Java met 4 kinderen

In augustus dit jaar gaan wij met het gezin 3 meiden 14, 13 ,11 en een jongen 10 rondreizen. We landen Jakarta en vanaf daar weten we nog niet precies. Hebben vorig jaar ervaring opgedaan, gaat prima met allemaal een eigen rugzak. Kan nergens terug vinden of er bijv. een trein verbinding is van Bogor naar Bandung. We willen ook eigenlijk geen grote hotels maar dan wel weer graag een zwembad. En wat te doen met de kleding wat betreft de meiden want die lopen het liefst in in shorts met een hemdje, kan dat?
Weer iemand een lokale gids die bijvoorbeeld vervoer en wat trips voor ons kan regelen?
grt astrid

Er gaat geen trein van Bogor naar Bandung. Even in het Indonesieforum kijken, want die vraag heb ik een paar dagen geleden uitgebreid beantwoord. (Omdat ik met mijn telefoon typ heb kan ik even geen linkje plaatsen.)

Voor overnachtingen raad ik je aan om in de Lonely Planet te kijken, of op websites als agoda en hostelworld. Je kan als je wilt meteen online boeken.

Shorts en hemdjes zijn op Java voor volwassenen not-done. De meeste meiden van 13-14 beginnen ook al aardig vrouwelijke rondingen te krijgen, dus ik zou het niet doen. Het is behoorlijk respectloos op een overwegend islamitisch eiland als Java.

Mochten jullie je reis eindigen op Bali, dan zijn hemdjes geen probleem. Behalve in tempels dan. Vergelijk het maar met kerken in Europa: daar moet je ook gepaste kleding aan.

Treininfo: www.seat61.com
Hotels en meer info: www.travelfish.org (niet .com)
Volop lokale tourbedrijfjes per stad, ik zou het gewoon daar regelen.