Ik wil een 3-4 daagse jungletrip maken met redelijke kans op het zien van wild. Ik heb begrepen dat je dan in de buurt van Coca of Lago Agrio moet zijn. Kun je de tour daar ter plekke boeken of moet je dit in Quito doen. En welke plaats is het beste Coca of Lago Agrio, en wat zijn de kosten p.p.p.d. ongeveer.
Voor het zien van wild, moet je in de jungle uberhaupt geluk hebben. Althans, voor groot wild. Want het wemelt er van de prachtige kikkertjes, insecten, vogels etc. Omdat het regenwoud zo dicht is, zie je gewoon weinig.
Maar je ziet ook weinig omdat in grote delen van het land de locals of militairen alle dieren hebben gejaagd, of omdat er teveel toeristen in gebieden komen. Afraders zijn: Cuyabeno en Lago Agrio. Allemaal leuk en aardig daar, maar dat is gewoon geen ‘echte’ jungle. Wel kun je relaxed in een hangmat liggen en piranha’s vissen, maar je kunt niet zeggen dat je in primary forest bent geweest. Wil je dat wel, ga dan een heel stuk voorbij Coca.
Mijn ervaring is dat je net zo goed (of beter zelfs, dit in tegenstelling tot de meeste andere trips) al vanuit Quito kunt regelen. Ik schreef dit in een andere post:
“Het tropisch regenwoud (Huaorani-reserve): ik ben 8 dagen er wat dieper ingetrokken en we hebben gekampeerd; klinkt eng, maar dat was het niet, en ook niet oncomfortabel! Wel was het ontzettend bijzonder, mede omdat we in een gebied zaten waar geen toerist komt en waar je in een natuurparadijs bent. Trip afgesloten bij een dorpje, waarvan het leek of ze nooit eerder toeristen hadden gezien; meegeweest op apenjacht met de blaaspijp, ongelooflijk. Wil je dit ook regelen, zeg het dan, dan geef ik je de naam van de gids c.q. eigenaar van de enige lodge daar, en die regelt het dan voor je.”
Volgens mij is een dergelijke jungletrip voor 3/4 dagen niet mogelijk omdat je vrij diep het regenwoud in trekt.
Ikzelf heb wel een goeie ervaring met de jungle bij Lago Agrio. Je moet geluk hebben om veel dieren te zien, maar de jungle is werkelijk prachtig. Vooral de kanotrips zijn erg indrukwekkend.
Er zijn wel mogelijkheden voor zo’n trip, maar de reistijd naar de jungle is gewoon een probleem. Lago Agrio is inderdaad een leuke optie. Ook het Nationale Park Cuyabeno is een topper. Je ziet er wel wat krokodillen, kan er op piranha’s gaan vissen en meer van dat soort leuks.
Cuyabeno is een beschermd gebied, waar enkele kleine gemeenschappen gevestigd zijn, leuk om daar ook te overnachten. Tours kun je inderdaad het beste boeken in Quito, waar echt op iedere straathoek wel een touroperator zit voor dit soort dingen. Kwestie van heel goed shoppen en veel rondkijken dus.
Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht dat je met het boeken van de toer het beste zo dicht mogelijk bij de plaats van bestemming moet zijn, dus bv toer boeken in Lagro Agrio voor Cuyabeno. Maar uit jullie reacties blijkt dat ik dat beter in Quito kan doen.
Als je het Cuyabenogeweld en dito volluk wil ontlopen (als je écht van de tropen wil genieten…), kun je ook prima een dag of 3-4 naar het Huaorani-reserve. Verschil is simpelweg dat je niet dagenlang downstream gaat in een kano en dat je comfortabel in een mooie houten hut slaapt, in plaats van in een muskietennet op een rivierbedding.
Ik heb even mijn gegevens erbij gepakt:
de naam van de gids/eigenaar van de lodge is Fernando Vaca. Zijn lodge heet de Shiripuno Amazon lodge en je kunt hem e-mailen op:
[EMAIL=“jarolvaca@yahoo.com”]jarolvaca@yahoo.com of op [EMAIL=“shiripuno2004@yahoo.com”]shiripuno2004@yahoo.com ; voor de zekerheid zou ik beide gebruiken…
Je kunt uiteraard ook in Quito in the new town langs hun reisbureau: dit zit op de Joaquin Pinto en Amazonas, naast Dracaena.
De kosten zijn iets hoger dan elders, maar dit komt dan ook weer 1000x beter terecht (hier doen ze wél aan natuurbescherming en niet aan nep-ecotoerisme); wij betaalden ook meer omdat we per se niet met een grote groep wilden (files in de jungle leek ons minder) en omdat we heel veel benzine nodig hadden voor die lange kanotocht. Maar dat geldt dus ingeval van een korte trip niet, en ik denk dat je met wat onderhandeling rond de 25-30 dollar per dag kwijt bent, inclusief activeiten, vervoer (per jeep en kano), gidsen, overnachting en 3 maaltijden per dag.
Tot zover dit promopraatje :teeth: ; 't is leuk als je er geweest bent, over 30 jaar is het naar verwachting weggekapt en leeggezogen (‘olie’).