Wij (=gezin met 3 kids van 18-21 jaar) willen in juli 2014 naar Indonesie voor +/- 16 dagen.
Zelf ben ik jaren geleden al in Java en Bali geweest, daarom dat ik er voor mij toch iets nieuws wil bijdoen (Sulawesi).
Ik begrijp best dat je op die 16 dagen niet alles kan zien. Het idee is om rechtstreeks naar Jogjakarta te gaan en daar enkele dagen te blijven voor de zaken die daar in de buurt te zien zijn. Vervolgens via de Bromo naar Bali. 4 of 5 dagen Bali (Ubud?), om vervolgens naar Sulawesi te vliegen om daar ook nog een 5-tal dagen rond te reizen.
Haalbaar of een te druk programma? Dingen die ik op Bali of Sulawesi absoluut zou moeten doen op die enkele dagen?
De interessante zaken in en om Jogjakarte zijn voor mij al redelijk duidelijk…
Heb je andere draadjes op dit forum over planningen al gelezen?
Twee weken is te kort voor Bali en Java. Laat staan als je ook Sulawesi erbij wilt doen.
Daarnaast is in juli ramadan, met het Idul Fitri op 28 juli. De weken rond die datum zullen vluchten, treinen en bussen overvol zitten, met name op Java. Ook zijn de wegen heel druk, een auto met chauffeur is niet echt een oplossing.
Mocht je drie eilanden willen bezoeken, dan zou ik minstens 5 weken vakantie nemen. Hebben jullie die tijd niet, dan zou ik me beperken tot Java, of (beter gezien de ramadan) tot Bali en een stukje Sulawesi.
Zie m’n website voor meer tips.
Als je in juli 2014 naar Indonesië wilt reizen zul je rekening moeten houden met de Ramadan. Drukte en en hoge prijzen zijn dan geen uitzondering. Toch kun je een mooie rondreis maken. Wanneer je 16 dagen hebt, zul je je moeten beperken, zoals je schrijft ben je al eens op Java en Bali geweest. Je zou daarom kunnen denken aan een mooie rondreis over Sumatra met een mix van prachtige natuur (jungle, orang utangs etc) en bijzondere cultuur (Batakkers en Minangkabau). Ook kun je bijvoorbeeld in het noorden van Sumatra fantastisch duiken of lekker ontspannen. Voor een gezin met iets oudere kinderen is Sumatra zeker een mooie bestemming. 16 dagen is dan echter wel het minimum wat je voor een dergelijke reis nodig hebt. Of je kunt kiezen voor een combinatie Bali-Lombok. Dan combineer je een boeddhistisch eiland met een islamitisch eiland. Sulawesi is ook erg mooi, onder andere de Toraja bevolking, maar houd hier wel rekening met lang en veel reizen. Ik vraag me af of je dit in 16 dagen wilt doen, aangezien je Sulawesi wellicht wilt combineren met een ander eiland. Kortom keuze genoeg, dus of je zou je reis moeten verlengen of je bij 1 maximaal 2 kleinere eilanden houden. Mocht je meer informatie willen of een reis op maat, neem dan contact met mij op. www.indonesieregisseur.nl
Bali is uiteraard niet boeddhistisch, maar hindoeïstisch.
Ik heb nu twee jaar achter elkaar de Ramadan op Java meegemaakt (dit jaar de gehele Ramadan) en uit ervaring weet ik dat het tijdens de Ramadan juist rustiger is dan normaal en dat alleen de dag net voor en de 2 of 3 dagen meteen na het einde van de Ramadan (Idul Fitri oftewel het Suikerfeest) het overal erg druk is (en er dus hogere prijzen voor overnachtingen worden gehanteerd). Op deze dagen (meestal in totaal een dag of 3) gaat iedereen van de grote steden terug naar familie op het platteland om het Suikerfeest te vieren om vervolgens een paar dagen later weer terug naar de steden te reizen. Je kan het Suikerfeest vergelijken met 1e en 2e Kerstdag in Nederland.
Wat Jenny zegt klopt (zoals altijd): 16 dagen zijn inderdaad te kort om meerdere eilanden te bezoeken. Voor Java en Bali zijn toch minimaal zo’n 3 weken nodig en dan is het nog een druk reisschema. Vliegen is natuurlijk een goede mogelijkheid om de reisdagen in te korten. Voor omgeving Yogyakarta zou ik 3 tot 5 dagen inplannen om de belangrijkste bezienswaardigheden te kunnen bekijken (Borobudur, Prambanan, Kraton, Tamand Sari etc) . Vanuit Yogyakarta via de Bromo naar Bali kost minimaal 2 dagen en beter is het om 3 dagen in te plannen. Een goed alternatief is om vanuit Yogyakarta meteen door te vliegen naar Bali of Sulawesi.
Groeten,
Vincent
Wij gaan dit jaar ook in juli naar Bali met onze kids tss 18 en 20j.
heb een boeking op gili Trawangan, maar weet nog niet goed wanneer en met welke maatschappij wij de overtocht aan maken.Veel recensies maken me bang van deze overtocht en je leest vaak dat mensen bedrogen zijn en veel te veel betaalden.
Daar het hoogseizoen is zou ik graag van hieruit boeken,de overtocht zou op dag 6 van onze reis zijn.
tips zijn welkom:)
Zelf boek ik altijd op Bali omdat ik flexibel wil zijn. Ik kies voor dit bedrijf: Gili Fast Boat - Book Tickets Online
Goed en goedkoper dan de meeste.