Werken in de ICT

Beste lezers,

Mijn vrouw(38) en dochter (15) en ik (34) willen over een jaartje of 3 als mijn dochter het gymnasium heeft afgerond verhuizen naar Frankrijk of Italië. Van Frankrijk weten we nu het een en ander, maar van Italië nog niet.

We willen ruim van te voren een keuze maken en vervolgens zorgen dat we de betreffende taal goed beheersen. Italiaans is voor ons alle drie vrij nieuw. Dit geldt minder voor het Frans.

Daarnaast hebben we tegen die tijd allebei HBO Informatica (Software Engineering) behaald en zal mijn dochter naar de universiteit gaan. Ze denkt nu aan Farmacie, maar geneeskunde of bio-medische wetenschappen behoort ook tot de opties.

En dan nu onze vraag! Uitgaande van de sector (ICT) waarin wij beiden werken, welke regionen/ steden bevelen jullie aan? Zijn er nog meer adviezen die jullie kunnen geven? Is iemand tevens in staat een vergelijking te trekken tussen Frankrijk en Italia? Uiteraard is het voor onze dochter belangrijk dat een universiteit tevens goed bereikbaar is.

Alvast hartelijk dank voor jullie respons.

Groet,
Vitriol

Het feit dat ik geen reacties hierop krijgt, spreekt voor mij boekdelen.

Toch nog een reactie; ik denk dat in Italie alleen Milaan een optie is. In noord italie is er meer werkgelegenheid en is de levensstandaard hoger. Hou er rekening mee dat het heel moeilijk is om voor een buitenlander een baan te vinden in Italie. Je moet op zijn minst de taal vloeiend kunnen spreken en schrijven. Er blijft altijd een voorkeur voor Italianen, hoe veel vreemde talen je ook beheerst. Een netwerk is in Italie ook heel belangrijk.

In Italie zijn er veel kleine bedrijven en is de bedrijfscultuur veel meer hierarchisch. Hou ook rekening met enorme bureaucratie.

Ik heb weleens gelezen dat het in Italie zo moeilijk is om werk te vinden dat het iedereen behalve starters (die eigenlijk nog niets te verliezen hebben) wordt afgeraden.

Ben je weleens langere tijd in Italie geweest?
Ik heb een aantal maanden in Italie gezeten, en ben dol op het land maar zou er absoluut niet willen werken.

Frankrijk en Italie zijn twee zulke verschillende landen! Wat zijn je motieven? Alleen het weer?

Wij willen inderdaad verhuizen naar een land met een rijkere cultuur, doorgaans lekker weer, lekker eten en drinken.

Maar goed, dat is het mooie plaatje. Wij willen er wel allebei kunnen werken. De conclusie nu is dat wij beter kunnen gaan voor Frankrijk. Ook daar zal het niet meevallen, maar we zien het als een project met tussendoelen. Het spreekt voor zich dat je de taal op hoog niveau leert lezen en spreken. Start nu eerst met een opfriscursus Frans en ga dan door naar de hogere niveaus. Een omgeving aldaar hebben we ook al gevonden, daar gaan we dan volgend jaar eens uitgebreid tijdens een normale week rond kijken. Kortom, wij zijn niet zo dom om alleen voor het mooie weer te verhuizen en beseffen dat er meer bij komt kijken. :paranoid:

Gelukkig maar :slight_smile: Je geeft aan dat je het vanzelfsprekend vind dat je de taal op hoog niveau leert lezen en spreken, maar mijn punt was meer dat je dit op het moment van solliciteren al kunt. De meeste mensen gaan er van uit dat je met basiskennis een baan kunt krijgen en dat je dan gaandeweg de taal beter leert. Maar die ruimte krijg je dus meestal niet. En dat is weleens lastig want je leert de taal toch het beste in het land zelf als je met de mensen communiceert.

Je geeft ook aan dat je voor de cultuur gaat en misschien ook voor de mensen, hou er wel rekening mee dat dit in de grote steden (waar wel de meeste werkgelegenheid is) wel eens een beetje kan tegenvallen. Milaan bijvoorbeeld is niet het ‘typische’ Italie en dat geldt ook voor Rome. En tussen het noorden en zuiden op zich zitten ook weer enorme verschillen.

Veel succes in ieder geval!

(LuckyStar)…maar mijn punt was meer dat je dit op het moment van solliciteren al kunt. De meeste mensen gaan er van uit dat je met basiskennis een baan kunt krijgen en dat je dan gaandeweg de taal beter leert. Maar die ruimte krijg je dus meestal niet.

Ik snap dat u zo reageert. In veel tv-programma’s zie je mensen die deze filosofie erop na houden. Er vanuit gaan dat alle mensen zo dom zijn, is ook weer misplaatst. Wij zijn meer op zoek naar informatie die het niveau van common sense overstijgen. Het lijkt me evident dat je de taal leert spreken alvorens naar het land te verhuizen. Dat verwachten wij immers tegenwoordig ook van toekomstige allochtonen in ons landje.

Toch nog bedankt voor je respons.

Het is erg moeilijk om hier een baan te vinden die gelijk staat aan wat je in Nl heb.De lonen zijn schikbarend laag en als je een opzetje hebt kan je geluk hebben maar het is verdraaid moeilijk.
Iig succes