Ik wil van 1 mei tot 10 mei van Jakarta naar Denpasar gaan, is dit mogelijk zodat ik ook nog wat van de cultuur mee krijg of is dit te gehaastig en raden jullie mij aan om deze tocht te maken of alleen 10 dagen op bijvoorbeeld Denpasar te verblijven. (is mijn eerste vakantie alleen en wil een beetje backpacken) wie kan mij helpen?!
Ik zou sowieso niet in de stad Denpasar blijven. Wanneer je op de kaart kijkt zie je dat het vliegveld een stuk ten zuiden van de stad ligt.
Je hebt een dag of 10, je zou kunnen kiezen om een paar dagen in midden Bali te blijven (bv Ubud) en daarvandaan wat uitstapjes te maken naar rijstvelden, vulkanen en tempels. De overige dagen kun je aan de kust verblijven en bv snorkelen of duiken.
Ik raad je aan eens een reisgids door te bladeren zodat je weet wat overal te doen is. Op m’n website www.ikreis.net staan ook veel reisverslagen en foto’s, en zo zijn er meer site. Google en wikitravel kunnen ook behulpzaam zijn. En natuurlijk de vele info die in andere draadjes op dit forum staat…
Succes!
Dank voor de snelle reactie, ik denk dat ik dan toch van Jakarta naar Denpasar ga reizen als ik daar ben. is dat denkt u te doen in een dag? Leuke blog trouwens! die ga ik zeker gebruiken!
Reizen van Jakarta naar Denpasar is zeker te doen in een dag, met het vliegtuig. De vlucht duurt anderhalf uur en er is keuze uit een groot aantal verschillende maatschappijen.
Als je met ‘reizen’ bedoelt om over land te reizen, dan is het antwoord “nee”. Er bestaan rechtstreekse bussen, die duren vanaf het busstation in Jakarta tot het busstation in Denpasar zo’n 30 uur (als het mee zit).
Als je tien dagen hebt en eigenlijk zowel wat van Java als van Bali wilt zien, dan kun je ook een vlucht op een andere route kiezen. Neem bijvoorbeeld eerst een kijkje in West-Java en vlieg dan van Bandung naar Denpasar. Of vlieg van Jakarta naar Surabaya, bezichtig de vulkanen van Oost-Java en neem dan de boot naar Bali.
Als je voornamenlijk met de trein over land gaat ben je meer dan 24 uur onderweg zie: Train travel in Indonesia | Trains Jakarta-Surabaya, ferry to Bali. Wat kosten betreft is vliegen niet duurder. Op 1 mei vlieg je voor 40 euro van Jakarta naar Denpasar…
Java is van West (Jakarta) naar Oost (de oversteek naar Bali) zo’n 1.200 kilometer dus vergis je niet in de afstanden. De hoofdweg is over het algemeen redelijk tot goed maar je zal gemiddeld per auto niet meer dan 40 km per uur kunnen afleggen. Java is een van de dichtstbevolkte eilanden ter wereld (zo’n 110 miljoen inwoners op een oppervlakte van ongeveer 3 maal Nederland!). Als je zo snel mogelijk probeert te reizen zal je toch 2 a 3 dagen nodig hebben om Java te doorkruisen (vergeet niet dat je ook nog met de boot naar Bali moet oversteken wat toch ook een aantal uren in beslag neemt). Vliegen is dus eigenlijk de enige optie. Als je 10 dagen vakantie hebt en dit je eerste keer naar Indonesie is zou ik zeker eerst naar Bali gaan. Java kan je een andere keer (als je meer tijd hebt) doen.
Ik ben het helemaal met je eens Villa Ditya, maar ik wilde toch nog even reageren. Je onderschat Java namelijk nog behoorlijk. Bij de volkstelling van 2010 woonden er al 136,5 miljoen mensen op Java. Met een bevolkingsgroei in Indonesië van meer dan een procent per jaar kom je dan nu op zeker 141 miljoen mensen. Sorry voor dit off topic bericht.
Voor martijntjes: Ik denk dat alle antwoorden zo wel duidelijk genoeg zijn; kies voor het vliegtuig. Van Jakarta naar Denpasar kun je vliegen met Garuda Indonesia, Lion Air, AirAsia, Citilink, Merpati en Sriwijaya. Garuda is gewoonlijk de duurste optie, maar ook de beste. Lion, AirAsia en Citilink zijn alle drie wel aan te raden budgetmaatschappijen.
Wat misschien nog wel mogelijk is, is om van Jakarta te vliegen naar Yogyakarta de 1e dag (Air Asia? Is vrij goedkoop). Van Yogyakarta kan je gemakkelijk via een reisbureau op 1 dag de Borobudur en de Prambanan bezoeken. Daarnaast heb je er vele bureautjes waar je een trip kan regelen naar de Bromo vulkaan en waarmee je met een bus/boot vervolgens doorreist naar Bali (Lovina of Kuta, zou dan kiezen voor Lovina). Dit is een 2-daagse trip (3-daags met Ijen erbij) Op die manier kan je bijvoorbeeld 4 dagen Java doen en de overige 6 dagen doorbrengen op Bali.
Het is misschien iets meer reizen dan dat je alleen naar Bali zou gaan, maar geeft je denk ik wel meer een ‘backpack’ gevoel.