Je laatste souvenir uit Afrika

Wat is het laatste souvenir dat je uit Afrika hebt meegenomen?

Twee gevlochten mandjes uit Burundi die nu dienen als fruitmand op de eettafel :slight_smile:

een “bottel” uit gambia - maar je ziet ze overal in afrika - die plastieken gietertjes die de afrikanen mee naar het toilet nemen en die ze gebruiken voor de reiniging vlak voor het gebed - ze bestaan in de mooiste kleuren: paars met geel, felblauw met groen,… - er pronken er een paar in mijn huis: op mijn toilet :-), in de tuin met plantjes erin, en in de tuinkast om als gieter te gebruiken !

Een bao bord. Erg leuk spel!
De mijne is nog mooier dan het plaatje hieronder. Die van mij is wat grover gesneden en van ebbenhout met zwart en wit.

http://thumbs.dreamstime.com/thumblarge_479/1266365488762pee.jpg

Deze bedoel je? Zien er erg leuk uit ja!

ja, zulke zijn het , ter plaatse betaal je er uiteraard veel minder voor - ongeveer 1 euro per stuk - ze hebben in dezelfde stijl ook emmers, heel tof als plantenbak bij de voordeur of elders, of kommetjes, wasbakjes,… -

Een ‘poetsplumeau’ van struisvogel veren uit Zuid-Afrika. Toen ik vorig jaar vol verwondering naar de poetsvrouw in ons huis stond te kijken owv de efficiëntie van dat ding, nam Poomi ( onze lieve poetsvrouw) me prompt mee naar de berging van het huis en duwde me zo’n plumeau in mijn handen. Ik moest en zou hem mee naar huis nemen. Hij ligt hier nu te liggen, want ik vind hem te mooi en te speciaal als herinnering om mee te poetsen. Een onverwacht souvenir!

Leuke kleine palmbolletjes aan een leren veter, uitgesneden met een scherp mesje, olifant,hyena, springbokje, struisvogel zeg 't maar alles staat er op en m’n naam ook!
Bij de San een gevlochten mand van een zeer oud mensje, wat was ze blij met m’n centjes en mueslireep!

1 like

Zo’n houten poppetje (mannetje) en zijn hoofd is versierd met een heleboel mooie gekleurde kraaltjes met 2 van die geluksschelpjes en om zijn nek heeft hij zo’n ding wat moet beschermen tegen het kwaad ook met zo’n schelpje. Uit Gambia.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7AC667TB.jpg

1 like

een speer en een schotel van klei voor in je lip

aids

Dan hedde gij nog geluk, ik had het hele Hepatitis-alfabet op bezoek!

Een teek uit Botswana

Een houten olifant en 2 groepjes giraffen, ik weet het heel oubollig maar mijn intussen overleden vrouw had wel 20 olifanten verzameld dus tijdens mijn laatste bezoek in October 2011 aan Kenya toch maar weer een olifant meegenomen. Zelf kreeg ik van mijn vriendin een afrikaans shirt dat ik tijdens het avondeten graag draag. Waarom weet ik zelf niet maar het voelt prettig.

een handgemaakte ijzeren flamingo. Gekocht in een van de sloppenwijken van Nairobi
Echt een mooi ding

1 like

Buiten de opgelopen staatsgevaarlijke ziektes; een masker voor mijn zoon die hij vrijwel direct naar de kringloop bracht…
Verder krijg ik veel goedbedoelde rommel wat ik een poosje neerzet en dan weer uitruim
2 keer neem je wat mee en daarna heb je het wel weer gezien.Er is een analogie te trekken met Delfts blauw dat daar erg in trek is.

“2 keer neem je wat mee en daarna heb je het wel weer gezien.”

Klopt helemaal Hompel. De eerste jaren ook veel souvenirs meegebracht, maar hoe vaker je gaat, hoe belangrijker de ontastbare herinneringen worden, dat zijn de echte souvenirs!

Mijn souvenirs waren een aantal armbandjes, een houte gnoe een olifant een een neushoorn ook van hout. Telkens als ik naar de Olifant en neushoorn kijk denk ik aan de geweldige vakantie die ik heb gehad in Kenia.:dag:
Gr
Anita

Zelf vind ik het altijd leuk om ofwel een souvenier te kopen wat een goed doel support of een gebruiksvoorwerp mee te nemen.

Dit keer nam ik bij de Himba in Namibië een okerhouder mee. Het is gemaakt van koeienhoorn en leer. Ze bewaren hier de oker in, waarmee ze zich insmeren ipv te douchen. Hartstikke leuk dacht ik, want typisch normaal gebruiksvoorwerp.

Maar man oh man, wat stonk dat ding erg… 3 plastic tassen hielden de geur niet tegen. Eenmaal thuis leek het me niet zo’n goed idee het in de huiskamer te hangen. Nu hangt ie op het balkon! Wat een grap.
Volgende keer maar weer gewoon een kralenarmbandje van één of ander project meenemen! :wink:

Ha ha ha… dat doet me denken aan de leuke lamp van beschilderd geitenleer die ik in een Marokkaanse winkel in Amsterdam had gekocht. Stinken! Gelukkig mocht ik hem nog terugbrengen. :slight_smile: