Izakaya Yokoso! - De plaats om lekker over Japan te kletsen

Tsja, why am I not surprised? Kwalijke zaak uiteraard, maar ik vraag me af of het überhaupt mogelijk zou zijn op volkomen eerlijke wijze het evenement binnen te halen. De Spelen an sich zijn een geweldig evenement, dat heb ik in 2012 tijdens m’n weekendje Londen ook zo ervaren, maar alles eromheen stinkt behoorlijk.

Nou, hier heeft de twijfel ook toegeslagen: ik had reeds voor m’n vorige trip afgelopen najaar al twee weekjes vrij in februari aangevraagd, met als doel wederom een wintertrip naar Japan. Door omstandigheden op het werk had ik die hele vakantie eigenlijk al uit m’n hoofd gezet, echter nog niet formeel afgemeld op het werk. En nu blijkt dat het eigenlijk misschien juist wel praktisch is als ik nu weg zou gaan, in april of mei zou dat lastiger zijn.

Dus nu de grote kwestie: stap ik over twee weken in het vliegtuig of niet? En dan Japan, of toch eens iets anders. Weliswaar was Japan dus al wel het oorspronkelijke idee, maar ik had nog niks concreet gepland, en iets anders zou natuurlijk ook weleens leuk zijn. Taiwan, Zuid-Korea, of wellicht weer eens een hele andere kant op. En dan wellicht maar een week, of toch gewoon de volle twee geplande weken? Het zal duidelijk zijn: het vakantievirus heeft al wel toegeslagen, maar weet nog niet helemaal wat het wil…

Je hebt zo gezegd een luxe probleem.
Keuzes maken in het leven,niets moeilijker dan dat.
Succes met kiezen.

Voor ons is het aftellen,nog 8 weken.

Ik weet het, maar ook luxe-problemen kunnen best een uitdaging zijn :biggrin:

Volgens mij denken ze bij de douane in Japan: dat gezicht hebben we al veel vaker gezien! :biggrin:
Kennen ze jouw nog niet bij voornaam als je weer voor de douane-balie staat?

Heheheh…

Het scheelt dat ik het nog wat afwissel, Narita, Haneda, Kansai, Fukuoka. Maar het verbaast me inderdaad wel enigszins dat ik er nog nooit vragen over heb gehad. Voorheen vreesde ik vooral vragen over het Noord-Koreaanse visum in m’n paspoort, maar inmiddels zouden de 7 (zeven!) Japanse entry-stickers toch meer vragen moeten oproepen. En ook steeds als toerist, wat toch minder gebruikelijk zal zijn dan als zakenreiziger.

Zit overigens in plaats van Japan ook wel an iets totaal anders te denken: m’n laatste bezoek aan New York was ook alweer in 2005. En eens even gezocht, ook in Manhattan zijn tegenwoordig nog wel acceptabel geprijsde hotels te vinden (hartje Chinatown, dus toch een beetje Azië…). Alleen ben ik er wel een beetje bang voor wat de Amerikaanse douane van zo’n Noord-Koreaans visum zou vinden :ninja:

Ik weet wel dat ze in bepaalde landen in het Midden-Oosten mensen weigeren omdat ze een visum-stempel van Israel in hun paspoort hebben.
Als radio-zendamateur in Israel was of is het nog steeds verboden om met andere zendamateurs in bepaalde landen te communiceren.

Ach zouden ze je dan aanzien voor een spion omdat je toevallig een keertje in Noord-Korea bent geweest?
Ze kunnen je hooguit een paar extra vragen stellen bij de douane in de USA.

Ik denk dat ze in Japan niet zo moeilijk doen als jij al 7 keer in- en uitgelopen bent…:chin:
Je steunt toch de economie van het land met jouw bezoeken.
Las wel dat de uitgaven van toeristen in Japan weer aardig gestegen waren.
Vooral uit landen rondom Japan.

Drie keer raden wat de eerste stempel in m’n huidige paspoort was: inderdaad, Israël…

Maar wat betreft de VS, op zich verwacht ik ik ook wel dat het allemaal wel los kan lopen. Maar ik heb toch ook al eens gehoord van iemand met een Iraans visum die toch een paar uur lang ondervraagd is, van enig begrip dat je zo’n land gewoon als toerist kan/wil bezoeken was toen geen sprake. En dat zijn toch minder prettige ervaringen. Ik ben overigens met dat Noord-Koreaanse visum in m’n paspoort al wel naar Zuid-Korea geweest, maar volgens mij hebben ze dat bij binnenkomst toen niet eens gezien. Bij vertrek echter wel, je zag die douanier echt even verschieten. Hij zei verder niks, maar de blik op z’n gezicht sprak boekdelen…

Maar ik las inderdaad dat ze afgelopen jaar net niet de 20 miljoen toeristen gehaald hebben, aan mij heeft dat in ieder geval niet gelegen :biggrin:

Op dit moment hebben ze toch al meer wantrouwen bij de douanes omdat er zoveel gedoe op de aardbol is.
Maar als jij je normaal gedraagt zal het niet zo’n vaart lopen dat ze je weigeren om toestemming te krijgen het land in te gaan.
Die douaniers hebben een neus voor zaken die ze niet vertrouwen, vooral die al wat langer meelopen.
Wij hebben nog nooit geen gedoe gehad bij de douanes.
Soms is het wel een lachwekkend gedoe hoe het daar soms toegaat; moet je maar eens met de Trans-Mongolië gaan.
En dan vanuit Rusland de grens naar Mongolië passeren, dat is helemaal een poppenkast.

