Ik wil tijdens mijn reis rond de wereld ook een gedeelte van Australië zien om zo een indruk te krijgen voor een volgende reis waarbij Australië wel mijn hoofddoel zal zijn. Ik heb maar 12 dagen en twijfel tussen Queensland, bijvoorbeeld de regio rondom Cairns of de Alpine route bij Melbourne in Victoria. Qua klimaat is waarschijnlijk Queensland het beste in die maanden, echter twijfel ik of dit de beste keuze is om een goede indruk van Australië te krijgen en Melbourne ook prachtig is maar niet zeker ben of het daar dan te “nat” is in die periode? Hoe en waar krijg ik de beste eerste indruk van Australië qua landschap, hopelijk het zien van kangaroos etc?
Ik zou zeker kiezen voor queensland of bijvoorbeeld regio rond Darwin, kakadu np, katherine. Vanwege het klimaat (er kan sneeuw liggen rond die tijd in de alpen terwijl het in het noorden dan gewoon lekker weer is) en ook omdat je in het noorden prachtige regenwouden hebt, waanzinnige stranden, goede snorkelmogelijkheden (rondom cairns). Rondom Darwin prachtig uitgestrekte bush, mooie waterpartijen, krokodillen, gorges, goede wandelmogelijkheden, veel aboriginalkunst, rode aarde, enz.
Nou, Francine heeft je al op het goede spoor gezet. Ik zou het persoonlijk wat sterker zeggen voor de Melbourne en de Alps: wegblijven. De kans op sneeuw en echte kou is wel erg groot. Juli is de koudste en natste maand: ziehier het weer in Edi Upper, aan de noordkant van de Alpen: Edi Upper - climate, averages and extreme weather records
En wat anders, in 12 dagen krijg je geen indruk van Australië qua landschap, wel van een klein aspect van ‘het Australische landschap’ Het is een beetje alsof je zegt: hoe krijg ik in 12 dagen een indruk van ‘het Europese landschap’.
Maar Cairns en Darwin zijn prima opties. In Darwin een (redelijk) snel rondje Kakadu, Katherine, Litchfield en in Cairns Kuanda, het rif, rondje Mareeba, Atherton Tablelands en Daintree National Park. Maar ook dan moet je redelijk snel zijn en heel goed plannen. Laat nog maar eens weten wat je keuze is geworden, dan kunnen we je wel een aan een mooie trip helpen. En vertel erbij hoe je gaat reizen qua vervoer.
Succes met plannen
Bedankt voor de reacties Francine en Willem! Ik ga me op het noorden concentreren. Zoals ik al aangaf is dit een eerste kennismaking met Australië en verwacht zeker niet in zo’n korte tijd al een complete indruk te krijgen en wil het rustig opbouwen. Ik kies er bewust ook niet voor om met binnenlandse vluchten al meerdere gedeelten te zien maar te concentreren op een gebied.
Zo ben ik in Afrika 14 jaar geleden ook begonnen en ga er sindsdien 1 a 2 x per jaar naar toe om weer een nieuw gedeelte te ontdekken en ben ook daar nog lang niet uitgekeken.
Ik ga me verder inlezen en laat het weten zodra ik meer concretere planning heb.
Ik ben blij dat je niet op de Japanse toer gaat, stoppen, fotootje maken, hup, verder. Of de Duitsers in een fraaie toerbus die we ontmoetten bij Ayers Rock. Ik vroeg hoe lang ze in Australië waren. Het verbijsterende antwoord: 8 dagen! 's Nachts first class vliegen (goed slapen in die klasse) overdag prima ruime bussen met slaapstoelen.
Haha nee natuurlijk niet Willem, doodzonde! Wat raad jij aan, rondje rondom Cairns of Darwin? Wij vinden de natuur prachtig (bergen, rotsformaties, watervallen, jungle, bush, dieren, aboriginal cultuur) maar gaan zeker niet voor de stranden, wel prachtig om te zien maar verder niet. Ook Great Barrier reef willen we bewaren voor een volgende reis.
Als je niet direct voor stranden wilt gaan, zou ik voor darwin kiezen. Ook omdat je daar mogelijk niet supersnel meer komt bij een niet al te lange volgende reis en omdat je stranden en regenwouden bij cairns dan kunt bewaren voor een volgende keer.
Ik zou in elk geval zo kort mogelijk in darwin zelf blijven. Haal zo snel mogelijk eenhuurauto op en vertrek richting berry rings en litchfield np. Overnacht bijvoorbeeld in batchelor en bezoek litchfield de volgende dag.
Rij door naar edith falls en karherine gorge. Dag(en) kanoen en/of wandelen daar. Ik vond persoonlijk de wandelingen wel zo mooi. De gorge van bocenaf zien is geweldig.
