jok jakarta

Hallo,

Wij willen van Bali naar Jok Jakarta een paar dagen, we hebben 2 weken tijd voor wij weer terug naar bali gaan.
Mijn vraag is waar kunnen wij een dikke week nog heen?
Zijn er leuke plaatsen in de buurt? graag uw reacties.

Gr Jan

Hoi Jan,

Ik snap je vraag niet helemaal, omdat je zegt dat je 2 weken de tijd hebt, maar de vraag is vervolgens waar je een dikke week heen kan?

Als je het hebt over plaatsen waar je een dagtrip heen kan maken vanaf Jogjakarta, dan kan je natuurlijk denken aan de tempels Borobudur en Prambanan, de vulkaan Merapi (bijvoorbeeld de tour door de lava van de uitbarsting vanaf het dorp Kaliurang), of de stranden aan de zuidkust.

Als je bedoelt dat je behalve naar Jogjakarta ook nog naar een plaats in de omgeving wilt om daar een dikke week te verblijven, dan zou je kunnen overwegen om naar Karimunjawa te gaan, kleine eilandjes ten noorden van Java (met de veerboot vanaf Jepara, zo’n 5 uur rijden vanaf Jogjakarta). Een andere optie is het Dieng-plateau (dat kan ook als dagtrip vanaf Jogja maar wel een heel lange dag).

Daarnaast is natuurlijk een optie om vanaf Jogja richting het westen of oosten van Java te reizen. Richting het westen kan je bijvoorbeeld naar het strand van Pangandaran/Batukaras, en de vulkanen en hotsprings van West-Java (bijvoorbeeld bij het rustigere Garut, of bij de grote stad Bandung). Richting het oosten kan je naar Malang gaan en naar o.a. de Bromo-vulkaan.

Dit zijn maar een paar opties, misschien heb je hier iets aan.

Groeten,

Erwin

alvast bedankt, daar kan ik wat mee.
het is inderdaad de bedoeling dat wij eerst een paar dagen in jokja blijven, we hebben 2 weken de tijd.
En van jokja bv naar bandung, met de trein of met een gids?
en van Bandung terug naar Bali.
Groetjes Jan

Hoi Jan,

Geen dank. Dat ligt er een beetje aan wat je van plan bent.

Als je gewoon van Jogja naar Bandung wilt, dan zou ik zeker de trein nemen. Als je de dagtrein neemt (Lodaya Pagi, vertrek 8:00 aankomst 16:00) dan zie je ook nog wat van het landschap. Er gaan ook drie nachttreinen, waarmee je natuurlijk een hotelovernachting bespaart, maar dan zie je niks. Als je onderweg nog allerlei dingen wilt bekijken is een auto met chauffeur/gids natuurlijk handiger.

De meest toeristische plek in de buurt van de route Jogja-Bandung is het strand aan de zuidkust. Je hebt daar het stadje Pangandaran aan het strand, en iets verderop het dorp Batukaras. Bij allebei heb je wel mooie stranden, en op de weg tussen Pangandaran en Batukaras zijn nog een paar mooie bezienswaardigheden (o.a. de Green Canyon waar je met een bootje doorheen kunt varen, en een waterval). Als je naar Pangandaran/Batukaras wilt kan je ook met de trein of bus gaan. Er gaan rechtstreekse bussen Jogja-Pangandaran en ook Pangandaran-Bandung. Het dichtstbijzijnde treinstation is in Banjar, en dan moet je het stukje Banjar-Pangandaran dus met een bus(je) doen.

Over je vraag in het andere topic over de leuke hotelletjes met redelijke prijzen: wat vind je redelijk? Als je bijvoorbeeld kijkt naar Bandung is er een enorm aanbod van prima hotels in de buurt van het centrum voor zo’n 40 euro per nacht. Vind je dat redelijk? Echt ‘leuke hotelletjes’ zijn dat misschien niet, het zijn vaak meer grote (zaken)hotels. Voor kleinere ‘leuke’ hotels moet je misschien meer kijken aan de rand van de stad en in de bergen. Het gebied aan de noordkant van de stad is dan wel mooi, op zo’n 5 à 10 km zit je al echt in de bergen (zoek bijvoorbeeld op Booking.com op Dago Pakar, of nog iets noordelijker Lembang).

Groeten,

Erwin

Ik sluit mij aan bij Erwin zijn tips. Suggestie: vervoer / busje regelen vanaf Jogja route Dieng Plateau, Baturaden (overnachten daar) gids Dirwan daar spreekt Nederlands, vervolgens naar Pangandaran ( 3dagen overnachten) gids Ipik Taupik, hij kan Hotel regelen) vervolgens tips van Erwin aanhouden ? Zoals Garut etc