[COLOR=orange]
Hallo Iedereen!
Ik ben nu 15 jaar. Ik doe een vwo opleiding en heb nog 3 jaar te gaan. Maar ik ben van plan om dit jaar naar de havo te gaan. Als ik klaar ben met de havo wil ik definitief verhuizen naar italie. . Ik weet gewoon dat ik hier in Nederland niet thuis hoor. Nou weet ik niet of het slim is om zonder vervolgopleiding te vertrekken. Misschien moet ik dat toch hier in nederland doen. Nou ben ik nu al met voorbereidingen bezig. Sparen, taal leren enz. Ik ben op zoek naar mensen die misschien het zelfde van plan zijn of in italie wonen die mij tips zouden kunnen geven. Want deze beslissing neem ik helemaal alleen en ik heb hier in nederland geen hulp. Als jij me zou kunnen helpen zou ik dat echt heel graag willen! Onwijs bedankt alvast.
Hallo Vicina. Ik ben nu 18 jaar en ik doe een opticien opleiding en heb 2 a 3 jaar te gaan voordat ik naar de HBO vervolg opleiding ga wat zo’n 4 jaar duurt.
Ik wil zelf ook werken en wonen in Italie en leer nu de taal. In de zomervakantie ga ik een taalcursus doen in Italie.
Nu ben ik bezig met een cursus op cdrom, als voorbereiding op de cursus in Italie.
Ik heb zelf ook wat informatie opgezocht en ik hoop dat je erwat aan hebt.
-Erg handig(wonen en werken)
http://www.holland.it/pages/nl/cons/cons_a…_in_italie.html
-Links naar andere websites
http://www.italy.nl
-Ook erg handig(ervaring van een nederlander die naar Italie ging over wonen en werken)
http://members.lycos.nl/benjamin80/
Tips heb ik zelf verder niet. Omdat ik zelf ook nog in Nederland woon en hier nog wel wat jaren blijf tenzij ik een vervolgstudie (optometrie) kan vinden in Italie met minimaal dezelfde eisen/moeilijkheidsgraad als een opleiding in Nederland.
**[FONT=Impact][SIZE=7][COLOR=purple]Ciao Iedereen!! Leuk om te lezen alle berichten over Italie! Ik ben op dit moment in Italie om de taal te leren! Ben hier nu 5 weken en blijf nog tot juni! Heb vorig jaar mn VWO diploma gehaald maar wist niet precies wat ik wou en was altijd al net als jullie helemaal ITalie gek! Vandaar dat ik heb besloten om 7 maanden hier naar toe te gaan. Ik ben eerst een maand naar school geweest in San Giovanni Valdarno (ong 40 km van Firenze!) Echt een aanrader! Omdat de school vrij klein is krijg je heelveel aandacht en er wordt veel voor je georganiseerd!(heb btw mijn reis geregeld via Study travel, organisatie in Nederland waar je taalcursussen kunt regelen) NU ben ik aan het werk in een restaurant, dit heeft study travel voor me geregeld. De mensen spreken hier alleen maar Italiaans, en leer hier dus veel! De taal is nog wel lastig, italianen spreken veel en erg snel, maar ik merk wel dat ik voor uit ga! En hoop na 7 maanden toch een aardig woordje italiaans te kunnen spreken! Ik blijf 3 maand hier werken en vervolgens ga ik nog 3 maand naar Rome, om daar weer naar school te gaan. Mijn tip voor jullie is om gewoon naar Italie toe te gaan…want er is hier volop werk vooral in de toeristische sector in het voorjaar!Maar een cursus italiaans is wel aan te raden…omdat je anders echt nixx begrijpt! Verder heb ik ook nog een vraag aan jullie? Want ben bezig om een maand eerder naar Rome te vertrekken om daar eerst een maand te gaan werken voordat ik naar school moet. Heb al werk gevonden alleen de accomodatie is een probleem! Kan iemand mij daar misschien mee helpen? Het gaat om een maand, van half februari tot half maart. Als iemadn wat weet kan hij of zij mij meelen: Margrietfaber@hotmail.com
Ook zit is nog met een andere vraag, want ben serieus aan het denken om volgend jaar hier naar de universiteit te gaan? is er iemand die ervaring heeft met de Italiaanse universiteiten? En zou diegene misschien mij wat meer kunnen vertellen? Alvast bedankt! Ciaoo! Groeten Margriet
ciao Margriet ,
ik woon nu een het dorp 5km van san giovanni valdarno . In half febr. 2004 gaan we daar wonen . Ik zou willen weten over die taalschool , waar verbleef je en …hoe waren die mensen?
grazie.
euh in siena is een unief voor de ‘vreemdelingen’… hoe kom je aan het idee dat er veel werk is in het voorjaar…?