Japan Europe Highschool Exchange help

Hallo iedereen,
Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik deze zomer met een beursprogramma 5 weken naar Japan ga. Nou heb ik al aardig wat kennis van het land en de cultuur aangezien ik al heel lang gefascineerd ben door het land. Maar nu wou ik graag wat tips van ervaren reizigers waar ik vooral om moet letten dat ik meeneem, of waar ik rekening mee moet houden etc. Nu zal ik nog wel te horen krijgen wat ik allemaal moet meenemen, maar een beetje hulp van ervaren mensen kan geen kwaad toch? :slight_smile:

bedankt voor het sarcasme, maar daar heb ik niet zoveel aan he :dag:
volgens mij stelde ik toch een redelijk normale vraag?
Bovendien heb ik zo ongeveer dit forum al doorgelezen, maar daar staan verder geen tips in voor jonge personen (ik ben 16) die op reis gaan.
Bovendien heb ik al zo’n 4 reisgidsen doorgekeken, maar een reisgids is heel wat anders dan advies van iemand die het al een keer heeft meegemaakt toch?

Niet teveel van aantrekken, bkkflyer is een prima bron van informatie, maar diplomatiek antwoorden is niet zijn sterkste kant. Maar hij heeft wel ene punt, je stelt een heel algemene vraag die al wel vaker is langsgekomen hier.

Japan is een modern land, minimaal gelijkwaardig aan onze westerse samenleving, alleen anders. Daarom is het vrij simpel: wat je niet bij je hebt kan je nagenoeg altijd ter plekke aanschaffen, al dan niet in een net iets andere vorm. De enige zaken die echt lastig zijn: deodorant (doen ze in Azië niet aan), zonnebrand (hoger dan factor 4 (vier!) heb ik nog niet gezien), en schoenen groter dan maat 45. Mocht je nog cadeaus voor locals zoeken, in Japan is het gebruikelijk snoep o.i.d. te geven, en stroopwafels vallen zeker in de smaak.

Nadeel van zo’n moderne samenleving is uiteraard wel dat het niet echt goedkoop is, al liggen de prijzen over het algemeen nog wel onder het Nederlandse prijsniveau.

Voor de rest: lees inderdaad die reisgidsen goed door, probeer wat van de taal op te steken, en laat je verder verrassen. Japan is een prachtig en ondanks de taalbarrière vrij makkelijk land, daar ga je je zeker vermaken.

1 like

Ben het op alle punten eens met Wizzard. Japan is een prachtig en fascinerend land. Ik was 25 (in 1979) toen ik er voor de eerste keer eigenlijk geheel onvoorbereid naar toe ging, maar kon me er direct goed vermaken. Een kleine aanvulling: geef nooit fooien. Japanners voelen zich dan snel beledigd en zelfs de laatste Yen wisselgeld krijg je terug. Ik neem aan dat je daar naar een school gaat en dan zul je direct vele vrienden hebben! Ben je op zondag in Tokio, ga dan zeker even naar Yoyogi park waar alle jongeren dan bijeenkomen en maak ook daar gemakkelijk vrienden.

Geniet ervan!

1 like

Ok, heel erg bedankt voor de reacties! Die kleine dingetjes als deodorant etc. wist ik nog niet en is toch echt wel handig om te weten. Verder klopt het inderdaad wel dat ik een wat algemene vraag stel, maar ik kan wel wat meer proberen te vertellen;
Ik heb me via de Japanse ambassade in Den Haag ingeschreven voor het Japan Europe Higschool exchange programme en ik ben samen met nog een nederlander uit meer dan 100 mensen uitgekozen voor een complete studiebeurs deze zomer. De eerste week zal ik waarschijnlijk in Tokyo taalllessen krijgen met nog een stuk of 40 andere Europeanen. De 3 weken daarna verblijf ik in een gastgezin en de laatste week reizen we van stad naar stad om de hoogtepunten te bekijken.
Nu weet ik gelukkig al redelijk veel over het land en kan ik me met de taal ook goed redden, maar aangezien ik uberhaupt nog nooit echt een grote reis heb ervaren wou ik gewoon graag wat tips van mensen met ervaring :slight_smile:

Het is, denk ik, een geweldige kans. Het schooljaar loopt in Japan van april tot april en juni is dus het eerste trimester. Ik vraag me af of je ook zo’n mooi schooluniform krijgt. De Japanse studenten van 12 tot 18 jaar lopen hier doorgaans in, maar ik vraag me af of er ook een in jouw (Europese) maat zal zijn. In je “gewonde” kleren val je anders wel op. De foto’s hieronder zijn van afgelopen juli.

Ja ik heb er echt heel veel zin in :smiley: Maar er zijn altijd nog een paar dingen die ik niet weet en ook niet kan weten zonder in Japan geweest te zijn. Ik heb maat 44, maar ik neem sowieso 3 paar schoenen mee. Over de schooluniformen maak ik me wel enigzins zorgen aangezien ik 1,85 ben… maar ik laat het gewoon over me heen komen.
Die foto’s zien er trouwens wel heel leuk uit! Maar het lijkt inderdaad alsof er geen 16 jarigen zijn van mijn lengte :stuck_out_tongue: