Wonen en werken in Italie

Mijn vrouw en ik lopen al lager met de gedachte om defintief te vertrekken naat Italie. Echter gaat dat niet zo gemakkelijk als het misschien lijkt. Uiteindelijk zal je toch aan een inkomen moeten komen tenzij een grote zak geld heb. Dit laatse heb ik helaas niet. Ik zou graag eens met een of meerdere lotgenoten willen mailen (van gedachten willen wisselen) over de mogelijkheden en kansen om te werken en wonen in Italie. Misschien zijn er die uit ervaring kunnen spreken en mij kunnen tippen. Ik hoor graag wie dat zou willen.

Hallo Jos,

Ook wij zijn dit al een poosje van plan.
Wij willen iets van een B & B opzetten of i.d…
Wat zijn jullie plannen om daar te gaan doen.

Graag hoor ik wat van je.

Beste Jos (en Gert),

ik wil hier ook wel van gedachte met je over wisselen. Ik heb je vorige week hier ook al over gemaild.

Ook mijn man en ik zijn van plan om over een paar jaar naar Italië te vertrekken om daar te gaan wonen en werken. We willen zelf een klein zaakje op gaan zetten. Wie kan ons iets vertellen over evt. vestigingseisen, ontheffingen, vergunningen etc.? We willen ons graag goed voorbereiden, voor we aan de grote stap gaan beginnen.
Alle informatie is welkom!

Vr.gr.

Anita

ik lees dat jullie allemaal plannen hebt je te vestigen in Italie. Ik ben op zoek naar mensen die op het punt staan om definitief naar het buitenland te gaan voor het Tros Programma ‘ik vertrek’. Ik ben dus benieuwd of jullie de grote stap al gemaakt hebben of dat jullie midden in het proces zitten en de verhuisdatum al in zicht hebben. Ons programma volgt Nederlanders die een B&B, een winkel of iets dergelijks in den vreemde gaan beginnen. Tot nu toe heeft ons programma heel veel kijkers en positieve reacties opgeleverd voor de deelnemers. Als je het misschien leuk vindt om mee te werken, dus als je meer wilt weten over het programma mail dan snel!

Ik ben heel erg benieuwd naar je verhaal en hoop snel van je te horen.

vriendelijke groeten,

Eva Schuurman

StokvisNiehe Producties
plein 1945 nr.27
1251 MA Laren

T: 035-5395000
F: 035-5380898
@: Eva.Schuurman@stokvisniehe.nl

Dank je Arturo!

Hallo,

Ik heb de stap vorig jaar gemaakt om een restaurantje te beginnen.
Alles is te doen met de juiste instelling en vrienden. (Italiaanse vrienden).
Wees voorbereid op een berg bureaucratie en lange wachttijden.
Om een voorbeeld te geven. Betalingen van Gas en licht komen via een bolo binnen. Dat is een soort acceptgiro die je alleen op de postkantoren kunt betalen. Een automatische bank overmaking kan ook, maar reken op een week of 2 dat dit geregeld is. (hier in Nederland is dat achter je PC 2 tellen werk) Wij hebben alle papieren, vergunningen fiscale zaken laten regelen door een Nederlands bedrijf wat ook gevestigd zit in Italie. Als ik je de tip mag geven, doe dit in overleg met een betrouwbaar bedrijf. Dit verdient zich terug. Per provincie kunnen er ook nog verschillen zijn voor bijvoorbeeld het kopen of bouwen van een huis. Als je echt de stap wil maken is er maar een manier. Doen voor het te laat is en dat je op je 65e niet hoeft te zeggen , had ik het maar gedaan"

La Toya,

Welkom op dit Italie-forum.

Als je in Toscane door stadjes/dorpjes loopt, zie je bordjes op de deur met daarop de tekst:
affitare casa, camere en daar bel je dan aan.

Het beste is dat je met een plaatselijke Italiaanse kennis daar heen gaat, want die weet wat een redelijke huur is…
Buitenlanders betalen vaak veel meer, pardo VEEL, ik herhaal:VEEL (veel te veel…) dan plaatselijke bewoners voor het zelfde soort huis…
Siena, Milaan en vooral Firenze/Florence zijn duur wat kamers en huizen betreft.
Ga buiten in een dorpje of stadje wonen dat goede trein/bus-verbindingen heeft: het scheelt maandelijks veel geld.
Firenze is juli/augustus is heet, zo niet bloedheet en er waait geen windje + in die periode vol toeristen, die voor een relatief korte periode per nacht veel (kunnen) betalen.

Men kan ook op een camping een tent huren en dàn rustig op zoek gaan naar een huurhuis…, maarik begrijp dat je in december naar Italie gaat(?):dan is een tent natuurlijk te koud voor noord Italie…: een camper is dan ideaal…

Voor een huurcontract heb je een cocdice fiscale nodig. Dat belastingnummer + pasje krijg je binnen een halfuur als je een geldig Nederlands/Europees paspoort hebt. De verhuurder weet wel waar een plaatselijk kantoor zit.

Huur je een huis voor een langere periode, bijv.4 jaar, dan betaal je per maand veel minder dan wanneer je een huis voor 1,2 of 3 maanden huurt.

Ik ga nu deze , nog niet beeindige…, bijdrage versturen, want ik ben bang dat de telefoonlijn problemen heeft gekregen.
(Ook dat is deel van La Bella Italia…)

1 like

Vervolg.

Nou de telefoonlijn werkt dus weer uitstekend en …ook dat is Italie.

Italie , pardon ik spreek over Toscane ,heeft goede en snelle bus- en trein-verbinding naar Siena, Firenze, Roma , die vergeleken met Nederland spotgoedkoop genoemd mogen worden en het Toscaanse heuvellandschap is ook in de winter schitterend…; vandaar dat ik wonen in een Toscaans bergdorpje zo aan beveel. Ook vind ik het gemakkelijk een winkel voor brood, groente etc. op loopafstand te hebben, met om de x-100 meter een capucchino-barretje, waar je een Italiaans ‘ontbijt’ kunt nemen en zodoende alleen Italianen ontmoet zodat je wel Italiaans mòèt spreken…
Ikzelf heb nooit geen andere “taalschool” gekend…

Ik vertrouw nu tòch die telefoonlijn niet, dus we gaan weer verzenden.
Na 7 jaar Italie heb ik een soort intuitie ontwikkeld betreffende de technische stand van zaken in La Bella Italia…

Tot straks, speriamo
Arturo

Hey Arend,

Waar woon je in italie? Ik ben zelf 6 weken geleden naar italie verhuisd vlka bij verona. Gr Annebelle

Ook deze rubriek naar boven. Zinvol en waardevol. (Mijn(s) in(s)ziens althans)

Na ongeveer anderhalf jaar verbouwen, bloed, zweet, tranen en veel hulp van vrienden en familie hebben wij helaas toch moeten besluiten ons woonhuis en de verbouwde appartementen in de verkoop te doen. Indien er mensen interesse hebben kunnen ze een kijkje nemen op onze site omtrent de appartementen, de minicamping en de ligging (www.vakantieinitalie.com).
Voor meer informatie liever even mailen op ons mailadres. (casadetartufo@gmail.com)

Hans

Caro Hans,

Ziet er allemaal gaaf uit op je
www.vakantieinitalie.com

Je schrijft “helaas”…, dus eigenlijk wil je liever niet verkopen. Mag ik vragen hoeveel zomer-seizoenen je het bedrijf gerund hebt?
Als het om economische redenen is dat je “helaas” de zaak gaat verkopen, dàn heb ik een vraag:
1.5 Jaar is één of twee zomer-seizoenen…, is dat niet erg kort om zo’n vakantie-bedrijf te starten?

Natuurlijk kan het ook zijn dat je louter en alleen om persoonlijke redenen, die niemand wat aan gaan, de zaak wilt verkopen.
Als het echter om redenen is dat de zaak ‘nog niet goed loopt’, is het voor andere starters van belang te weten waar ergens de knelpunten liggen, cq.lagen.

