Tips/adviezen werken en wonen in Italie

hoi,
Ik ben een 20 jarig meisje uit belgie.
Ik ben bezig aan mij opleiding verpleegkunde,maar weet niet of ik daarin zal slagen,door omstandigheden is het een en ander foutgelopen. :wink:
Moest ik niet door mij herexamens zijn,zou ik willen naar Italie vertrekken om er wat te werken en er wat de cultuur op te snuiven en zo.Dit zou ik dan doen tot eind augustus 2004 om dan eventueel mijn opleiding verpleegkunde te hervatten in september,hier in Belgie.
Ik wil wat van mijn jonge leven maken

Het is niet de bedoeling daar een huis te kopen of zo,maar als jullie een restaurantje zouden weten waar kost en inwoon inbegrepen is bennek tevreden,en ik ben heus niet iemand die alle luxe nodig heeft.

Kan mij soms iemand helpen wat ik ervoor allemaal moet doen om in Italie aan een job te geraken en dat in een plaats waar zich wat leeftijdsgenoten bevinden,de som geld die ik daarvoor moet samenkrijgen en zo verder

alles kan je me doormailen naar
Flurreke100@hotmail.com

het is niet moeilijk om in Itlalie werk te vinden en vanaf maart is het makkelijk om in de restaurants wat te zoeken Je moet natuurlijk wel italiaans kunnen (tenzij je borden wil wassen). Weet wel dat je 'smiddags en 'savonds moet werken, meestal 10 uur per dag of meer met 1 vrije dag per week.
Om in Italie te kunnen werken moet er ingezeten zijn en een codice fiscale hebben.

Hoi
Ik ben 24 een woon nu bijna anderhalf jaar in italie.
Ik werk als verpleegkundige in een verpleeghuis.
Ben hier komen wonen omdat mijn vriend italiaans is.
Neem het niet te licht het gaan wonen in Italie, is dan wel een lidstaat van de europese unie maar het lijkt absoluut niet op Nederland en dan heb ik het over de burocratie! Alles gaat veel moeilijker in italie.
Je betaald voor alles en nog wat, voor het hebben van een bankrekening moet je betalen!!!Voor het feit dat je een bankrekening hebt betaal je belasting aan de staat en ook nog eens aan de bank.Als je gaat pinnen betaal je, zowel in de winkel als geld opnemen bij de bank.Zonder het pinnen kost het je zo’n 7euro per maand voor een bankrekening. Een tweede hands auto kopen, vraag altijd of de prijs incl. passagio propieta is!(houd in:de auto op jou naam zetten, want dat kost nl. 450euro in nederland maar 10euro)ook al geeft iemand jou de auto gratis dan betaal je nog altijd 450euro.

Ik heb ontzettend lang moeten wachten op erkenning van mijn HBO-verpleegkunde diploma, zal je het verhaal besparen. Als je meer wilt weten over diploma erkenning reageer dan op dit bericht dan leg ik je e.e.a. uit. Inschrijven in albo professionale kost zo’n 210 euro en dan moet je elk jaar 60euro betalen om ingeschreven te blijven. Het laten vertalen en erkennen van m’n diploma heeft me zo’n 600euro gekost.
Dit zijn allemaal kleine voorbeelden, hoop niet dat het je afschrikt.
Bedenk goed waar je aan begint. Nog een tip ga met de auto heen als je e.e.a. wil gaan regelen in italie. Dan ben je minder afhankelijk en houd rekening dat veel instanties alleen 's ochtends open zijn en niet de hele dag zoals we in nederland gewend zijn.
O ja ik woon in het noorden vlak bij Vittorio Veneto met een uurtje rijden naar het zuiden zit ik aan zee (Jesolo) en anderhalf uur naar het noorden bij Cortina d’ampezzo en ga elk weekend skieen! Dus ik raad je de streek Veneto zeker aan!

groetjes Evelien

Hello Evelien!
Ik heb net jou mail gelezen, n ik wilde graag weten hoe het werkt met het erkennen van diploma’s…het gaat namelijk over mijn vriend, hij is een nederlander en werkt hier in Nl als schilder…ik ben italiaanse, woon ik hier al 6 jaar, en we zijn van plan om terug nar italie te gaan…alleen begrijp ik niet echt hoe het werk met dat diploma’s gedoe…ik vraag me ook af of het rendabel is om zijn diploma’s te laten erkennen en vertalen…en zover ik weet een vertaling kost een hoop geld!
ik hoor het graag van je!
gr
ilaria

Hey Evelien,

Ik heb net je bericht gelezen en ben ook van plan te verhuizen en te gaan werken in Italie,
Ik ben een 31 jarige jongeman en ben van beroep bouwkundig tekenaar. Zelf heb ik niet de illusie te wonen daar in extreme rijkdom, zolang ik maar rondkom en geaccepteerd word door de bevolking. Hoe ervaar jij dit eigenlijk? hoe zijn de Italianen naar jou toe? deze vakantie ga ik Italiaans leren, de basis uiteraard. waar ik een klein beetje mee uit de voeten kan.

