Nog maar drie nachtjes slapen, en naar goed(?) gebruik nog volop aan het rommelen…
Het begin van de route staat vast: zowel de eerste overnachting in Tokyo als de busreis naar Toyama zijn niet meer kosteloos te annuleren. Voor de eerste nacht Toyama had ik echter nog een alternatief geboekt: een fancy hotel bij Tateyama, inclusief kaiseki-maaltijden (Hida-beef!). Duur grapje (het komt al niet vaak voor dat ik hotels boek waarvan de prijs in yen uit 5 cijfers bestaat, laat staan dat het eerste cijfer dan ook nog een 2 is…), maar dan wordt ik op m’n verjaardag wel een beetje in stijl wakker. Echter toch weer geannuleerd, want dat haalt ook elk beetje flexibiliteit uit de Alpine Route, en dat hotel zat sowieso wel echt in the middle of nowhere nog een paar kilometer buiten Tateyama. Wat nog praktisch had kunnen zijn (en mede een van de redenen om het te boeken) was dat er een directe bus van het hotel naar Murodo zou gaan, waardoor ik dus de verwachte extreme drukte zou kunnen vermijden, maar die bus bleek sowieso pas vanaf Golden Week te rijden…
Voor het einde had ik het eerder al wel over een slaapbus van Hamamatsu naar Tokyo, om zo het Kurayami Matsuri in Fuchu mee te kunnen pikken. Dat festival blijft staan, die slaapbus zoals het er nu uitziet toch niet. Ook dat zou de planning namelijk wel heel strak maken, de hele reis was ooit toch begonnen om dat Hamamatsu Matsuri, het zou dan toch lullig zijn als de weergoden niet meewerken en ik daardoor dat festival niet optimaal zou kunnen beleven. Daarom nu toch gewoon een extra nachtje blijven, en dan maar een keer duur doen met de shinkansen naar Tokyo. Daar nu eerst een hotel in Fuchu (in het verre westen van de stad) vlakbij dat matsuri, en dan de laatste nacht nog even verkassen naar Nippori, wat weer ideaal is met het oog op Narita Airport. En beide hotels beschikken over een onsen ![]()
Nu zit het schema zeker voor die laatste week al bomvol, maar toch zag ik nog wel wat interessants: een culinair festival nabij Nagoya, net als ik in die buurt zit. Eigenlijk toch te interessant om te laten schieten…
Trouwens bij het hotel in Macau nog een dingetje wat me eerst niet eens was opgevallen: je krijgt daar een smartphone met onbeperkt dataverkeer en bellen (binnen China) in bruikleen. Mooi stukje service!
Minder handig: Auto Shanghai had weliswaar een mooie Engelstalige website, maar de informatie wordt duidelijk steeds aangevuld. Nu had ik eerder dan ook wel gezien dat er eerst zoals gebruikelijk een persdag is. Daarna 8 gewone beursdagen. Nu een aanvulling: de eerste drie daarvan zijn “Trade days”, pas de laatste 5 dagen zijn publieksdagen. Op zich niet dramatisch, dan kan ik indien nodig altijd nog wel twee dagen gaan, maar op m’n oorspronkelijk geplande dag zou ik waarschijnlijk domweg niet zijn binnengekomen…
En uit de categorie praktisch: ik had uiteraard al m’n nieuwe camera, en daar heb ik ook twee reserveaccu’s bij. Enige nadeeltje: er zit geen losse oplader bij, je kan de accu’s alleen in de camera opladen. Met drie accu’s niet zo handig. Maar nu de ideale lader gevonden: een vrij compacte (zeer platte) lader die twee accu’s tegelijk kan opladen. En als bonus: ook via USB, dus bijvoorbeeld ook in een bus of vliegtuig, of middels een powerbank uiteraard. Die krijg je er bij de Pocket-wifi toch altijd al ongevraagd bij, komt ie wellicht ook een keer van pas…
Minder praktisch: aangezien het daar op de Alpine Route rond het vriespunt zal zijn was ik van plan een oude warme trui mee te nemen, die ik dan ook gerust gedurende de reis ergens zou kunnen achterlaten. Kan ik die beoogde trui toch maar nergens vinden. Nu ik er zo over nadenk: die trui heeft volgens mij begin vorig jaar tijdens de minder-koud-dan-verwachte winterreis dat lot al ondergaan :biggrin: