Onze reisroute, tips? En een vraagje

Hallo,

Al een tijd bezig met onze reis in juli met onze twee zonen van 9 en 5. Elke dag ben ik wel aan het zoeken op internet en ik kom zoveel leuke dingen tegen, pfft keuzes maken is lastig. Tot nu toe heb ik deze route:

8 juli tot 14 juli Chiang Mai (Awana house, al geboekt)
14 juli willen we met de nachttrein naar Ayutthaya, 1 nacht Ayutthaya.
Vanaf 16 juli een 2,5 daagse jungle safari in Khao Yai
18 juli tot 21 juli Bangkok (4 nachten)
22 juli 2 nachten Kanachanaburi

Bangkok kanachanaburi en khao yai kunnen we ook nog in een andere volgorde doen afhankelijk van waar we nog een week naar het strand gaan… En daar zit dus het probleem.
in eerste instantie wilden we naar Hua Hin omdat dit dicht bij Bangkok is en we al genoeg gereisd hebben. Ook kunnen we dan nog naar Amphawa en Petchaburi. Maar we twijfelen nu omdat we bang zijn dat het strand minder mooi is in hua hin vergeleken met een eiland en we lezen over kwallen in het regenseizoen.

We hebben ook naar eilanden gekeken en dan trekt koh samet en koh phangan het meest. Voordeel van koh samet is de reistijd, maar de accomodaties zijn wel een stuk duurder. En veel accomodaties hebben geen zwembad en mijn jongste vindt zwemmen in de zee niet zo heel leuk.

Wie heeft er advies? Of tips voor onze reisroute?

Groeten Miriam

Hallo Miriam,
Wij zijn dit jaar 3 weken naar Thailand geweest met ons gezin (3 kinderen; 12,8 en 6 jaar). Krabi en Phuket hebben beiden prachtige stranden. We waren er in juli en we hebben wel iedere dag (flinke!) regen gehad. Volgend jaar gaan we weer, deze keer kiezen we de andere kant ivm het regenseizoen; we gaan naar Koh Phangan; prachtige stranden en ondiep zeewater waardoor de kinderen lekker kunnen spelen. We gaan ook naar Hua Hin, maar ik lees overal op internet dat de stranden daar niet zo bijzonder zijn. Op Koh Phangan hebben wij de Salad Hut geboekt, kijk maar eens op hun website; het ziet er veel belovend uit! Succes met het plannen van je reis!

Beste Miriam,
Wij, ouders van twee jongens, nu 15 en 16 jaar, reizen al vanaf hun derde jaar naar Thailand. Wij zijn dus verliefd op dit land, maar niet op Hua Hin, geen mooi strand en weinig sfeer, zeker niet voor kinderen… vinden wij,sorry! Eerlijk, in Awana house zijn het schatten, maar als je daar geen excursie van plan bent is het verblijf daar te lang midden in de stad! Dat vinden de kinderen niet leuk! Dan zou ik twee/drie dagen genoeg vinden en liever naar een resort(met groter zwembad) aan de rand van Chiang Mai boeken. Overleg dit desnoods met de eigenaar/personeel, dat begrijpen ze vast! Ook zou ik eerst acclimatisen in Bangkok, evt naar de River Kwai (Canchanaburi) gaan, Ayutaya daarna door naar Chiang Mai… en dus eindigen op Ko samet… het strand en de zee kan je onmogelijk vergelijken met thuis! Voor Kao Yai, kijk eens op: Isaan discovery travel. Veel plezier in het mooie Thailand.

Ja Thomasjes,

Je reisplan kan iets gunstiger.

Starten in Kanchanaburi, en dan via Ayutthaya met de nachttrein naar Chiang Mai zou logischer zijn.
Dan vliegen naar BKK, waar je de minibus neemt naar Ko Chang. Deze zet je af bij je hotel op het eiland.

Zit je enkel nog met Khao Yai, dan zou ik de junglemogelijkheden bekijken rond Chiang Mai en Kanchanburi.
Bij Chiang Mai kun je ziplinen door de jungle ( bijv. Flight of the Gibbon, wel duur, maar ik heb het gedaan , en het was prachtig) ,
en bij Kanchanburi MOET je sowieso naar Erawan NP, en kun je overnachten op een rafthouse middenin de jungle.
Dat laatste heb ik ook gedaan, en ook dat was schitterend… Je boekt dat bij je hotel in K’buri of bij reisagenten in de hoofdstraat.

Hans.

ben op koh phangan in sabaai bay geweesst mooi resort met zwembad en aan het strand gras rond het zwembad en een ruime overdekte ruimte om te eten drinken en te internetten wifi heel fijn verblijf gehad.ligt van de doorgaande weg af .waar de instaptaxi,s naar het centrum en de haven rijden.centrum heeft ook een nachtfood markt

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Onze reis begint in Chang Mai, we vliegen namelijk gelijk door vanuit Bangkok. Ons leek het prettiger om te acclimatiseren in Chang Mai dan in Bangkok. Ik ben wel benieuwd waarom jullie adviseren om juist vanuit bangkok richting het noorden te gaan.

Het strand zijn we nog steeds niet over uit. Wat een hoop keuzes. We blijven dus nog even zoeken. Tips blijven dus welkom!

Groetjes Miriam

Mai Pen Rai bungalows op Koh Phangan, Than Sadet, is erg leuk voor kids én ouders!

Twee redenen om in Bangkok te acclimatiseren volgens mij: het is al zo’n lange vliegreis en Bangkok is zeker de moeite waard, óók met kinderen! En ik zou de tips van Hans nog eens overdenken… dit is heel mooi om te doen zo. Wil je een rustig strand of juist met iets meer te doen voor de kinderen? Bedenk; hoe meer toerisme, hoe duurder. En naar een eiland als Koh Samui bijvoorbeeld waar je alle gemakken hebt, vragen ze de ‘hoofdprijs’… Succes en veel plezier!

Thomasjes,

“14 juli willen we met de nachttrein naar Ayutthaya, 1 nacht Ayutthaya.”

ik heb nooit begrepen waarom iemand 1 nacht op een interressante plek zou blijven. Je komt er half voormiddag aan en s anderendaags moet je s middags je hotel al uit.
Wat ben je met twee (kleine) halve dagen?

Mijn gedacht was altijd minder doen, maar beter.

Maar ja, het is jouw reis, als je wil stressen omdat de bus te lang op een stopplaats blijft staan, mij best.

F.

PS kwallen op het strand vind je op het strand vind je in het droge seizoen ook. Maar die komen vaak met het vliegtuig…:slight_smile: