Goedemiddag allen,
In 2001 en 2002 zijn wij met onze dochter ( toen 3 / 4 jaar oud) twee keer naar Thailand geweest.
Het eerste jaar hebben we grofweg de volgende route gevolgd -> Bangkok,Ayuthaya,Phitsanulok,Chang Mai , vliegen naar Phuket-daar snel weer weg…, Krabi, Koh Pha Ngan. dus vanuit Bangkok meer de noordelijke route met daaraan strand in het zuiden gekoppeld
Het tweede jaar was de route -> Bangkok, Kanchanaburi, Khao Sok, Khao Lak, Koh Samui, Koh Pha Ngan. dus meer de zuidelijke route.
Op zich hebben we dus al een hoop ervaring over het land, de cultuur, reizen ter plaatse, etc maar komend jaar ( juli 2008 ) willen we weer naar Thailand gaan voor een week of 4 met twee kinderen ( dan 9 jaar + 5 jaar). We zijn nu alvast op zoek naar wat info + tips over plaatsen waar we deze keer zeker naartoe moeten en of iemand RECENTERE ervaring heeft qua accomodaties zoeken voor twee volwassenen en twee kinderen. Een aantal zaken die we ons afvragen en waarvoor ik graag jullie expertise wil gebruiken: REISDOEL:
is de kant van Jomtien, Rayong tot Trat ( dus de kust links van Bangkok) iets om te gaan bezoeken? Ik lees er niet zoveel over maar dat wil mischien zeggen dat het JUIST wel leuk is omdat het er nog relatief rustig en authentiek is… Iemand ervaring in die streek. Hetzelfde geldt voor Koh Chang, Doen of juist niet??
De kant van Cha Am + Hua Hin of tot Khiri Khan lijkt ons wel leuk maar is Hua Hin niet teveel “Touristisch” . Begrijp me goed we willen wel leuke accomodatie en gezellige (lokale) terasjes maar geen constante stroom met busladingen japanners. Is in de omgeving van Hua Hin op korte reisafstand daarvan een leuke plaats(je) aan de kust. ACCOMODATIE:
in verlengde van bovenstaande plaatsen, heeft iemand ervaring met het vinden van accomodatie voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Toen we nog met alleen onze oudste dochter reisde was dat nooit een probleem. ze sliep gewoon tussen ons in of op een bankje/matras bij ons op de kamer. Nu we met z’n 4en zijn en de kinderen wat ouder ( 9 + 5) zal dat niet meer gaan ben ik bang. Het liefste zitten we met z’n 4en in 1 kamer of appartement maar in 2001/2002 zijn we die niet zoveel tegengekomen. Af en toe twee kamers nemen is geen probleem zolang we dan maar voor het apartement kunnen zitten lezen terwijl de meiden liggen te slapen. Heeft iemand ervaring met deze materie… of andere tips over hoe we daarmee om zouden kunnen gaan??
we zullen vast nog meer vragen hebben maar… als jullie ons alvast met bovenstaande kunnen helpen… Bedankt!!
Hallo,de kant van Jomtien, Rayong tot Trat enz is niet zo veel te beleven en in die periode meestal regen voortkomende van een of andere storm ergens in vietnam …eveneens voor Chang.
Zou eerder kiezen voor regio Cha Am ,huaHin en zo afzakken Pranburi,Bang Sapang en verder, daartussen zijn mega rustige strandjes met een of twee hotelletjes, vooral de kleine baantjes inslaan richting zee en er is wel wat,ook niet te veel volk.
Cha Am is een zeer rustig stadje gemakkelijk te berijken met taxi na aankomst in BKK.
Wij huren steeds een wagen,dan ga je en sta je waar je zelf wil en hebben zo prachtige plaatsen gevonden.
bedankt voor je reactie. Een auto huren in Thailand, waar heb jij dat gedaan en is dat ( ook voor nederlandse begrippen) niet duur?
Tot op heden hebben we altijd met lokaal vervoer, bus, trein, tuk tuk, enzo gereist en dat is tot nu toe wel goed bevallen.
Ik zou toch wel een beetje bang zijn voor ongelukken, niet zozeer dat je zelf iets verkeerd doet maar ik heb begrepen en gezien dat de Thai zelf er nogal een ruwe verkeerstijl op nahouden. Hoe heb jij dat ervaren en waarom heb je gekozen voor eigen vervoer?
Hallo, de eerste keren dat we naar Thailand gingen, lieten we ons rondvoeren ,bus ,trein, taxi, busjes enz.
Het nadeel is dat je veel tijd verliest ,op tijd er zijn ,sleuren met de zakken, ergens komen dat dan toch niet is wat je wilde ,vb in het noorden een bus proberen te nemen maar ze verstaan je niet enz…
Dan op Phuket eentje gehuurd en zo is het begonnen, had wel al redelijk ervaring met linksrijden maar dat is ff wennen.
Ben eens meegereden met een Engelsman en die vertelde me dat je op sommige momenten voor,achter,naast,links ,rechts zwermen bromfietsen om je heen hebt gewoon doorrijden en niet afwijken en het lost zichzelf op.
De banen zijn redelijk goed en de plaatsen om op te letten zijn dorpjes,kruispunten.
Rijden in het donker zou ik afraden omdat volgens mij dan de echte gekken onderweg zijn.
Een goeie kaart of map daar te koop brengt je overal.
We hebben zo al bijna geheel Thailand doorkruist, maar huren altijd bij avis ef hertz omdat deze zeker een goede verzekering hebben, prijzen te vinden op website en dan zoeken onder Thailand.
Het voordeel van zo te reizen is dat je gaat waar jij zelf wil, je bezoekt een hotel maar het vb te vuil, te duur stap je in en de volgende.
Als je alle uitgaven bijeen zet wat naar bus,taxi enz gaat kom je al gouw aan het bedrag van een wagen.
Verder is de koffer onze kleerkast en stapelplaats onderweg aangekochte dingen, nooit meer sleuren.
Lekker airco,muziekje…
Verleden jaar volgende gedaan, met de taxi naar Hua Hin laten brengen ,daar een paar dagen verbleven en bij avis een wagen bespreken,die brengen ze dan naar je hotel ,dan vertrokken langzaam afzakkende langs de kust tot in chumpon (onderweg in zeer mooie hotels geweest)dan richting Ranong afzakken naar onder en binnendoor naar Krabi, dan Surat Thani de boot op naar Samui ,daarna richting Phuket voor nog een paar dagen en de laatste dag de auto bij ons vertrek terug bij Avis achtergelaten en naar huis.
Natuurlijk onderweg een of meerdere nachtjes in hotels verbleven.
Veel plezier
Wij huren altijd een auto bij Hertz. We boekten dit voorheen echter niet ter plaatse, maar deden dat via Kuoni, mijn oude werkgever.
De eerste keer zijn we vanaf Chiang Mai via Phitsanulok naar Udon Thani gereden en dit was erg goed te doen, ook een mooie route.
De wegen en de bewegwijzering zijn prima, alleen bij het verlaten van Chiang Mai zijn we 1x fout gereden.
Nu huren we elk jaar weer een auto op de luchthaven van Udon Thani om naar de schoonfamilie in de Isaan te reizen en ons daar in de buurt te verplaatsen.
Dit jaar zal ik met mijn vriendin voor een week bij haar ouders blijven, mijn ouders (68 & 61 jr) zullen er dan samen op uittrekken met de auto.
Zoals Manos al aangeeft, is het af te raden om in het donker te reizen.
's Avonds en 's nachts zijn er ook veel vrachtwagens onderweg en die willen nogal eens roekeloos rijden. En als je een ongeluk krijgt, heb je het als buitenlander toch altijd gedaan…
Ook in Bangkok zelf zou ik niet zelf rijden, hoewel anderen wel eens zeggen dat dit ook goed te doen is…
Tuurlijk zijn Hua Hin en Cha’am wel toeristisch, maar vergeleken met bijvoorbeeld Pattaya of Phuket valt het best mee. Reizigers die ook van het nachtleven willen genieten, zullen eerder naar Pattaya of Phuket gaan, want het nachtleven in Hua Hin en Cha’am valt in het niet bij deze bestemmingen.
In de weekenden en Thaise vakanties is het vaak wel wat drukker, omdat veel Thai dan zelf de drukte van de stad een paar dagen achter zich laten voor een paar dagen aan het strand…er komen dan wel regelmatig bussen met studenten die voor een aantal dagen komen relaxen aan de kust…