ik ben eruit… heb de knoop doorgehakt! In februari 2006 ben ik als alles goed verloopt afgestudeerd en ik vind het dan een mooie tijd om Nederland voor een jaar de rug toe te keren. Ik wil in een ander land, met een andere cultuur en andere mensen een tijd leven. Italië is het geworden; het lijkt me een fantastisch land. Op het moment gaat mijn voorkeur uit naar Rome of Florence. Milaan zit ook in mijn achterhoofd.
Mijn bedoeling is om een jaartje te werken en daarnaast nog taallessen te nemen. (Ga hier nu al beginnen met een intensieve taalcursus). Verder wil ik zo vrij zijn als maar kan om nieuwe mensen te leren kennen en activiteiten te ondernemen die ik zelf bepaal. Het liefst zou ik dus ook een kamer voor mezelf willen.
Ik heb er ontzettend veel zin in maar besef me goed dat ik nog een hoop heb voor te bereiden. Vandaar mijn vraag of hier nog mensen zijn met goede tips, adviezen, raad, websites etc. om me wat verder te helpen met zaken als werk en huisvesting.
Van harte welkom op dit Italie-forum!
En: complimenti met de keuze voor 2006:
La Bella Italia!
Een eerste klein advies-je: het Italiaanse toetsenbord kent geen e met dubbele puntjes…, wel è, é en e, maar een ë …dat is zoeken met alt en shift en nr …? , veel te ingewikkeld. Ik zou gewoon Harriet schrijven, als ik mij niet vergis spreekt de Italiaan dat uit met klanken die het meest op het Nederlandse Harriët lijken …
Veel belangrijker advies …:
spit eens door heel veel bijdragen op dit Italia-forum: je zult er heel waardevolle en bruikbare info vinden.
Bij aankomst in Italie subito (onmiddellijk) een Italiaans telefoonnummer voor je gsm kopen: scheelt je honderden €uro’s.
Firenze/Florence is een schitterende stad om te meermaals te bezoeken, maar in juli en augustus…veel te heet om te wonen (de stad ligt in een dal, waar de wind overheen waait, de hitte blijft vaak hangen) en juist in die periode ook nog meer dan 3 miljoen toeristen…
Maar misschien werk je in de toeristen-sektor, dan verandert natuurlijk een-en-ander…
Een kamer huren bij particulieren dat kent men hier veel minder dan in Nederland.
Het is òf een eigen klein appartementje òf een huis met meerdere personen, waarbij ieder zijn/haar eigen kamer heeft en een grote gemeenschappelijke ruimte/keuken/badkamer/etc.
Even een vraag : in wat hoop je af te studeren?
En waar denk je te gaan werken in La Bella Italia?
Distinti Saluti
Arturo.
P.S.
Eigenlijk is het Arthur, maar…H arriet…het Italiaanse alfabeth kent de letter H niet, dus Arthur werd Arturo…
Dank voor je snelle reactie. Ik ben zo enthousiast over mijn beslissing dat ik er veel mee bezig ben en elke info dus fijn is! Ik zal de site eens doorspitten…
Als antwoord op je vraag:
ik hoop af te studeren als GGZ-agoog. (Ja, dat wil zoveel zeggen als therapeut, haha).
het lijkt mij vrijwel onmogelijk iets met mijn vak te gaan doen, in Italie. Ik wil wel zorgen dat ik de taal al wat spreek als ik vertrek maar werken in de hulpverlening lijkt me iets te hoog gegrepen. De taal is hier zo belangrijk, dat lijkt me geen goed idee. Voor mij is het het meest belangrijk dat ik een baantje vind waar ik het naar mijn zin heb en waar ik in aanraking kom met leeftijdsgenoten, waar ik contact mee kan leggen. Zelf dacht ik toch het meest aan een (kleding)winkel of de horeca…
Nieuwe contacten leggen (vooral met de lokale bevolking!), de taal leren, op de medditerane manier leven, tripjes maken, cursussen volgen, die dingen zijn voor mij de hoofdzaak. Ik ben dus aan het bekijken hoe ik dit dus zelfstandig kan regelen en niet via een taalcursus. Dan heb ik het gevoel zo vast te zitten aan activiteiten en mensen, terwijl ik mijn dagen zelf wil invullen.
Op zich vind ik een huis (gedeeltelijk) delen met mensen geen probleem. Voor dit, of een eigen appartementje, zal ik vast op Italiaanse sites moeten zoeken, toch? Ik wil voor vertrek wel alvast een keer de stad van keuze bezoeken. Zal het helpen om dan ter plekke, makelaars te bezoeken?
Nogmaals dank en met vriendelijke groeten,
(H)…arriet!
Ik denk, wanneer je het echte Italiaanse leven wilt proeven, dat je steden als Firenze, Rome en Venetie moet mijden. Ze zijn prachtig, maar ook heel internationaal geworden. In januari ben ik naar Napels verhuisd en in een oude volksbuurt gaan wonen. Dat is echt een andere wereld. De eerste twee maanden heb ik een cursus Italiaans gevolgd en de rest ging vanzelf. In Napels, zeker in de buurt waar ik woon, wordt geen woord Engels gesproken. Je moet je dus zien te redden in het Italiaans. Verder is de regio waanzinnig. De zee, de amalfikust, Capri, Ischia en natuurlijk de stad zelf. Ik heb het nog steeds naar mijn zin en als werk ben ik een appartementen-verhuurbedrijf begonnen. Dat begint nu best goed te gaan: www.costadivina.it (Amalfikust) www.rentabed.com (Hele golf van Napels) en
Vabbé, dat was het even. Als ik je ergens mee kan helpen, mail me dan maar even. Dat is het makkelijkst.
Wat een goed idee om voor een jaar naar Italie te gaan!
Op dit moment zit ik zelf in Florence om over vijf dagen aan een talencurcus Italiaans te beginnen. Ook ik ben van plan om hier voor een jaar te blijven.
Na de talencursus wil ik als au pair gaan werken. Hiervoor heb ik me ingeschreven bij een au pair bureau in Nederland. Het liefs wil ik in Toscane blijven.
Florence is een heerlijke stad om te wonen alleen nog steeds super toeristisch voor de tijd van het jaar.
Net als jij ben ik lange tijd bezig geweest met de voorbereidingen. Ik hoop dat je een appartement of kamer kan vinden. Als je een talencursus gaat doen zit het appartement erbij in of kan je het erbij huren.
Ik heb mijn talencursus via Italstudio geboekt. Volgens mij is dit één van de goedkoopste cursussen. Gisteren ben ik in de school wezen kijken en dat zag er heel goed uit!
Ik wens je heel veel succes met alle voorbereidingen! Het lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen. Als je nog vragen hebt kun je altijd mailen.