Ik ben Italiaans en met mijn vriend zijn we van Rotterdam naar Sicilie verhuisd in 2007. Ik werk in een internationaal ziekenhuis in Palermo, op het IC afdeling. Ik zelf alleen in Nederland problemen gehad met de erkenning van het diploma…
Maar kijk op het web site van onze ziekenhuis: www.ismett.edu
We hebben vaak vacatures en als je Italiaans en Engels kan dan is deze de juiste plek voor je. Leven op Sicilië is erg mooi. Het weer is warm en met veel zon, eten is goedkop en huren van een huis kost niet veel.
Laat me weten als je heb verder hulp nodig.

Hallo allemaal,
Ik ben een meisje van 26 uit Belgie en ben van plan tegen het einde van het jaar naar Italie te verhuizen. Voor het leven daar heb ik helemaal geen schrik aangezien ik familie heb daar en weet dat het niet zo simpel is als hier maar ik zou eigenlijk heel graag willen weten hoe ik eraan moet beginnen qua papierwerk. Moet ik me hier uitschrijven op de gemeente of hoe gaat dat in zijn werk? Moet ik in Italie iets aanvragen? Ik hoop dat iemand hier een antwoord op kan geven.
Alvast bedankt! Groetjes…

Kijk eens op deze link:

Ikzelf ben hierheen gekomen en heb mijn adres in NL in het begin gelaten.
Eerst toen ik hier een woning kon huren/kopen hab ik mij in de gemeent laten inschrijven (nadat ik me dan daarvoor in NL heb laten uitschrijven).

Kijk eens op deze link voor informatie:

http://italie.nlambassade.org/consulaire_zaken/nederlanders_in

Greetings
www.haitsma.de

Hoi Evelien,

Aangezien je bericht al uit 2004 komt neem ik aan dat je al zo’n 8jaar in Italie woont? Ikzelf ben student Fysiotherapie in nederland. Na mijn studie wil ik mij in Italie gaan vestigen (incl werk). Ik ben mij ervan bewust dat zo’n stap veelomvattend is. Alleen al informatie zoeken over de regelgevind wat betreft werken in Italie is al lastig:S. Ik hoop dat jij me iets wilt vertellen over Diploma erkenning en of het werk als verpleegkundige daar. Is het bijvoorbeeld aan te raden om via instanties te werken?

Alvast bedankt! M.v.g.,

Jesper

Hoi Jesper

Na 7 jaar kom ik per toeval weer op deze site terecht en zie ik dat je recent gepost hebt. Wat een toeval zeg!
Klopt ik woon al weer 8 en een half jaar in Italie en werk er nog steeds als verpleegkundige en er is een hoop gebeurd!
Als ik vragen mag; waarom wil je graag in Italie wonen en werken?
Ik kan je niet zeggen of het makkelijk is om in jouw sector werk te vinden.
Weet wel dat er behoorlijk veel werkloosheid op dit moment in Italie is, zo als in veel landen is er ook in Italie een behoorlijke economische crisis.
In ruim 8 jaar kan er het e.e.a. aanregelgeving wat betreft diploma erkenning veranderd zijn, dus ik raad je aan bij de IBG te gaan informeren en bij het Italiaanse consulaat in Amsterdam.
En natuurlijk je moet goed de Italiaanse taal beheersen, want met alleen Nederlands en Engels kom je hier niet ver!

Wat betreft het werken als verpleegkundige zit er een hoop verschil in Nederland en Italie. Ik heb destijds echt moeten omschakelen, Nederland is veel vooruitstrevender en beter georganiseerd. De Italiaanse gezondheidszorg is goed, maar laten we zeggen dat het met de organisatie jaren achterloopt. Er is veel minder personeel, ik werk nu op een chirurgische afdeling met 24 bedden en in de ochtenddienst zijn we maar met 2 verpleegkundigen en 1 verpleeghulp, dus je kan je voorstellen dat we 's ochtends niet zoveel tijd hebben om mensen te wassen. In Nederland waste ik de patienten van top tot teen elke ochtend, hier wassen we alleen de patient van onderen. En vaak komt dan de familie om de patient te wassen, baard scheren etc. Daarnaast heb je bv 6/7 opnamens in een ochtend die allemaal naar de o.k. moeten. Tijd voor een fatsoenlijke anamnese heb ik bv niet. De ochtenddienst loopt van 6-14 middag 14-22 en nacht 22-6. Vaak gebeurd het dat ik in een ochtenddienst geen eens pauze heb gehad, want hier is het niet zo geregeld dat je een half uur naar de kantine gaat om te eten en dan weer terug gaat naar je afdeling. Je hebt wel recht op 2 keer 10 min pauze, maar je bent dan gewoon op de afdeling ff snel een bakkie koffie achteroverslaan en weer verder…
En nog een belangrijk detail, de salarissen liggen hier een stuk lager en het levensonderhoud vooral in Noord Italie is net zo duur als in Nederland!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, wil je iets specifiekers weten laat het me dan maar weten.

groetjes Evelien