Mijn vriend en ik gaan in januari voor ruim 6 maanden op reis door Zuid- en Midden-Amerika. We zijn nu druk bezig met de voorbereidingen (inentingen, baan opzeggen, spullen aanschaffen etc.). Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat advies over onderstaande regeldingen…
Ondertussen proberen we ook ons huis te verhuren…dat lukt nog niet echt…Daardoor zijn we nu ook aan het overwegen om ons huis op te zeggen. Dat zou kunnen betekenen dat we ons uit kunnen schrijven bij de gemeente. En dan zouden we onze zorgverzekering kunnen opzeggen, want dat mag alleen als je je uitschrijft…
Als we wél ons huis kunnen verhuren dan moeten we sowieso ingeschreven blijven staan en mogen we onze zorgverzekering niet opzeggen. Dan hopen we zorgtoeslag te kunnen aanvragen.
Ik heb aan mn zorgverzekering gevraagd of we wel de verzekering mogen opzeggen zonder een boete te krijgen. Ze zeiden dat zolang ik me netjes uit- en inschrijf bij de gemeente, zij ook niet moeilijk zullen doen.
Daar hopen we maar op…Hebben jullie daar ervaring mee?
Wat ik graag van jullie zou willen weten: wat heb je met je huurhuis gedaan toen je op reis ging?
Heb je je uitgeschreven bij de gemeente? waarom wel of niet?
Moeten we nog opgeven bij de Belastingdienst dat we op reis gaan? Hebben jullie problemen gekregen met de Belastingdienst bij terugkomst?
Nou een heleboel vragen…ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Het gaat me er vooral om dat ik alles gewoon netjes geregeld wil hebben en niet voor vervelende verrassingen wil komen te staan als we terugkomen…
dat zijn veel vragen in 1 posting!!
Het beste zou zijn je huis onderverhuren met toestemming van de gemeente, jullie hoeven je dan niet uit te schrijven Formeel) dus dan loopt de verzekering door. Je zorgverzekerinng opzeggen = 1 daarna weer aanmelden = 2, een goede reisverzekering dekt zowat alle schade.
Zorgtoeslag krijg je niet ,maar het is wel zo dat de 1ne gemeente verschilt van de andere.
Probeer je huis te verhuren voor die periode. Waarom zou je de belastingdienst inschakelen ?
Je komt toch weer terug ? en gaat dat langer duren als gepland ,stuur een fax dan heb je altijd bewijs . Met mails en telefoon-verkeer is dat minder. Kan het huis niet worden verhuurd ,wil je dan echt voor een half jaar dat alles opdoeken ? en dan als jullie weer terugkomen heb je nergens meer recht op wees daar goed van bewust, ennuh ja, ik heb er ervaring mee, en zeg doe dat never nooit niet!!! Je krijgt spijt als haar op je hoofd.
Ja, dat met de zorgverzekering, daar liep ik ook tegenaan. Aangezien ik me niet heb uitgeschreven bij de gemeente, loopt de zorgverzekering gewoon door, helaas. Mijn huis heb ik verhuurd, maar ik heb een koophuis, dus verhuren was mijn enige optie (verkopen vond ik iets te drastisch ;)). Het verhuren van mijn huis is pas gelukt toen ik al twee weken weg was en uit pure wanhoop had ik op een goed moment 8 bureau´s ingeschakeld om me daarbij te helpen.
Veel succes met het voorbereiden.
Groetjes, Inge
www.tochgedaan.nl
Ik ben in 2004-05 weg geweest, toen waren er nog geen toeslagen en was er nog ziekenfonds en particuliere verzekeringen.
Bij terugkomst heb je inderdaad nergens recht op. (Toen tenminste niet) Ergens ook wel logisch, jij (en toen ik) bent niet aan het werk, betaald nergens belastingen of premie’s voor en kiest er voor om je werk op te zeggen en werkloos te worden.
Bij thuiskomst is er geen ww-uitkering voor je, je hebt immers zelf je baan opgezegd. Om die reden lijkt het mij logisch dat je ook geen zorg of huur toeslag krijgt, Je hebt er zelf voor gekozen om geen inkomen te hebben.
Misschien zijn de regels nu iets anders, dit was in 2005 wel zo, en omdat ik binnen 2 weken weer werk had gevonden heb ik het ook niet verder uitgezocht.
Een huurhuis verhuren heb ik geen ervaring mee, maar ik zou het wel met toestemming, legaal en via een makelaar doen. Juist ook ivm belastingen.
Volgens mij zijn er ook globetrotter verzekeringen of lang op reis verzekeringen die je kunt afsluiten zodat je geen ziektekostenverzekering hoeft op te zeggen en je bij thuiskomst toch weer normaal verzekerd bent. Geonde reisverzekeringen hebben een maximale duur van meestal 90 dagen of nog korter.
Met de belastingdienst heb ik geen enkel probleem gehad. Als je een brief krijgt dat je aangifte moet doen kun je om uitstel vragen. Zeg je zorg en huurtoeslag wel vast op, anders loopt dat door en moet je dat later weer terug betalen.