Je favoriete drankje

Iedereen die in Japan is geweest heeft er niet omheen gekund “vending machines”.
Telkens als ik naar Japan ga verbaasd het me hoeveel verschillende soorten drankjes er zijn.

Het lijkt me leuk om jullie favoriete (Japanse) drankje te weten!

Dit is mijn top 3

1. Milk tea
  2. Green tea
  3. Brown tea

Klinkt misschien raar maar als ik terug in Nederland ben mis ik dit echt.

1 like

Oei, lastig. Ook wel een beetje seizoen/temperatuur-gebonden, maar om toch eens een poging te wagen:

1. willekeurig Aomori appelsap (alsof je een hap uit een vloeibare appel neemt…)
  2. Calpis Blood Orange (helaas niet heel algemeen verkrijgbaar)
  3. 7-Eleven La France au Lait (perensmaak, blijkbaar typisch Frans…) of gewoon Fruit au Lait
  4. C1000 (nee, geen connectie met onze supermarktketen…) Green Lemonade
  5. Kirin World Kitchen Salt & Fruit Litchi

Zeker bij koud weer is milk tea inderdaad ook altijd een prima optie, terwijl ik bij warm weer eerder voor Pocari Sweat, Calpis of C.C. Lemon zou gaan.

1 like

Misschien wel interessant:
Gisteren was ik bij AH XL in Eindhoven en tot mijn grote vreugde verkochten ze daar de originele green tea van ITO EN.
Ik ben er echt super blij mee, want nu weet ik voortaan waar ik deze kan kopen.

Eens kijken of ze die hier in Oss ook verkopen. Al schrik ik wel een beetje van de prijs op ah.nl: €2,09 voor een half litertje…

hmm, meestal ga ik in die machines saai voor het watertje. Of een blikje hete koffie :slight_smile:

M’n broer heeft wel eens een theetje geprobeerd wat een smaak bleek te hebben van mierzoette gepofte rijst. Dat was geen toppertje.
Ook hebben we een keertje een literblik bier uit een automaat gehaald in Asakusa. :biggrin:

1 like

@ WizardOfOss het is best prijzig, klopt.
Hopelijk vind je iets in Oss, mocht je iets vinden kun je het me dan laten weten haha want ik kom namelijk ook uit Oss. :wereld:

Hoi Wizard,

Helaas na al die tijd heb ik nog steeds niets gevonden in Oss :slight_smile:
Maar nu wacht ik gewoon totdat ik weer naar Tokyo ga, dan blijft het ook wel lekker speciaal, het drankje hoor je ook wel daar te drinken haha voor mijn gevoel.

http://iwantcaffeine.com/img/ito-en-oi-ocha-japanese-green-tea-169-ounce-bottles-pack-of-12_3526_300.jpg

Namen weet ik niet, maar de keuze viel op appelsap of green tea.

:drugged: Als het gezellig móet worden, dan graag de sterk alcoholische (8-9%) varianten van

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“DefFWTzZK6Y” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Lekker spul inderdaad, zeker op een warme zomerse dag (ook in de lente of herfst…). En de variatie is sowieso eindeloos, al blijft de reguliere grapefruit-variant toch wel mijn favoriet. En kiwi, maar die zie je niet zoveel. En de gewone of de “Strong”, ach, ik zou ze naast elkaar moeten drinken om echt het verschil te proeven .

Maar volgens mij toch een drankje dat hier ook best in de smaak zou vallen. Dus wie durft…

Traditionele highball (met whisky dus) vind ik wel wat lastiger. De meest voorkomende variant in blik van Suntory vind ik niet zo, terwijl whisky an sich prima te drinken is, dus daar zal het niet aan liggen. Maar ook een paar keer een vers gemixte variant gehad, en dat is toch ook wel verrekte lekker.

Maar terug naar shochu, in het begin vond ik dat niet zo, maar ik heb dat in etappes toch wel leren waarderen:
[ul]
[li]De eerste keer was het mugi shochu, gemaakt van graan, en dat is niet mijn drank: een soort sake met weinig smaak en meer alcohol. [/li][li]Toen ontdekte ik chuhai, en ik was meteen om. Maar goed, daarbij is de smaak aardig gecamoufleerd. [/li][li] Vervolgens kwam ik in Kagoshima stomtoevallig in het Satsuma Shochu Matsuri terecht, ter viering van het nieuwe shochu-seizoen. Satsuma (een historische naam voor Kagoshima) shochu is gemaakt van zoete aardappel (imo), en dat geeft hem een veel karakteristiekere smaak dan mugi shochu. En dan puur of mizuwari (met koud water maar zonder ijs). [/li][li]En toen kwam ik in de winter in Akita terecht. En dan wil je geen koude drank, maar iets lekker warms. En dus was “imo shochu oyuwari” (aardappel-shochu met warm water) al snel m’n favoriete drankje. [/li][li]En nog een zijstap: eerder dit jaar kwam ik in Takayama ook nog mugi shochu met (koude) Ooolong thee tegen. Wellicht een hele gangbare variant, maar die was ik nog niet eerder op Engelstalige menu’s tegengekomen. En dat was toch ook wel een hele prettige combinatie… [/li][/ul]

