen etc en je betaalt daardoor geen fees aan trekking agency. Daarnaast komt al het geld bij hem terecht. Zijn mailadres is [EMAIL=“guidechakra@hotmail.com”]guidechakra@hotmail.com en nummer 00977981417913
Je betaalt bij hem 20 e per persoon voor een permit en ongeveer 15 euro per dag voor de begeleiding, hij kan ook nog een paar lichtgewicht dingen dragen in zijn rugzak. Chakra is vriendelijk, beleefd, goudeerlijk en grappig. Zijn Engels is voor Nepalese begrippen goed en voldoende om elkaar te verstaan/ te begrijpen en ook af en toe om dingen uit te leggen over de omgeving. Met een gids is zo’n trekking lekker duidelijk en weet je altijd waar je aan toe bent. Ook kan Chakra hulp in schakelen wanneer nodig.
De Anapurna trek doe je vanaf Pokhara, 35 minuten vliegen of 8 uur per bus vanaf Katmandhu. Vliegen is dus van harte aan te raden. Ik heb mijn ticket geregeld bij Pasang Shempa van Red Lion Travel & Tours in Thamel, Katmandhu. Hij regelde een ticket voor dezelfde dag bij Buddha Air de meest betrouwbare airliner. Was een heerlijke vlucht en ik betaalde 45 euro, uitzonderlijk weinig, normaal betaal je rond de 65 euro.
Boeddhisme kun je snuiven in de wijk Bodanath in Katmandhu, waar de grootste Tibetaanse Stupa van het land staat. Hier kun je ook terecht voor retreats, in de lonely planet staat bij our pick in deze wijk een plek waar je ook in een klooster kan. Erg de moeite waard. Ik sliep daar in het PRK Guesthouse en The Valley Guest House allebei geweldig.
Het is onzin om dollars en euro’s mee te nemen, je kunt gewoon pinnen in Katmandhu.