Jeruzalem, Massada.. en dan?

Beste lezers,

Volgende week ga ik voor het eerst naar Israel en ik ben even mn route aan het uitstippelen. Ik ben er maar 8 dagen, en tot nu toe heb ik het zo gepland:

Bij aankomst meteen naar Jeruzalem, ik heb daar twee nachten geboekt in een hostel. Omdat een bepaald hostel vol zat heb ik tussen Jeruzalem en mn volgende stop nog een nachtje ‘over’. Iemand een idee wat leuk is om heen te gaan wat niet al teveel gedoe is, want de dag erna wil ik naar Massada. (en heb begrepen dat dat het makkelijkst te bereizen is vanaf Jeruzalem) ?
Is het trouwens zo dat wanneer je in Massada bent je ook gemakkelijk in de middag even in de Dode zee kan dobberen?

Vanaf Massada heb ik nog 3,5 dag over (zit wel een Shabbat dag bij, weet niet hoe uitgestorven het dan is in de plaatsen) Wie heeft er een idee hoe ik mn trip dan kan vervolgen? (liefst ga ik richting het noorden, maar heb geen zin om lang te reizen ivm weinig tijd die ik heb)

Thanks! Groetjes AM

Voor dat nachtje tussendoor kun je kiezen voor een plaats dat ergens op de route van Jeruzalem naar Masada ligt. Be’er Sheva bijvoorbeeld. Op donderdagochtend is daar een Bedoeienmarkt. Als dat toevallig zo uitvalt in jouw planning, dan kun je dat doen.
Je kunt ook ‘gewoon’ naar de Dode Zee gaan voor dat extra nachtje. Masada en Dode Zee in 1 dag kan wel, maar dan heb je wel een volle dag. Met een dag extra heb je meer tijd. Verder kan ik, als je van wandelen houdt, En Gedi Natural reserve aanraden.

Voor de dagen na Masada kun je als volgt invullen (afhankelijk van waar je van houdt):

• Tel Aviv (strand, oude stad Jaffa, ligt vlakbij Jeruzalem en vliegveld)
  • Tiberias (voor als je meer geinteresseerd bent in de (Bijbelse) geschiedenis; vanuit Tiberias kun je naar Cana, Nazareth, Beit she’an).

In Tel Aviv op de sabbat is nog steeds genoeg te doen is mijn ervaring.
Een nadeeltje, 3,5 dag voor Tel Aviv alleen lijkt mij wel aan de ruime kant. In en om Tiberias is 3,5 dag wat mij betreft, goed.
Maar nogmaals, het is maar wat je zelf leuk vindt.