Dan naar kakadu. Genoeg om te zien, zoveel mooie plekken. Vergeet zeker nourlangie en ubirr (let wel op de muggen bij merl campsite. Honderden in die tijd!) niet en maak een boottocht bij yellow water. Duur, maar echt de moeite waard!
Kakadu np heeft een heel uitgebreide website: Kakadu National Park daarmee kun je al heel wat uitzoekenen voorpret hebben.
Ik ben zelf tijdens drie reizen teruggeweest naar kakadu e.o. Omdat het er zo ongelooflijk mooi is.
Nog even een reactie vanuit Costa Rica (zeker noteren voor ooit). Niets toe te voegen aan wat Francine zegt, alleen weer een extra nadruk: Yellow Waters moet! En Batchelor is de ideale uitgangspositie voor Litchfield, vooral hier: http://www.banyan-tree.com.au/recommendations/batchelor.html
Bedankt Willem! Fijn al die tips ik ga er mee aan de slag! Costa Rica staat hoog op mn verlanglijst! Zit er naar te kijken voor december, hoe is het weer daar nu?
NU is het weer hier heel stabiel, temperatuur circa 30 graden, gelukkig wat wind. Vanaf december is het regenseizoen voorbij. Vorige keer waren we hier drie weken in december en hebben geen druppel regen gezien. Als je plan ook het gebied tussen Rincón de la Vieja en Samara omvat, laat dat dan tegen die tijd even weten, dan heb ik nog wel een aantal tips. Niet zo veel als over Australië maar op het Costa Rica forum stikt het van de experts. Mooie plannen trouwens, juli/augustus Australië, even een nazomer/herfst in Nederland meepakken en dan weer door naar Costa Rica.
De reis door Queensland is bijna rond. We willen eventueel Cooktown bezoeken met een aboriginal serpent tour met Willie Gordon. Echter moeten we hiervoor vanuit Cairns naar Cooktown vliegen en wil zeker weten of dit het waard is. In onze reis is Mossman het meest noordelijk waar we komen, is het bezoek aan Cooktown echt een aanvulling op onze reis? Is daar de enige plek in Queensland waar je nog echt iets mee kunt krijgen van de aboriginal cultuur?
Ik heb zelf geen ervaring met die tour. Geen idee dus. In Queensland is het minder makkelijk iets van de aboriginal cultuur te zien, daarom raadde ik je eerder ook Darwin e.o. aan omdat de beste en meest bereikbare plek is in Australië. Zeker ook omdat je aangaf op een later moment een keer naar het great barrier reef te willen, lijkt mij Darwin echt een veel logischere plek voor deze reis. Maar goed, aan jou de keuze, natuurlijk.
Bij Carnarvon np zijnook rotstekeningen, maar dan zit je een heel stuk zuidelijker (nabij Brisbane) en daar kom je volgens mij niet.
Beste Francine,
Klopt wat je zegt maar in deze reis is het ivm de combinatie met vluchten toch Queensland geworden, verbindingen op andere manier icm Darwin etc. werkt helaas niet en kwamen er veel meer vluchten bij waardoor reis ook duurder.
We vliegen nu direct vanaf Tokio naar Cairns en na 2,5 week vertrekken we vanaf Brisbane naar Fiji en daarna via Auckland vliegen we naar San Francisco. Dit was beste combinatie met meest directe vluchten via wereldticket.
We bezoeken tijdens deze reis nu dus wel het Great Barrier Reef aangezien we daar een volgende keer niet komen en bewaren Darwin, Kakadu, etc. voor een volgende reis.
Als je wel richting Brisbane gaat, dan is Carnarvon zeker de moeite waard als je nog wat rock art wilt zien! Als je toch niet per sé aan de kant van de Ee hoeft te blijven, zou ik daar zeker voor kiezen.
Tja, mocht je Carnarvon willen doen, doe het dan zo dat je na Airlie Beach vanaf Mackay inland gaat om nog een indruk van het ‘andere’ Australië te krijgen en rijd dan Moranbah, Emerald en na Carnarvon, Roma, Chinchilla, Dalby, Toowoomba, Brisbane. Dat is een kleine 300 kilometer ‘om’ maar je krijgt wel meer een indruk van het achterland. Ik hoop niet dat je Hervey Bay/Fraser Island heel hoog op je lijstje had staan, Dat wordt dan nog even een extra ritje.
Maar begin eens met het maken van een dagplanning, dan kom je er het snelst achter wat haalbaar is waarbij je ook nog een beetje tijd hebt om wat te zien.
En Francine, wat is Ee? Als je toch niet per sé aan de kant van de* Ee **hoeft te blijven *