ik ben nieuw hier, en ik begin gelijk met een vraag.
Ik wil namelijk graag een half jaar (of langer) naar Italia, om de taal te leren en dergelijke. Daarnaast wil ik er ook gaan werken, aangezien ik me natuurlijk wel moet kunnen onderhouden. Bovendien gaat het leren van de taal sneller als ik ook echt in contact kom met native speakers. Ik heb alleen duidelijke eisen en ik weet niet zo goed waar ik er mee heen moet;
~ 24-32 weken studeren, afhankelijk van hoeveel het kost
~ noord- of centraal Italia
~ een 1persoons gemeubileerd(!!!) appartement om zelfstandig in te wonen (niet te duur)
~ een baan moet tot de mogelijkheden behoren (dwz geen fulltime studie maar bijvoorbeeld de middag of een deel van de middag vrij)
Dat is aan de ene kant natuurlijk lekker duidelijk, maar aan de andere kant maakt het de zoektocht naar een goede school wel wat ingewikkelder.
Ik zou graag naar Rome gaan en mijn voorkeur qua school gaat uit naar Scuola Leonardo da Vinci. Ik weet dat ik dat via Italstudio zou kunnen boeken, maar ik zou graag eerst van anderen willen weten wat zij van zowel Leonardo als Italstudio vinden. De prijzen lijken mij alleszins redelijk, maar ik ben pas 21 en (eerlijk is eerlijk) ik heb niet echt veel benul nog van dat soort dingen :tear: Wat regelen ze voor je, wat moet je zelf regelen… en is het wel geschikt voor zo’n lange periode, of zijn er andere bemiddelingsbureaus die ongeveer hetzelfde bieden (lees; aan bovenstaande eisen voldoen), meer bieden, goedkoper zijn of iets in die zin?
Ik wil graag in november/december beginnen, hoe lang van te voren moet ik zoiets regelen? Is Rome wel geschikt om in zo’n periode te vertoeven of zijn er andere steden die je aanraadt?
Leuk idee ;)! Ik ga over een paar maanden exact hetzelde doen. Ook een taalcursus volgen, maar aangezien ik er 6 maanden wil blijven moet ik ook werk hebben. Kijk eens op www.adelante.nl die verzorgt taalreizen en werkreizen naar italie. Heel veel succes en plezier met de voorbereiding!
Ik wil volgend jaar precies het zelfde gaan doen,
alleen het is allemaal nogal prijzig.
Misschien mensen nog meer tips om zo goedkoop mogelijk dit te gaan doen?
Ik heb vorig jaar zomer drie maanden lessen gevolgd aan de scuola Leonardo da Vinci, dus ik kan je wel een beetje helpen. Ik heb dit ook geboekt via Italstudio.
Het is mij onwijs goed bevallen, ik kan echt terugkijken op een supermooie tijd! Dit is alleen meer te danken aan de mensen die ik heb ontmoet dan aan de school. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vind dat je best wel een beetje geluk moet hebben als je daar naar school gaat. Ik zat in eerste instantie bijvoorbeeld in een appartement met een schoonmaakster uit de Oekraine die alleen Italiaans sprak (ik toen nog niet) en een Spaans meisje dat nooit thuis was. Omdat dit totaal niet gezellig was heb ik om overplaatsing gevraagd, daar deden ze bij de school behoorlijk moeilijk over maar na een beetje aandringen kon het wel. Verder zat ik in een klas waar de gemiddelde leeftijd heel hoog was, het grootste gedeelte was ouder dan 50. Dat viel enorm tegen dus! Dit was nog wel buiten het hoogseizoen, in juni/juli/augustus ligt de gemiddelde leeftijd een stuk lager. Verder vind ik de faciliteiten van de school erg tegenvallen, er is geen plekje om koffie te drinken samen (een plek waar je andere studenten ontmoet) en er worden vrij weinig activiteiten georganiseerd.
De ligging van de school is wel super!
Via Italstudio kun je accomodatie en lessen regelen, de rest (reis) moet je zelf regelen.
Ik denk dat de kans om een baan te vinden echt minimaal is of je moet echt vloeiend Italiaans kunnen spreken. Misschien als aupair? Een 1persoonsappartment is vaak ook geen optie. Je deelt het meestal wel met andere studenten (maar dat is juist gezellig).
In Rome kun je in ieder geval wel een tijd vermaken! Denk er wel aan dat het een grote stad is en je dus best wel op kunt gaan in de massa. Als je op zoek bent naar persoonlijk contact met Italianen kun je misschien beter voor een kleinere/minder toeristische plaats gaan.
Ik had inderdaad ook al bij italstudio gekeken… maar is allemaal vrij prijzig.
Ben nu aan het kijken op www.study-in-italy.it … is misschien ook wel iets.
moet het allemaal nog even uitzoeken
Ik heb nog wel een andere tip; als je besluit voor een lange periode te gaan, leg dan niet die complete periode al vast. Je kunt dat gemakkelijk daar verlengen (en mocht het niet bevallen, dan doe je dat niet). Je zou ook bijvoorbeeld een deel van de tijd in Rome door kunnen brengen en een deel in Firenze.
Ikzelf ben ook aan het twijfelen om volgend jaar naar Italie te gaan… (Roma/Firenze of kleinere steden als Siena/Bologna waar ik wel mensen ken)
In juni studeer ik namelijk af en ik wilde eigenlijk een master in kunstgeschiedenis of renaissance studies doen, maar ik twijfel zoveel dat ik er eigenlijk eerst een jaartje ‘tussen uit’ wil.
Ik heb verschillende mensen gesproken die zo’n taalreis hebben geboekt; en ze gaven aan dat het heel erg leuk is om voor een langere tijd in het buitenland te zitten, maar dat je wanneer je de taal wilt leren, je beter een reguliere opleiding kan doen (al dan niet in Italië) omdat het niveau van de taallessen niet erg hoog is en de gemiddelde leeftijd dus wél…
Als je de taal niet erg goed spreekt is het een goede tip om als au pair te gaan werken (in ieder geval de eerste tijd) omdat het anders erg lastig is werk te vinden. Zodra je de taal redelijk spreekt, kan je altijd verder zoeken)
Ik wilde in eerste instantie dit jaar in Italie stage lopen, maar het is een ramp om iets te vinden… en dit is dus ook niet gelukt…
Ik zit er ook aan te denken om dit jaar een aantal maanden naar Italie te gaan. Ik spreek enigsinds al wat Italiaans omdat ik een jaar op school heb gezeten. Mijn insteek om te gaan is om de proeven hoe het leven daar is.
De taal hoop ik op straat verder te leren en ik wil graag gaan werken daar.
Maar ja… hoe pak je dit soort dromen aan!
Het is fijn om zoveel tips te lezen!
Iedereen succes die zo’n stap gaat maken in zijn leven!
Ik wil volgend jaar 4 maanden naar Sienna om een taal cursus te volgen. Ik ga boeken bij Italstudio omdat zij een persoonlijk advies geven. Dit vind ik erg prettig. Zelf ben ik 42 dus ik hoor bij de groep niet meer zo piep jong. Ik moet nog onbetaald verlof aanvragen op mijn werk, dus dat is spannend. Ik ben wel in de gelukkige omstandigheid dat ik nog een jaar kan sparen.
Zijn er nog meer mensen die niet meer zo piep zijn en die naar Italie willen om een taalcursus te volgen?
Ik heb sinds een half jaar een adviesbureau voor jongeren die voor een bepaalde periode naar het buitenland willen om een taal te leren, te studeren, en vooral om zichzelf verder te ontwikkelen. (zie www.bureaubuitenland.nl)
Het eerste gesprek is sowieso gratis en vrijblijvend. Als je wil dat wij dan een specifiek advies wil - met bv. 3, of 4 mogelijkheden, berekenen wij €75 (ex BTW) adviesfee.
Wij geven per persoon steeds een advies op maat - passend bij je wensen en je budget!!
Nu te doen: veel tuinwerk, de laatste druiven en er sap of likeur van maken.
De (iets te late) lavendeloogst.
Naaiwerk, w.o. leuke lavendelkussentjes maken.
Volgende week: de traditionele Salsa maken, de basis voor pastasaus in de winter.
Veel tuin- en terreinwerk en ook huish. werk.
Honden borstelen en in bad doen.
Af en toe lekker naar Zee.
Legio andere klusjes.
Groetjes,
Jenny
p.s. van ongeveer 10 oktober - eind november een bescheiden hoeveelheid olijven oogsten en voor wie dat wil: we kunnen ook wat aan de Italiaanse taal doen. Ik woon hier al 13,5 jaar.