Naar Japan toe: advies, tips en hulp

hallo,

ik wil graag tips, hulp en advies…

ik begin overmezelf…
ik ben een student (“was” student komt de verhaal nog) van 22…aan me rechter oor ben ik licht slechthorend dat ik door taxi ongeluk kreeg op mijn 14de…ik ben gaan studeren in ROC Eindhoven voor handel & marketing, mijn droom was, (sinds mijn 17de) dat ik na mijn diploma behalen naar japan te gaan en dan een eigen zaak te beginnen, maar omdat ik op het laatste moment geen werkplek kon vinden voor 2 maanden tot het examen…moest ik stoppen, hoewel ik al 1 jaar gewerkt had bij erkende leerbedrijf…maar de opdracht van school was dat je binnen 1,5 jaar in 2 verschillende bedrijven moeten gewerkt hebben zodat je ook gemakkelijk en zelfstandig in andere bedrijf kunt werken…helaas kon ik mijn 2de bedrijf niet vinden, dus ben ik genoodzaak te gaan stoppen “that’s a shame”…ik had nog 1 module te gaan en dan had ik diploma in mijn zak…maar helaas…dat was dus eergisteren…dus ik was radeloos en gefrustreerd dat ik mijn doel niet kon bereiken en naar japan te gaan…tot dat ik hoorde dat er in japan leraar engels te kort is…toen had ik de hoop niet opgegeven…ik ben zelfs kei in engels en had wel wat japans geleerd afgelopen 3 jaar…maar nog geen cursus gevolgd dus mijn kennis is niet zo goed…dus ik ben van plan om mijn engels (zowel meschien japans als het meschien veel beter is) te verbeteren door avond cursus in VU Eindhoven (volks universiteit Eindhoven) dus als ik diploma haal van engels zowel japans dan overtuig ik die mensen dat ik echt cursus heb gevolgd en diploma behaald heb…

waarom ik perse japan heb gekozen is…ik ben erg gek op kunst, historie, de cultuur, de sakura bloom, de mensen met respect…dat wij in nederland niet kennen…ik wil niet heel mijn leven in nederland in dezelfde straat, huis, steden gaan meemaken…ik zoek nieuwe uitdaging, iets nieuws, dus mijn ogen zijn op japan gericht en toen werd ik verliefd op dat land…het is gewoon ongelooflijk…ben 1x geweest voor vakantie reis van 3 weken…en heeft me erg goed bevallen…

maar nu denken jullie vast, “ja en? ga dan ervoor!”
nou, ik weet niet hoe ik het moet aanpakken, ik zou best een stap voor stap regeling doen wat ik allemaal moet doen…
hoe moet ik zoeken dat er een school is dat leraar engels willen hebben
?
hoeveel geld moet ik bij elkaar rapen om voor een poosje onderdak te kunnen leven…of biedt de japanse regering mij tijdelijke onderdak tot dat ik mijn salaris krijgt? hoe moet ik visum aanvragen? enzovoort…ik zou erg op prijs stellen als ik hulp zou krijgen van leden die meer informatie weten en mij daarbij helpen…
wie kan mij hierbij helpen?

alvast bedankt,

met vriendelijke groeten

Yon

Japan neemt alleen leraren engels aan die native speakers zijn, dus tenzij je dat bent, maak je erg weinig kans om aangenomen te worden.
Als dit je al lukt, zijn er nog 1.000 wachtenden voor je, aangezien Japan een ontzettend populaire bestemming is voor dit soort werk.

En je solliciteert bij een school, niet bij de regering, dus de school moet in jouw behuizing voorzien. Vaak krijg je een relatief laag salaris, maar leef je op de ‘campus’ met andere leraren en eet je in de schoolkantine en leef je op school.

misschien kun je beter eerst even naar je Nederlands kijken (en verbeteren) voor je je concentreert op lesgeven in een taal die niet je moedertaal is. (ik neem aan dat je NL bent)

okey salaris is dan laag, maar daar ga ik niet op uit zolang ik maar voldoende verdiend om mijn leefkosten te kunnen betalen.

neej ik ben een turk die heel mijn leven in nederland heeft gewoon:nod:

Sorry, kun je mij uitleggen waarom hij zijn Nederlands moet gaan verbeteren, als hij Engels wil gaan geven in Japan? Ik zie absoluut het nut niet om Nederlands te gaan leren?

Misschien kun je beter eerst nadenken voordat je conclusies trekt.

Yon een geweldige uitdaging om in Japan te willen gaan wonen en werken ! Zeker niet opgeven !!

Je kan kijken op www.japan-guide.com onder “living” staat heel veel praktische informatie over wonen en werken in Japan en links etc.

Wat ik wel weet is dat ze in Japan echt heel graag Engels willen leren en hier veel leraren voor nodig hebben. Ze hebben zelfs Engelse les op tv !

Er zijn in Japan ook speciale cafe’s (weet zo even niet meer hoe ze die noemden) waar op een aantal dagen in de week op bepaalde tijden mensen zitten die Engelse les willen geven . Japanners komen hier met bosjes op af en betalen per uur! Ze zitten dan met een paar mensen aan tafel en leren Engels door praten en vragen te stellen. Echter hier hebben ze een tekort aan !

En volgens mij als je Engels uitstekend is (ookal ben je geen native speaker) kom je ook wel aan de bak want ik kwam ook een Duitser en een Nederlander tegen die gewoon daar Engelse les geven hoor !

Succes !

Aangezien de reus China wakker aan het worden is,zoeken ze Engelse leraren met de hoop.Als Japan een moeilijke deur blijkt te zijn,probeer eens eerst China om wat ervaring op je cv te pennen en zo de deur lichter te maken richting Japan.

Is China dan makkelijker te bereiken qua les geven dan Japan? :chin:

Ik vraag het gewoon uit nieuwsgierigheid :biggrin:

maar ik ben weg van japan:D china is me te communistisch maar japan heeft me gewoon mijn hart gestolen en dus moet ik daar zoeken:paranoid::dope:

hartelijk bedankt Elfje
you are making my will and soul burning even more:chin:
en trouwens waar bent u nou? aangezien u net zei dat er duitsers en nederlanders zijn die leraren zijn…bent u ook in japan?
domo arigatou gozaimasu:chin:

Ik ben nu gewoon in NL hoor maar ben een paar keer in Japan geweest en toen ben ik ze tegen gekomen. (Maar ben van plan om snel weer een keer naar Japan te gaan in ieder geval !)

Je moet gewoon altijd je dromen volgen en je niet laten weerhouden door obstakels of mensen met een andere visie ! Succes !

inderdaad:tongue: ik zal/zeker doen…allleen effe flink sparen, want ikga emigreren naar japan