Zo, vanochtend de knoop doorgehakt: toch weer Japan. Vertrek volgende week zaterdag naar Sapporo, om dan in twee weken met het zwaartepunt op het noorden van Tohoku af te zakken naar Tokyo.

Weliswaar de afgelopen dagen nog flink zitten puzzelen en twijfelen. In Harbin is ook een indrukwekkend ijsfestival maar om zonder visum China in te mogen zou ik binnen 72 uur door moeten vliegen naar een ander land, en met elk een beetje leuk vervolgplan werden de vluchten dan peperduur. En ook in Zuid-Korea zouden er de nodige winterfestivals moeten zijn, maar door gebrek aan winterse omstandigheden zijn er al een aantal afgelast. En nog wel even aan Noorwegen zitten denken, eens een keer iets heel anders, maar op zo’n korte termijn een rondreis plannen door een land wat ik totaal niet ken vond ik toch niet zo’n goed idee. En ook binnen Japan wel wat getwijfeld, in eerste instantie had ik een begin in Tokyo met dan met een omweggetje door de Alpen richting Niigata en verder naar Akita in gedachten, maar uiteindelijk leek dit me toch de leukere optie.

Yeah,leuk!!! Mooi vooruitzicht.

Sapporo,daar moeten wij ook nog eens heen.Maar wat mij betreft absoluut niet
in de winter! Ik vind sneeuw en ijs helemaal niet leuk.

lekker vooruitzicht!
Ik moet nog twee maandjes wachten…

Dat is snel beslist!>>>

We wachten nog even 7 weken tot het iets warmer is.:ninja:

Het is inderdaad erg kortdag, en dat is toch ook wel mede de reden dat het toch ook weer Japan is geworden: puur gemak. Ik weet waar ik aan toe ben, ik weet waar ik snel informatie kan vinden, en als de vlucht, railpas en de eerste overnachting maar geregeld zijn komt het allemaal verder wel goed.

Wel van het weekend nog maar even een extra setje thermisch ondergoed aanschaffen

http://i.imgur.com/JPEf8NA.gif

Altijd handig mocht het toch nog wat aan de frisse kant zijn.
Anders verkopen ze het daar vast ook nog wel ergens.

Het is nog niet de drukste tijd wat het toerisme betreft, dus hotelletje is nog wel te vinden.
Je hoeft in ieder geval niet ingewikkeld te doen in Japan, met visa en andere toestand.
Als je een visum moet dan kun je dat wel snel krijgen maar kost het ook vaak meer.

In ieder geval vast veel voorpret gewenst! :biggrin:

Trouwens ook wel handig: vorig jaar ben ik m’n muts nog vergeten bij een toilet in Sapporo Station, gelukkig net de laatste avond voordat ik naar warmere oorden door zou vliegen. Die kan ik nu mooi weer oppikken :biggrin:

Maar ik zit er nu net aan het begin van het Sapporo Yuki Matsuri, waar jaarlijks toch ruim 2 miljoen mensen op af schijnen te komen. Nu weet ik niet hoeveel daarvan tot de ongeveer 2 miljoen inwoners van Sapporo behoren, maar toch… Ik heb weliswaar de eerste twee overnachtingen in Sapporo geboekt, maar dat zijn wel twee afzonderlijke boekingen, dus hoogstwaarschijnlijk kamer wisselen. En ook in Noboribetsu Onsen (toch weer even toegeven aan m’n nieuwe verslaving…) lijkt het toch knap druk te zijn. Maar ik heb nu mooi het hele weekend om de rest te regelen, komt wel goed.

Wel weer komisch: ik weet nu ook weer mooi carnaval te ontvluchten, iets waar ik echt een hekel aan heb. Nee, nu ga ik naar Japan om dit te aanschouwen:

http://i.imgur.com/tvZvviN.jpg?1

http://i.imgur.com/jzvEonc.jpg?1

Ben trouwens ook mooi op tijd om de nieuwste Japanse delicatesse te proberen:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“C6GubeXnoP0” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Haha,ja,friet met chocola.Ik had het al gelezen. Tja,ik weet niet of ik dat zo lekker ga vinden en daarnaast is bij mij nog de vraag of ik er nog wel tegen kan ivm mijn gastric bypass die ik vorig jaar gehad heb.Het is voor mij dan ook geen goede combi,vet en suiker. Ik ga het denk ik maar niet proberen :eten:

Carnaval,dat is ook niets voor ons.Ook hier in Zwolle wordt er carnaval gevierd,3 dagen lang.Als we zin hebben kijken we de optocht maar dat ligt ook aan het weer.
Wij laten dat onze deur voorbij gaan.

Ach als Hollander van boven de rivieren heb ik ook eigenlijk niets met carnaval. Maar met het voordeel dat er hier ook bijna niets aan wordt gedaan.
Dat feestje van de foto’s lijkt me dan een stuk leuker!

Laat je het ons weten hoe de chocofriet is bevallen? Ik denk dat ik m toch maar over ga slaan :slight_smile:

Zonder dat ik deze friet heb gegeten, denk ik dat ik het wel lekker zal vinden.
Ik vind chocolade heel lekker.
In combinatie met mayonaise en zout op de friet lijkt me dat best lekker.
Kan natuurlijk altijd tegenvallen.

• Updated - - -

Zonder dat ik deze friet heb gegeten, denk ik dat ik het wel lekker zal vinden.
Ik vind chocolade heel lekker.
In combinatie met mayonaise en zout op de friet lijkt me dat best lekker.
Kan natuurlijk altijd tegenvallen.