Italië studeren

Hallo Forum,

Ik ben Demi en ik ben 16 jaar oud. Over 2 jaar ben ik, als het goed is, klaar met mijn middelbare school. Ik doe nu de HAVO, met het profiel natuur en gezondheid. De vakken zijn: natuurkunde, wiskunde b, scheikunde, biologie, frans, engels en nederlands. Nu wil ik heel graag arts worden. Hiervoor heb je eigenlijk VWO nodig, maar het kan ook op een andere manier. Je kunt, hier in Nederland, ook eerst je HBO-Verpleegkunde doen en daarna eventueel instromen op de studie geneeskunde. Nu is mijn droom om in Italië, Verona, te wonen, werken en te leven. Nu heb ik het hele internet uitgeplozen om te kijken of deze mogelijkheid ( eerst verpleegkunde en daarna geneeskunde) in Italië, Verona, ook kan. Ik weet heel goed wat ik wil en wat ik met mijn toekomst wil. Het is geen dromerige droom, maar iets waar ik werkelijkheid van wil maken. Ik ben ook al 6 jaar lang in dit gebied geweest. Als iemand hier op kan reageren, héél graag.

Alvast bedankt!

Hoi Demi,

Wat een mooi plan! Ik zeg altijd maar: als t goed voelt gewoon je hart achterna! :slight_smile:
Je vraag is lastig. ik denk eigenlijk dat je direct contact zou moeten zoeken met de diverse opleidingen in Italie maar daarvoor zal je wsl wel een goed woordje Italiaans moeten spreken! :wink:
Ik zou denk ik als ik jou was contact op nemen met de ambassade/ het consulaat van Nederland in Italie (Rome/Milaan) of met de Italiaanse ambassade in Nederland. Zij kunnen je vast doorverwijzen naar onderwijsorganisaties/universiteiten of websites… etc…

Vraag is even hoe het niveau is van de verpleegkundige opleiding in Italie. Ik weet dat er veel vraag is naar verpleegkundigen hier en dat de buitenlandse opleidingen goed staan aangeschreven…Vergeet niet dat het niveau van de opleidingen in Italie over het algemeen wat minder hoog staat aangeschreven dan die in de Noord-europese landen…

Nou ik hoop op meer reacties voor je! :slight_smile:

Groetjes, Jiska

Hee Jiska,

Bedantk voor het reageren!
Ja, ik ben me er van bewust dat je ook italiaans moet gaan spreken. Daarom heb ik de boeken ‘‘italiaans leren’’ uit ook al gehaald bij de bieb om zelf al het een en ander te kunnen.
Dat is inderdaad een slim plan. Zo kom ik waarschijnlijk meer te weten.
Het klopt dat de opleidingen minder goed staan aangeschreven. Maar ik weet eigenlijk zeker dat ik nooit meer terug naar Nederland zou willen gaan als ik eenmaal in Italië zit.
Nogmaals bedankt!

Groetjes,

Demi

Je zou idd eens naar een taalcursus kunnen kijken, wel handig als je de taal spreekt. Of misschien een jaartje op uitwisseling naar Italie? Weet je gelijk of het wel/niet wat voor je is?

En wat Koen zegt, klopt. Wat bij ons HBO is, is in veel landen onderdeel van de universiteit.

Succes met alles!

Hoi! Ik woon in Italië en weet dat je idd niet zo omslachtig hoeft te denken! Gewoon inschrijven voor een toelatingsexamen medicijnen! Echter is het hier wel flink van de vriendjes politiek! Voor een taal cursus moet je eens kijken bij societa Dante alighieri! Daar doe ik nu zelf een cursus italiaans, dan wel in Rome! Succes! Gelukkig heb je nog lang zat de tijd om alles uit te zoeken!

Op www.italstudio.nl staat hoe je je in Italie op studie geneeskunde kunt voorbereiden .
Er zijn n.l. speciale cursussen en een toelatingsexamen voor buitenlanders .
Veel succes!!

Ik woon alweer 23jr in Italie , werk als tandarts in eigen praktijk. Ik kan sterk aanbevelen in Nederland te studeren (+ italiaans) en daarna pas de stap te maken naar Italie.