Jakarta, Surabaya-tips voor wat nog meer te zien/doen?

Zo-de vluchten zijn nu geboekt-heen naar JKT, terug vanaf SUB (vanwege veel goedkoper met AirAsia). Heb zoals verwacht mag worden het huiswerk gedaan-nog 3 reisgidsen nagelezen-maar dat waren nog oude van de laatste reizen zo’n 10 jaar terug.
Ik zou graag wat leuke tips zien om wat nog te doen/zien in deze 2 grote steden.
Jakarta-Ibu Kota-de normale sights al gedaan, zoals Monas, Museum, Oude stad=Kota met de haven met die bugis-boten, sjoppen in Blok M (geloof ik), dagje Bogor. Maar veel anders schijnt er eigenlijk niet te wezen.
Surabaya-ben ik ooit een dagje geweest vanaf Malang en later nog eens in transit. Heeft niets aan herinnering achtergelaten. Reisgidsen zijn ook nogal schamel in hun tips.
Wat andere tips-zoals iets als Jeans STreet in Bandung (met die gevels-bestaat dat eigenlijk nog?), een leuke goede Dangdut-tent, een nieuw museum dat interessant is, of als bvb dat plein/Padang in Malang om wat te zitten en kletsen-allemaal prima.

Je Zus nog aan toe.
Jakarta heeft verschillende toeristiscche atracties.
Historisch , cultureel , toeristisch en bruisende night life (deze laatste weet ik weinig van).
Er zijn andere museums zoals de Textiel museum , de oude Stadhuis , De Pasar Ikan ( oude vismarkt) met oude Nederlandse " forten" en pakhuizen.
Diverse foodcourts om de Indonsische keuken te proeven , en wil je iets speciaals , dan heb je veel speciale restaurants , niet alleen Indonesische keuken maar ook van andere werelddelen.

De Taman Mini Indonesia , " Indonesische Maduro Dam" ( 10 tallen keren groter) , de Malls (Luxe winkelcentrums) , de DuFan ( grote en moderne pretpark ) , Golf clubs voor liefhebbers van golf , de Kunstenaarsmarkt etc.

Als je die wil bekijken heb je een paar dagen nodig , gezien de afstanden in Jakarta.
Reisboeken van 10 jr geleden is echt oud en achterhaald.

De jeansstreet Cihampelas is een oude verlopen straat waar veel goedkope (met de nadruk op goedkope) Jeans en T shirt werd verkocht.
Vroeger was het “in” , zeer bekend bij de Nederlanders.
Ik zou het als een Beverwijkse markt level zien .
Voor Belgische lezers Beverwijk is een " zwarte markt" in Beverwijk .

Tegenwoordig moet je naar de outlets winkel gaan in de Jln Ir Juanda en omgeving.
De beste was in Jalan Riau ( Martadinata) .

Surabaya ben ik niet zo bekend .Ben een paar keren geweest , maar als toerist en familiebezoek.

Mss kan iemand anders dat beter doen.

surya-je sis dus-,je noemt al die dingen als baru die ik dus al terlalu heb gezien en genoemd-er blijft weinig over. Als iemand al 5 keer eerder in Indo is geweest zijn pasars en foodcourts en shoppingmalls (die we alle 3 hier in BKk in optima forma in alle soorten en maten hebben)-nou niet zo’n grote nieuwe attraksie meer. Misschien kan ik eens gaan kijken hoe de Indo Carrefour verschilt van de Carrefour hier.

Uiteraard heeft Bangkok een grote(re) Shopping Mall , en Bangkok kan je min of meer vergelijken met Jakarta ( chaotisch, veel stof en een 24 uur economie.(ben in de jaren 80-90 een paar keren geweest , met een paar dagen stop over).Mijn kennis over Bangkok is dus verouderd .

Ik heb de nieuwe Malls van jakarta genoemd omdat je over sjoppen in Blok M hebt geschreven.In de jaren 80-90 ging ik ook in Blok M (Pasar Raya) " sjoppen" . Nu kom ik even “kijken kijken niet kopen” in Pasar Raya .
Koffie drinken en eten bij de foodcourts.

En ook over Cihampelas , de “jeans street” . Op grond daarvan dacht ik dat je al een tijdje niet geweest bent.Want " iemand" gaat naar Cihampelas , uitgezonderd toeristen die de ontwikkelingen vwb shopping gebeuren in Bandung niet hebben gevolgd.
Voor mij is Cihampelas een soort veredelde Waterlooplein in Amsterdam.
Dit qua de kwaliteit van de jeans.

In Bandung heb je de “outlets” met branded merken , de 2 (relatief )grote Shoppings Mall. Paris of Java en BSM = Bandung Super Mall .

Mijn ervaring is over het algemeen hetzelfde, heel Indonesië is een grote vuilnisbelt.:slapen:

Ome Jaak , kan je voorstellen hoe Bandung einde jaren 50 was ?
Toen had je nog geen eenrichtingsverkeer , niet zo druk .Nog niet zo veel auto. En nog koel.
Je moet echt warme jack aandoen, zo koud is het.

In de sayap Dago (Bandung Noord ) , heb je nu nog steeds “rumah Belanda’s”(Hollandse herenhuizen) , in zo’n laan met hoge bomen links en rechts. Het is nog steeds goed toeven daaro.

edit

http://profile.ak.fbcdn.net/object2/775/116/n250110284134_2232.jpg

Zonder woorden; kort en duidelijk:vak02:

Rumah Belanda (zonder 's) Massage inbegrepen?:smiley:

Blijf je aan de gang met je reclamespam…:wacko:

Voor java tips en ideeen, zie

Java-indonesie

:chin: :lol:

Voor zover ik het kan overzien de minst commerciele pagina over indonesie en eilanden op een comerciele startpagina. De andere pagina’s over indonesie en eilanden op die startpagina zijn van verre te zien bagger.

Voor meer algemene tips en ideeen ga naar de bieb of naar een boekhandel:D

Ik zie dat ik te laat ben :slight_smile: (misschien eerder moeten kijken) maar wie weet dat een andere zoekende reiziger nog iets aan mijn tip heeft:***

ik ben zelf 4 maanden in surabaya geweest voor een stage in het dokter Soetomo ziekenhuis.
Persoonlijk vond ik de stad niet heel geweldig en zijn we tijdens deze trip veel buiten surabaya geweest.
Wat ik persoonlijk wel heel indrukwekkend vond is het eiland Madura vlakbij surabaya. Nu ben ik er in 2007 geweest en moesten we per boot. Nu is er een brug en schijn je er eenvoudig met openbaarvervoer / taxi te kunnen komen.

In 2007 was het nog heel rustig, en echt nog achter in de ontwikkeling tegenover de drukke stad surabaya. De toeristen waren daar niet, en je had hele stranden zo ongeveer voor jezelf. Mits de lokale bevolking geen hoogte had gekregen van de blanke zonnende/zwemmende toeristen wat dat is ook voor hen een attractie.

Surabaya zoo staat “hoog” aangeschreven als toeristische atractie. Echter zijn dit hokjes volgestopt met beesten. Waar er in nederland 5 in een kooi zouden zitten zitten er daar 20 in (althans in 2007).
Als je houdt van winkelen vind ik Tungjungan plaza wel leuk! Erg groot, en toen ik er was, nog niet af.
Een andere tip het sigarettenmusuem, waar de dames nog iedere dag met de hand sigaretten maken “house of sampoerna”.
Aan zee staat ook nog een tempel, wij hebben die destijds op één of andere manier niet gevonden, maar van andere reizigers heb ik foto’s gevonden dat ze het wel gevonden hebben.
Er is ook een nederlandse oorlogsbegraafplaats, kwam ik achter op de pasar malam in den haag, hier ben ik destijds ook nog niet geweest. De poort is altijd gesloten, maar als je aanbelt mag je altijd binnen (is ons verteld).

Nou veel plezier in ieder geval nog de laatste tijd van je reis! En wie weet lees je dit berichtje nog op tijd!

Wij gaan in oktober voor 3 weken (te kort…) terug en zullen ook nog een keer surabaya aan doen.