Misschien flink wat gratis reclame maken hier op het Italie-forum? Mijn steun heb je. Gratis reclame onder mijn motto: de uitzondering bevestigt de regel.

Derhalve eindig ik met:
"Een leuke plek voor vakantie in Italie, voor tent of huren van een appartement (en waar men ook nog Nederlands spreekt…!)!
Men klikke op:
www.vakantieinitalie.com

Distinti Saluti
Arturo

ciao Arturo,

“helaas” verkopen is absoluut van toepassing daar wij in de periode dat we hier wonen al behoorlijk gehecht zijn geraakt aan Le Marche in het algemeen, onze lokatie, de mensen, de gasten, het eten en noem maar op.
Afgelopen zomer hebben we voor het eerst een volledig seizoen gedraaid en dat is goed bevallen, d.w.z. de appartementen waren in de zomerperiode lekker verhuurd. Daar het toerisme in Le Marche nog in een beginstadium is zullen de verhuur van de app. en de camping dan ook weinig problemen opleveren.
Onze problemen liggen puur in de financiele sfeer. Opbrengst huis in Nl minder dan gepland, eigen inbreng in de aankoop en de verbouwing veel hoger dan gepland, veel te veel tegenvallers tijdens de verbouwing. Al met al ging het geld er met bakken tegelijk uit en kwamen de inkomsten pas ruim een jaar later. Intussen dus iets te veel in de problemen geraakt waar je op een gegeven moment niet meer uitkomt.
Voor de volgende eigenaars is het overigens nog steeds een uitstekend investeringsobject want de prijzen blijven de komende jaren nog behoorlijk stijgen. Een soortgelijk pand zou bijv. in Toscane waarschijnlijk makkelijk het dubbele opbrengen. Toch een lekker gevoel voor de toekomst!
En naast de appartementen en de minicamping hebben we ook nog ruim 20.000 m2 aan truffelgebied waar we met name 's winters onze inkomsten vandaan halen.

Hier nog even de link van onze site: www.vakantieinitalie.com

Caro Hans,

Dus je hebt eigenlijk pas één volledig zomerseizoen, dat ook nog goed liep, gedraaid. Dat is m.i. veel te kort, daarom wat adviezen.

Misschien een (Nederlandse) partner zoeken? Er zijn hier diverse mensen die iets soortgelijks willen beginnen.

Andere mogelijkheid: een overbruggings-krediet.
Van Italiaanse banken heb je geen enkele steun te verwachten: die nemen geen enkel risico, denken niet mee, doch denken uitsluitend aan hun schandalige winsten en berekening zeer,zeer hoge kosten. Via de MPS (Monte Pasq.di Siena) betaalde ik automatisch mijn huur, verdere zaken niet. Die “service” kostte mij 230 €uro per jaar…!(kost in Nederland niets)
Misschien kunnen Nederlanders beter bij de Anto Veneta Bank terecht (die is opgekocht door de ABNAMRO ), ik heb een filiaal in Toscana bezocht en men zegt daar dat men in de toekomst dezelfde regels en mogelijkheden wil/kan bieden als de ABNAMRO in Nederland. Dat zou voor Italie een zegen betekenen… Het was niet voor niets dat de Italiaanse bankwereld zich heftig verzette tegen de komst van de Nederlandse Abnamro-bank (wiens directeur trouwens in Toscane woont…): het heeft de “onafhankelijke” directeur van de “onafhankelijke” Italiaanse Centrale Bank uiteindelijk zelfs zijn baan gekost (dankzij interventie van de €U en danzij de €uropese Centrale bank in Frankfurt am Mainz is het de Abnamro toch gelukt…
Mijn advies: misschien in je omgeving een filiaal van de Anton Veneta of (Veneto?) Bank bezoeken…

Tegenvallers bij de verbouw…,ik heb het bij kennissen gezien:
als je alles legaal wilt doen tijdens tegenvallers bij een restauratie dan kost dat bakken geld en bakken…TIJD Maar die zeer waardevolle (…) ervaringen en kennis kun je alleen krijgen als je het een keer hebt meegemaakt…
Misschien zijn er hier mensen te vinden die je willen betalen voor het helpen bij het opzetten van een soortgelijk bedrijf in Toscane of elders in La Bella Italia…
Dat kan hen namelijk…bakken geld en tranen…besparen… :wink:

Tot slot: als je niet wilt verkopen, doe dat dan niet, maar zoek overbruggings-mogelijkheden voor:

www.vakantieinitalie.com

Con i migliori Saluti
Arturo
P.S.
Wel verkopen en in Toscane iets nieuws beginnen is natuurlijk òòk te overwegen.

Hoi Annebelle!

Ik hoop dat je dit forum nog eens bekijkt… Ik vertrek binnenkort namelijk weer naar Verona om me daar voorgoed te gaan vestigen. Ik ben hard op zoek naar werk, misschien dat je wat tips voor me hebt?! Het lijkt me ook heel erg leuk om wat nederlanders te ontmoeten die vlak bij me in de buurt wonen! Ik hoop wat van je te vernemen!

Eveline

ciao ragazzi,

Even een update omtrent de animo en verkoop van ons woonhuis en appartementen. Er zijn diverse gegadigden die uitgebreide informatie hebben gevraagd en ontvangen de afgelopen maand. Daarnaast hebben we ook al een paar kijkers gehad die uiteraard nieuwschierig waren hoe het er allemaal uitzag. We hebben zelfs kijkers gehad die een weekje in een appartement hebben doorgebracht om te kijken wat we de gasten hebben te bieden. Helaas (voor ons maar niet voor belangstellenden) is het nog niet tot een daadwerkelijke overeenkomst gekomen en dus blijven we doorzoeken naar gegadigden. Even nog ter verduidelijking, het gaat om een woonhuis, compleet ingerichte appartementen, een minicamping en 20.000 m2 truffelgebied. In het oude pand is nog ruimte voor 2 studio’s en de stal kan nog verbouwd worden als vrijstaand appartement.

Arturo heeft het idee geopperd om op zoek te gaan naar een (financieel)partner om eventueel samen verder te gaan en te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Indien iemand een goed voorstel heeft ben ik altijd bereid om daar over te brainstormen.

mail op [EMAIL=“casadetartufo@gmail.com”]casadetartufo@gmail.com

Hallo

Wij zijn van plan om dit jaar te verhuizen naar Italie, wij gaan daar ook ons eigen bedrijfje opstarten. Heeft iemand misschien een contactpersoon of bedrijf die ons kan helpen om de vergunningen en fiscale zaken te regelen wanneer wij daar zijn. We gaan ons vestigen in Lido di Jesolo of Cavallino-treporti dus wanneer er iemand is die daar in de buurt die ons kan helpen om de juiste verblijfsvergunningen, kamer van koophandelnr. etc. te verkrijgen dan hoor ik dat graag.

Riemy

hi eveline!

ik vertrek in de zomer naar modena om bij mijn italiaanse vriend te gaan wonen. ik ben nu druk op zoek naar een baan daar in de buurt. heeft iemand nog tips? het lijkt me leuk om contact te hebben met een paar nederlanders in de regio. hoe bevalt het jou in verona??

ciao, danielle

Hoi Danielle!

Wat goed dat je naar Modena gaat, spannend ook! Ik ben ondertussen weer terug in Nederland, op zoek naar werk hier om wat te kunnen sparen. Uiteindelijk wil ik ook graag terug naar Italia! Ik mis mijn leventje daar, maar ben van de ene kant ook blij weer even terug te zijn in ons land, om alles te kunnen plaatsen en goede plannen te maken voor de toekomst! Op dit gebied kan ik je dus weinig tips geven. Enige is dat er een nederlands consulaat is in Verona, de consul aldaar kan je misschien op weg helpen? Hij heeft natuurlijk een mooi overzicht van nederlandse bedrijven in de regio Veneto, maar ook daarbuiten! Zijn naam is Daniele Cunego en voor meer informatie kun je mailen naar: [EMAIL=“nlgovver@iol.it”]nlgovver@iol.it. Succes met je zoektocht en natuurlijk heel veel plezier en liefde in Modena!

Un abbraccio,

Eveline.