Japan met de bus

Ik hoor en lees altijd over de treinpassen in Japan en zeer weinig over de bus. Daarom lijkt het me zinnig om mijn buservaringen te delen. Als voorbeeld onze 22-daagse ‘standaard’ Japan reis. Op chronologische volgorde: Fukuoka, Nagasaki, Aso, Kumamoto, Oita, Fukuoka, Osaka, Kyoto, Hiroshima, Miyajima, Nara, Tokio, Fuji, Tokio.

In Fukuoka viel de keuze op een Noord-Kyushu treinpas (10.000 Yen) voor vijf dagen geldig (achtereenvolgend). De Noord-Kyushu buspas was toch te beperkt. Met de treinpas Fukuoka, Aso, Kumamoto, Oita en Nagasaki bezocht. Bijzonder waren de thematreinen Aso Boy, Kyushu Odan Tokkyu plus de Shinkansen (niet altijd mogelijk met JR passen). In verhouding tot losse tickets hebben we het geld wel uitgehaald, hoewel de funfactor met treinen onbetaalbaar is.

Voor de lange afstanden een buspas van Willer (10.000 Yen) aangeschaft, drie dagen geldig (hoeft niet achtereenvolgend worden gebruikt). Hiermee drie lange trajecten gedaan: Fukuoka-Osaka (nachtbus), Kyoto-Hiroshima (dagbus), Hiroshima-Tokyo (nachtbus). Deze route lijkt in eerste instantie niet logisch maar de overweging was om twee keer de nachtbus te nemen om tijd efficiënt in te delen. Ook met deze passen hebben we ons geld ruimschoots eruit gehaald.

Niet iedereen kan er tegen maar wij hebben twee keer de nachtbus genomen. Dat scheelt dus ook twee keer op een overnachting plus de magische ervaring dat je Japan wakker kunt zien worden. De busstations en tussenstops zijn overigens super luxe met sanitaire voorzieningen, eten/drinken (zelfs gratis thee, water), WiFi e.d. Na twee reizen Japan was ik al lyrisch over de treinen maar de busritten zijn me ook uitstekend bevallen.

Niet alles ging uiteraard per trein- en buspas. Het traject Nara-Kyoto v.v. was in ons geval praktischer (en goedkoper) met de treinen van Kintetsu dan die van JR. Tokyo-Fuji v.v. was juist handiger met de bus (dat vergde behoorlijk wat speurwerk ter plaatse). Verder vaak lokale dagpassen gebruikt en incidenteel een ritje afgetikt bij de chauffeur of controleur. De vulkaan Aso op hebben we gelift vanaf het gelijknamige dorpje, onvergetelijke ervaring!

Binnen Japan alles bij elkaar zo’n € 250 aan totale transportkosten. Valt mee toch? Sowieso goedkoper dan een kale twee– of drie weekse JR pas plus aanvullende transportkosten. Ik had van te voren uitgevogeld dat de buspas het geraamte is en dat de rest wel ter plaatse kan worden aangeschaft/bedacht. Op reis is flexibiliteit ook wel lekker. Voor mij is het telkens balanceren tussen wat praktisch, snel en goedkoop is. En comfort en veiligheid leveren in Japan nauwelijks problemen op.

Krijg hier weer een beetje de reiskriebels van, al is het alleen maar om te puzzelen met transport :biggrin:

3 likes

Interessant verhaal!

Het is inderdaad vaak wat vanzelfsprekend om maar de trein te nemen, dat zal deels ook uit gemak zijn omdat ik nog geen routeplanner voor bussen ken die zo praktisch is als Hyperdia. Ja, die hebben nu ook wel een Highway Bus-zoekoptie, maar echt handig is die toch niet. Maar qua prijs is die buspas haast niet te kloppen, en al helemaal niet als je nog een paar hotelovernachtingen kan uitsparen.

Hoe druk zijn die bussen over het algemeen? Is vooraf reserveren toch wel aan te bevelen, of kan je desnoods net voor vertrek aan komen lopen? En hoe zit het met de frequentie?

Voor m’n komende reis zat ik er ook al wel aan te denken, hoewel ik nog volop aan het puzzelen ben over de route ben ik wel van plan me op een wat compacter deel van Japan te richten, en dan is een JRP zeker niet automatisch zo heel aantrekkelijk. Wellicht gewoon maar eens proberen…

Voor mij was het ook een probeersel hoewel ik de Japanners hoog heb zitten als het gaat om vakmanschap. Kan me geen stuur- of remfout herinneren van de buschauffeurs (heb zelf rijbewijs D). De bussen lijken wat meer gericht op de interne Japanse markt. Heb geen buitenlanders gezien, op twee Indiërs na dan. Ik kan niet anders dan concluderen dat de Japanse regering de buitenlandse toeristen vooral in treinen wil stoppen.

De Willer bussen waren niet druk als in volgeboekt of sardientjes in een blikje. Er is genoeg beenruimte, hoewel ik (1,85) de zitting van de Relax klasse voor de onderrug wat aan de korte kant vind. De lampenkap zoals boven op de foto vind ik geniaal, het isoleert geluid en licht. Net als in een vliegtuig heb je een schermpje, waardoor het een soort economyplus/business class ervaring wordt.

Het is lastig om specifiek te zeggen wanneer je moet boeken. Het is mij telkens gelukt om één, twee dagen van te voren online te boeken en stoelen te kiezen. Herinner me dat de weekenden iets drukker zijn. Met een buspas is reserveren vereist en je kunt alleen standaard en relax klasse kiezen. Qua frequentie hangt het af van de lijn.

Online kaartjes kopen bij Willer kan ook en dan luidt de algemene regel: hoe eerder, hoe goedkoper, hoe meer keuze. Herinner me dat op een gegeven moment de prijs van een enkeltje bijna evenveel is als een 3-daagse buspas. Wat dat betreft kun je je afvragen of last moment boeken zonder buspas altijd verstandig is qua prijs. Er zijn zelfs nog een paar luxueuzere klasses dan de Relax klasse waar je logischerwijs extra voor betaalt.

Lokale/regionale lijnbussen zijn uiteraard een andere verhaal. En de touringcars tussen Tokyo en Fuji hadden iets weg van een semi lijndienst als je ziet hoe frequent die rijden. Heb nog een uitdraaitje van tijden en tarieven, nadeel dat alles in het Japans is. Na doorvragen blijken er diverse tarieven zijn. Uiteindelijk zag ik van hetzelfde perron overigens ook bussen van JR en andere aanbieders.

Het leuke van de highway bussen is trouwens dat ze (net als de trein) stipt op tijd vertrekken en op de een of andere manier op tijd aankomen. Ik verdenk de chauffeur op de lijn Hiroshima-Tokyo van express langzaam rijden om maar precies op tijd aan te komen… En serieus, waag het niet om 1 minuut later dan de vertrektijd te komen… In Kyoto moest ik uit de Lawson een sprintje aanzetten a la Usain…

Afsluitend: de Hyperdia is qua busaanbod inderdaad compleet ruk. De busmarkt in Japan schreeuwt om een Hyperdia, dus Wizz, als jij nu eens een platform gaat ontwikkelen :biggrin: