Ik hoor en lees altijd over de treinpassen in Japan en zeer weinig over de bus. Daarom lijkt het me zinnig om mijn buservaringen te delen. Als voorbeeld onze 22-daagse ‘standaard’ Japan reis. Op chronologische volgorde: Fukuoka, Nagasaki, Aso, Kumamoto, Oita, Fukuoka, Osaka, Kyoto, Hiroshima, Miyajima, Nara, Tokio, Fuji, Tokio.
In Fukuoka viel de keuze op een Noord-Kyushu treinpas (10.000 Yen) voor vijf dagen geldig (achtereenvolgend). De Noord-Kyushu buspas was toch te beperkt. Met de treinpas Fukuoka, Aso, Kumamoto, Oita en Nagasaki bezocht. Bijzonder waren de thematreinen Aso Boy, Kyushu Odan Tokkyu plus de Shinkansen (niet altijd mogelijk met JR passen). In verhouding tot losse tickets hebben we het geld wel uitgehaald, hoewel de funfactor met treinen onbetaalbaar is.
Voor de lange afstanden een buspas van Willer (10.000 Yen) aangeschaft, drie dagen geldig (hoeft niet achtereenvolgend worden gebruikt). Hiermee drie lange trajecten gedaan: Fukuoka-Osaka (nachtbus), Kyoto-Hiroshima (dagbus), Hiroshima-Tokyo (nachtbus). Deze route lijkt in eerste instantie niet logisch maar de overweging was om twee keer de nachtbus te nemen om tijd efficiënt in te delen. Ook met deze passen hebben we ons geld ruimschoots eruit gehaald.
Niet iedereen kan er tegen maar wij hebben twee keer de nachtbus genomen. Dat scheelt dus ook twee keer op een overnachting plus de magische ervaring dat je Japan wakker kunt zien worden. De busstations en tussenstops zijn overigens super luxe met sanitaire voorzieningen, eten/drinken (zelfs gratis thee, water), WiFi e.d. Na twee reizen Japan was ik al lyrisch over de treinen maar de busritten zijn me ook uitstekend bevallen.
Niet alles ging uiteraard per trein- en buspas. Het traject Nara-Kyoto v.v. was in ons geval praktischer (en goedkoper) met de treinen van Kintetsu dan die van JR. Tokyo-Fuji v.v. was juist handiger met de bus (dat vergde behoorlijk wat speurwerk ter plaatse). Verder vaak lokale dagpassen gebruikt en incidenteel een ritje afgetikt bij de chauffeur of controleur. De vulkaan Aso op hebben we gelift vanaf het gelijknamige dorpje, onvergetelijke ervaring!
Binnen Japan alles bij elkaar zo’n € 250 aan totale transportkosten. Valt mee toch? Sowieso goedkoper dan een kale twee– of drie weekse JR pas plus aanvullende transportkosten. Ik had van te voren uitgevogeld dat de buspas het geraamte is en dat de rest wel ter plaatse kan worden aangeschaft/bedacht. Op reis is flexibiliteit ook wel lekker. Voor mij is het telkens balanceren tussen wat praktisch, snel en goedkoop is. En comfort en veiligheid leveren in Japan nauwelijks problemen op.
Krijg hier weer een beetje de reiskriebels van, al is het alleen maar om te puzzelen met transport :biggrin: