Ik heb dit bericht al eerder in het algemene deel geplaatst, zonder reacties…ik hoop dat jullie me wél kunnen helpen…
Mijn vriend en ik gaan in januari voor ruim 6 maanden op reis door Zuid- en Midden-Amerika. We zijn nu druk bezig met de voorbereidingen (inentingen, baan opzeggen, spullen aanschaffen etc.). Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat advies over onderstaande regeldingen…
Ondertussen proberen we ook ons huis te verhuren…dat lukt nog niet echt…Daardoor zijn we nu ook aan het overwegen om ons huis op te zeggen. Dat zou kunnen betekenen dat we ons uit kunnen schrijven bij de gemeente. En dan zouden we onze zorgverzekering kunnen opzeggen, want dat mag alleen als je je uitschrijft…
Als we wél ons huis kunnen verhuren dan moeten we sowieso ingeschreven blijven staan en mogen we onze zorgverzekering niet opzeggen. Dan hopen we zorgtoeslag te kunnen aanvragen.
Ik heb aan mn zorgverzekering gevraagd of we wel de verzekering mogen opzeggen zonder een boete te krijgen. Ze zeiden dat zolang ik me netjes uit- en inschrijf bij de gemeente, zij ook niet moeilijk zullen doen.
Daar hopen we maar op…Hebben jullie daar ervaring mee?
Wat ik graag van jullie zou willen weten: wat heb je met je huurhuis gedaan toen je op reis ging?
Heb je je uitgeschreven bij de gemeente? waarom wel of niet?
Moeten we nog opgeven bij de Belastingdienst dat we op reis gaan? Hebben jullie problemen gekregen met de Belastingdienst bij terugkomst?
Nou een heleboel vragen…ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Het gaat me er vooral om dat ik alles gewoon netjes geregeld wil hebben en niet voor vervelende verrassingen wil komen te staan als we terugkomen…
Wij zijn één keer voor 8 maanden en één keer voor 20 maanden weggeweest. We hebben ons niet uitgeschreven en gewoon onze zorgverzekering opgezegd.
Waarom zou ik premie betalen als je er niets voor terug krijgt?
Zeg anders dat je voor onbepaalde tijd weggaat.
Wij hebben nooit vragen gehad. Misschien hebben we geluk gehad??
We hebben de eerste keer een huurder gevonden die binnen 3 weken na aanvang van de reis weer vertrokken was. We hebben toen alsnog ons huis verkocht tijdens onze reis.
De laatste keer hebben we vooraf ons huis verkocht.
Zorg wel dat je minstens twee personen machtigd om dergelijke dingen te regelen als jij weg bent.
bedankt voor je reactie.
Ik vind zelf ook dat ik niet voor een zorgverzekering hoef te betalen als ik hier niet woon, maar er schijnen nogal wat mensen een boete hebben gehad bij terugkomst.
Mijn zorgverzekering zei dat we het alleen mogen opzeggen als we ons uitschrijven. Maarja, dat kan dus alleen als we ons huis opzeggen…
stomme regels…
Fijn om te lezen dat jullie je huis toch gewoon opgezegd hebben. Omdat we nog niemand voor ons huis hebben gevonden moeten wij dat waarschijnlijk ook doen. Heb je bij terugkomst wel snel weer een nieuw huis gevonden? Of nog een tijd bij vrienden/familie verbleven?
Wat ik heb gedaan toen ik in 2009 6 maanden op reis naar Zuid-Amerika ging:
Huis opgezegd en ingeschreven bij m´n moeder, zodat zij ook alle post kreeg.
Ik stond nog ingeschreven bij de gemeente, je hoeft je pas uit te schrijven bij een reis van 8 maanden of langer (of niet, wordt niet echt op gecontroleerd).
Zorgtoeslag aangevraagd.
Ging eind januari weg, ervoor nog zelf belastingaangifte gedaan.
M´n normale zorgverzekering aangehouden, stel je wordt ziek, gaat eerder naar huis, dan wil ik wel van alle voorzieningen in Nederland gebruik maken.
In 2010 kreeg ik extra veel terug van de belasting, omdat ik de 6 maanden dat ik in Nederland was het tweede belastingtarief voor m´n salaris heb betaald. Maar als je de rest van het jaar niet werkt en onder de 18.628 euro blijft (in 2011), val je ineens in de eerste schaal. Het verschil krijg je dan terug na je belastingaangifte. Maar dan moet je dus wel het gehele jaar ingeschreven zijn in NL.
Voor mij leverde ingeschreven blijven staan dus meer op dan m´n zorgverzekering opzeggen. Misschien dat jullie dit ook even kunnen checken. Zonder aftrekposten krijg ik ong 1500 euro terug van de belasting. De zorgverzekering blijven betalen kostte mij 110 x 6 - 360 zorgtoeslag = 300 euro.
Wij hebben bij thuiskomst inderdaad even bij familie ingewoond tot we een huis hadden.
Sommige wereldreisverzekeringen bieden ook nog 1 of 2 maanden dekking bij thuiskomst in Nederland.
Een nederlandse reisverzekering geldt meestal niet langer als 6 maanden.