Wat betreft andere alcoholische dranken uit Japan:
[ul]
[li]Sake (nihonshu) is een beetje hit-or-miss: sommige varianten zijn erg lekker, andere niet zo, en weer andere hebben nauwelijks smaak. Ik vind het wel leuk om brouwerijen te bezoeken en uiteraard het een en ander te proeven, en ik koop ook regelmatig een flesje of “cup” als souvenir, maar het is geen drank die ik snel aan een bar zou bestellen. [/li][li]Umeshu (pruimenwijn) is dan wel weer een favoriet, zeker warm is dat op winter-matsuri het superieure alternatief voor glühwein. Het is vooral de aparte mix van zoet en zuur die me bevalt. [/li][li]Awamori is uiteraard de verplichte keuze op Okinawa. Net als sake varieert de smaak (en het alcoholgehalte, ergens tussen de 30 en 60%…) ook sterk per variant, maar de meeste soorten bevallen me wel. Wel bij voorkeur mizuwari. [/li][li]Habushu (slangenwijn) zie ik meer als een rariteit. Smaakt op zich prima, al vraag ik me af of de slang daar daadwerkelijk aan bijdraagt. [/li][li]En dan zijn er uiteraard nog westerse dranken. Japanse whisky kan de strijd met Schotland makkelijk aan. Japans bier van de grote brouwerijen is prima maar niet heel bijzonder, tussen vele craft breweries zit nog weleens iets leuks. Japanse wijn kan ik goed hebben, maar de ervaring leert dat mijn wijsmaak meestal haaks staat op die van frequentere wijndrinkers… [/li][/ul]

Het verbaasd me telkens weer hoeveel nieuwe drankjes eruit komen in Japan!!

Een nieuwtje (denk ik :-)). In Japan is er ook een Coca Cola smaak perzik op de markt.
En deze schijnt heel lekker te zijn.

https://sociorocketnewsen.files.wordpress.com/2018/01/japanese-peach-coca-cola-coke.jpg?w=580&h=399

Ik gok dat het tandglazuurverbrijzelend zoet zal zijn, maar los daarvan klinkt het wel als een prima combinatie.

Maar mocht ik het bij een volgende trip tegenkomen, dan zal ik het vast proberen. Als het ergens te vinden is. Ik zag een paar maanden geleden nog een mooi filmpje over een andere bijzonder smaak van Coca Cola in Japan waar volop reclame voor werd gemaakt, maar bizar genoeg was die nergens te vinden. Zelfs niet in automaten waar nota bene die reclame op stond…

Overigens wat Japanse drank betreft, dit animeseizoen is er is er ook een serie die voornamelijk om drank draait: Takunomi. Helaas vooralsnog geen al te beste serie, en de eerste aflevering lijkt haast wel een reclamespot voor Yebisu. Maar goed, bij series die om Japanse drank of cuisine gaan ben ik meestal al snel tevreden…

Hoi WizardOfOss, bedankt voor de Anime tip.
Hopelijk komt deze Anime ook op Crunchyroll.

Die Cola variant doet me direct denken aan het Kitkat assortiment. Zou het met de cola ook die kant opgaan?

Dan wellicht nog eentje voor meer maagvulling: Ramen Daisuki Koizumi-san. Jawel, over ene Koizumi-san die gek is op ramen, en in de serie dus de ene na de andere (echt bestaande) ramen-ya bezoekt. En voor de zoetekauwen draait er nu ook een tweede seizoen van Dagashi Kashi, over de wereld van de Japanse snoep (maar geen Kitkat…). Maak echter niet de fout te denken dat Hakata Tonkotsu Ramens ook voornamelijk over ramen gaat, want hoewel het net als andere specialiteiten van Hakata regelmatig genoemd wordt speelt het geen rol van betekenis.

En tot slot nog twee actuele reisgerelateerde anime: Yuru Camp△ gaat niet geheel verrassend over kamperen, met ook weer echt bestaande bestemmingen in (vooralsnog) Yamanashi en Nagano. En Sora yori mo Tooi Basho zoekt het iets verder van huis, want draait om een stel schoolmeisjes die onderweg zijn naar Antarctica.

Nou WizardOfOss je bent naast een echt Japanse reiskenner ook nog een Anime liefhebber :biggrin:
Bedankt voor de tips!!

Klein beetje maar :ninja:

Ik kreeg overigens vandaag ook nog een live-action tip van een collega: Kantaro: The Sweet Tooth Salaryman.

Over Coke; dat merk is toch een beetje not done in Japan :paranoid: Misschien moeten ze een anime maken om het meer acceptabel te maken :unibrow:

@axelfoley. Inderdaad, de green tea is inderdaad heel populair :bier: